نفوذ تب برفکی از محل ورود دام‌های قاچاق به کشور

نفوذ تب برفکی از محل ورود دام‌های قاچاق به کشور

سید محسن دستور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره اینکه آیا تأیید می‌کنید بیماری تب برفکی وارد کشور شده است، گفت: تب برفکی وارد کشور شده و منشأ آن ورود دام‌های قاچاق و غیر مجاز به کشور بوده است، بیماری در موارد قابل توجهی از دام‌های کشور پیدا شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در فروردین ماه سال جاری حدود400 مورد بیماری تب برفکی در کشور گزارش شده که در استان‌های مختلف بوده و در برخی استان‌ها بیشتر دیده شده است.
دستور در مورد منشأ ورود بیماری تب برفکی گفت: این بیماری از مرزهای شرقی کشور وارد شده است، سویه جدید O هندی نامگذاری شده که سوش جدا شده مشهور به O هندی است.
وی در پاسخ به این سوال که برخی از مدیران گفته‌اند اگر بیماری تب برفکی وجود دارد بیایید، نمونه‌ها را اثبات کنید، گفت: اگر لازم باشد نمونه‌ها را اثبات می‌کنیم و آزمایشگاه‌های مرجع وجود این بیماری در کشور را ثابت کرده‌اند.
دستور افزود: به هر حال دام وارد کشور شدهو احتمالا به روش غیر مجاز و قاچاق بوده که این بیماری را به همراه داشته است وگرنه واردات رسمی دام طبق شرایط قرنطینه بوده و امکان ورود بیماری در آن کم است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: دستور العمل سازمان دامپزشکی این است که واردات دام زنده را ممنوع کرده، قرنطینه‌های دامی تشدید شده است، همچنین دستور‌العمل بهداشتی در مورد واکسیناسیون صادر شده که بزودی در دام‌های کشور انجام خواهد شد.
دستور افزود: تردد دام بین استان‌های کشور ممنوع شده و از طریق آموزش دنبال این هستیم که در کنترل بیماری پیش روی کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این بیماری برای انسان مضر است، گفت: اگر یک دام در کشتارگاه غیر قابل مصرف شناسایی شود، اجازه رسوخ به بازار مصرف داده نمی‌شود، این ربطی به تب برفکی ندارد و در مورد بیماری‌های مختلف که برای انسان خطر دارد اجازه مصرف داده نمی‌شود.
وی افزود: در عین حال بیماری تب برفکی در دام دیده می‌شود که برای انسان خطر ندارد.

 
کلمات کلیدی قاچاق تب برفکی دام
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com