واردات ۲ هزار تن گوشت گوسفندی از افریقا به ایران

واردات ۲ هزار تن گوشت گوسفندی از افریقا به ایران
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از صادرات ۱۳۰ هزار تن تخم مرغ در سال گذشته به کشورهای همسایه و واردات ۲۰۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی از دو کشور افریقایی خبر داد.

علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از مازاد عرضه بر تقاضای مرغ در بازار گفت و توضیح داد: از ابتدای سال گذشته بازار مرغ کشور مبتلا به نوساناتی بود و دلیل اصلی بروز این نوسانات نیز به کمبود نهاده برمی‌گشت، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی بر تامین نهاده متمرکز شد. 

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، همکاری شرکت‌هایی مانند پشتیبانی امور دام با تهاتر و تلاش برای ایجاد رقابت و جلوگیری از انحصار شرایط واردات حجم چشمگیری ذرت و کنجاله سویا فراهم آمد تا جایی که در حال حاضر ذرت با قیمتی ۲۰درصد پایین‌تر از نرخ مصوب به مرغداران و به صورت مدت‌دار عرضه می‌شود، در نتیجه دیگر مرغدار مجبور نیست نهاده را از بازار آزاد تامین کند؛ مجموع این اتفاقات به عرضه کافی و متناسب با تقاضای مرغ انجامید و در روزهای پایانی سال گذشته با وجود همزمانی نوروز و ماه رمضان چالشی در تامین مرغ و تخم مرغ وجود نداشت. 

پیمان‌پاک ادامه داد: تا پایان مرداد ماه سال جاری مشکلی در تامین نهاده‌های دام و طیور در کشور وجود نخواهد داشت و برای رفع نیاز تا آن تاریخ کنجاله ذرت و سویا تامین شده است. در تلاش هستیم برای تقاضای نیمه دوم سال نیز نهاده موردنیاز کشور را تامین کنیم. 

صادرات ۱۳۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۲ 
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار اظهار کرد: اکنون در فصل گرم سال قرار داریم و به همین دلیل عرضه مرغ و تخم مرغ بر تقاضای آن پیشی گرفته است چون مطابق معمول روزهای گرم سال مصرف این اقلام کاهش پیدا کرده که در این شرایط اولویت وزارت جهاد کشاورزی بر اینست که مازاد مرغ را شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت مصوب خریداری و ذخیره بکند که بنا بر اعلام شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره مرغ منجمد کشور به ۵۵ هزار تن رسیده است. 

وی اضافه کرد: با وجود مازاد عرضه مرغ برای صادرات این محصول برنامه‌ریزی شده البته بدون اینکه به بازار داخلی لطمه‌ای وارد شود و در واقع بنا داریم همان رویه‌ای که سال گذشته در صادرات تخم مرغ اتفاق افتاد امسال در صادرات مرغ هم انجام شود. در سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار تن تخم مرغ صادر شد. 

پیمان پاک درباره مقاصد صادرات مرغ ایران توضیح داد: صادرات مرغ در نقطه شروع قرار دارد و فعلا تنها به مقصد عراق صورت می‌گیرد؛ در حال حاضر تخم مرغ ایران به عمان، قطر، امارات، عراق و افغانستان صادر می‌شود و مذاکراتی هم با روسیه و پاکستان صورت گرفته است؛ در همین راستا برای صادرات مرغ نیز در تکاپو برای شناسایی بازارها هستیم.

وی افزود: عراق همواره برای محصولات پروتئینی ایران یک بازار سنتی بوده و اگر موضوعاتی مانند کیفیت، اندازه و بسته‌بندی در صادرات رعایت شود کشورهای یادشده می‌تواند مقصد صادراتی برای مرغ منجمد ایرانی هم باشند. 

تداوم واردات گوشت گوسفند تا پایان سال جاری 
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در ادامه به واردات گوشت گرم گوسفند از افریقا پرداخت و گفت: از سال گذشته و پس از سفر رئیس جمهور به افریقا واردات گوشت دام سبک از این قاره به کشور ما آغاز شد و از حدود ۹ ماه پیش تاکنون حدود ۲۰۰۰ تن گوشت گرم از این قاره وارد شده است؛ واردات از کنیا همچنان ادامه دارد و از اوایل زمستان افریقای جنوبی هم به صورت ازمایشی در خط واردات گوشت گوسفند به ایران قرار گرفت و واردات از این مبدا نیز همچنان برقرار است.  

وی افزود: این موضوع که مبادی واردات گوشت گرم گوسفندی از این دو کشور به دیگر کشورهای افریقایی نیز توسعه پیدا کند بستگی زیادی به نظر سازمان دامپزشکی کشور دارد. افریقا قاره‌ای دام‌خیز است اما سازمان دامپزشکی در زمینه مبادی وارداتی بسیار سختگیرانه عمل می‌کند. حدود ۱۵ کشور افریقایی برای صادرات دام به ایران آمادگی دارند اما براساس پروتکل‌های سازمان دامپزشکی تنها دو کشور یادشده برای ورود گوشت گرم گوسفند به ایران تایید شده‌اند. 

پیمان پاک تصریح کرد: واردات گوشت گرم گوسفندی از کنیا و افریقای جنوبی تا پایان امسال ادامه دارد و ارز ترجیحی هم به آن تعلق می‌گیرد و علاوه بر آن ارز موردنیاز برای واردات گوشت منجمد گوسفند هم از محل تالار دوم تامین می‌شود. 

وی در نهایت یادآور شد: گوشت گوساله نیز همچنان به صورت منجمد از پاکستان و روسیه وارد می‌شود و واردات گوشت قرمز گرم از برزیل هم به میزان محدود انجام می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com