هشدار دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران و مرغداران در پی کاهش دما

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران و مرغداران در پی کاهش دما
 با توجه به کاهش دمای هوا و احتمال بروز نوسانات حرارتی در نواحی مختلف خراسان رضوی، اداره کل دامپزشکی استان از کلیه دامدارن و پرورش‌دهندگان طیور خواست نسبت به رعایت توصیه‌های دامپزشکی اقدام کنند تا از بروز بیماری در گله‌های پرورشی جلوگیری شود.

محمود قربان‌زاده، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به فصل سرما و بارش نزولات آسمانی، دامداران باید برخی نکات مهم مدیریتی را رعایت کنند تا بتوانیم روزهای سرد را پشت سر بگذاریم و دام‌ها آسیب نبینند.

وی افزود: اگر در محل نگهداری دام‌ها از وسایل گرمایشی استفاده می‌شود، با توجه به متصاعد شدن گاز از این وسایل، باید به تهویه مناسب برای دام‌ها دقت شود، در غیر این صورت دام‌ها به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده و مشکلاتی برای آن‌ها به‌وجود می‌آید.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌ها بستر دام‌ها خیس می‌شود، لذا باید بسترآن‌ها جابه‌جا و تعویض شده و در ساعاتی از روز که هوا گرم است، درِمحل نگهداری دام‌ها باز باشد تا هوا در محیط گردش کند و مشکلی به‌وجود نیاید.

قربان‌زاده عنوان کرد: باید حمایت ویژه‌ای از بره‌ها، بزغاله‌ها و گوساله‌ها صورت بگیرد و اگر حیوانی در این روزها به دنیا می‌آید، سریع بدن دام خشک شده و وسایل گرمایشی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه احتمال ابتلای دام‌ها به بیماری‌های تنفسی در روزهای سرد زیاد است، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود دامداران از داروهای ضد انگل تنفسی برای دام‌ها استفاده کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: مرغداران با توجه به شرایط آب‌وهوایی سرد، گاه با قطع گاز مواجه شده و در تامین سوخت مرغداری‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند؛ لذا تمام بهره‌برداران باید تامین حرارتی واحدهای مرغداری را مد نظر داشته باشند و سوخت جایگزین فسیلی و تامین برق اضطراری واحد را در نظر بگیرند تا مشکلی در تهویه سالن‌ها پیش نیاید.

قربان‌زاده به مرغداران توصیه کرد: شرایط هوای سرد می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های تنفسی در طیور همچون آنفلوانزا و برونشیت شود که در این رابطه مدیریت سالن‌ها از قبیل سالم بودن هیترها، تهویه‌ها، عایق‌بندی مخازن و استفاده از سوخت جایگزین جهت کنترل دمای سالن‌ها ضروری است.

وی یادآور شد: بارندگی‌ها و وقوع سیلاب در مسیر تردد مرغداری، ممکن است این واحدها را در دسترس قرار ندهد، لذا باید برای انبار نگهداری مواد غذایی و سوخت تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا اگر راه‌های مواصلاتی برای واحدهای پرورشی در دسترس نبود، بتوانند نهاده‎‌ها و سوخت را در اختیار داشته باشند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص تغذیه دام و طیور در روزهایی که با کاهش دما مواجه هستیم، گفت: در جیره غذایی دام‌ها باید تأمین پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و به ویژه انرژی اضافی مد نظر قرار داده شود و تا حد امکان میزان بیشتری از مواد خشک و انرژی‌زا به جیره غذایی دام‌ها افزوده شود.

قربان‌زاده ادامه داد: در فصل سرد، تغذیه دام‌ها با علوفه پرانرژی دارای قند، تفاله‌های چغندر، تفاله‌های مرکبات و ملاس مفید است و به دنبال آن می‌توان از کنستانتره یا غلاتی مانند جو استفاده کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تأمین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز دام‌ها اظهار کرد: لازم است دام‌هایی که هر گونه علائم بیماری مانند سرفه، عطسه، آبریزش و تورم سر و صورت را دارند از دام‌های دیگر جدا شده و در محل دیگری نگهداری شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی علائم شروع سرمازدگی در دام‌ها را شامل سردی شدید تا یخ‌زدگی انتهای گوش‌ها، بی‌حالی، خمودگی و کاهش سرعت تنفس اعلام کرد و گفت: در صورت مشاهده این علائم، فوراً نسبت به تنظیم دمای محیط نگهداری دام‌ها باید اقدام شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com