کشت علوفه تازه دام به روش هیدروپونیک در ساوجبلاغ انجام شد

کشت علوفه تازه دام به روش هیدروپونیک در ساوجبلاغ انجام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوجبلاغ به نقل از جهاد کشاورزی این شهرستان، سیروس نصیری گفت: در قالب این طرح که به صورت پایلوت انجام شد، از 130 کیلوگرم جو، ظرف مدت 10 روز و با استفاده از وسایل سنتی و اولیه موجود عشایر و با کمترین هزینه، یک تن علوفه تازه و سبز با ارزش غذایی بالا ویژه دام کشت شد.
وی افزود: در این روش 130 کیلوگرم جو به مدت 24 ساعت در آب خیسانده می‌شود، سپس جو خیس خورده از آب خارج کرده و به مدت 24 ساعت در تاریکخانه نگهداری می‌شود، پس از گذشت این مرحله، جو در سینی‌های بزرگ با ضخامت کم هموار می‌شود و به مدت هشت روز در دمای 25 درجه سانتی‌گراد و رطوبت 50 درصد در معرض نور کم، بقیه مراحل رشد و رویش خود را تا حدود 10 تا 15 سانتی‌متر قد کشیدن انجام می‌دهد تا این که برای خوراک دام آماده شود.
به گفته مدیر امور عشایر استان تهران این روش علاوه بر کاهش هزینه‌های تأمین خوراک دام، به دلیل میزان بالای پروتئین و ویتامین‌ها، سبب افزایش میزان شیر، وزن‌گیری سریع و طبیعی دام‌ها و افزایش ضریب سلامت جنین دام‌های آبستن می‌شود.
نصیری افزود: این روش بدون کمترین هزینه حتی در خانه‌های کوچک و چادرهای عشایری هم قابل اجراست و از بازدهی و صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است.
مدیر امور عشایر استان تهران یادآور شد: این طرح مورد اقبال همه یک‌هزار و 200 خانوار عشایر ساوجبلاغ قرار گرفته و بهترین روش برای تأمین بخشی از علوفه تازه و سبز دام به ویژه در مناطق بیابانی و فصول سرد سال قلمداد می‌شود.
وی تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قرار است این پایلوت در پنج نقطه استان تهران راه‌اندازی شود تا بخشی از علوفه مورد نیاز دام‌های عشایری این استان را تأمین کند.
عشایر شهرستان ساوجبلاغ با 100 هزار دام کوچک و بزرگ ،سالانه 515 تن شیر گوسفندی و 20 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

 
نظرات شما
  •  

    اکبر گفت : ۹۸/۱۰/۰۷

    با عرض سلام و وقت بخیر.فرمودید از وسایل ابتدایی جهت تولید استفاده کردید ولی نفرمودید با چه ابزار ابتدایی توانستید درجه حرارت هوا را روی 25 درجه سانتیگراد و درجه رطوبت را روی 50 درصد ثابت نگه دارید.اگر لطف کنید و به این مراحل هم اشاره ایی داشته باشید ممنون میشوم.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com