مسؤولان بدانند؛ قاچاق، دلیل افزایش قیمت گوشت

مسؤولان بدانند؛ قاچاق، دلیل افزایش قیمت گوشت

این روزها افزایش قیمت گوشت قرمز و تکذیب مسؤولان ذی ربط به یک معادله دو مجهولی تبدیل شده که برای حل آن باید دید اطلاعات کدام طرف نادرست است.
از طرفی سجادی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و گیلانی مدیر مرکز همکاریهای امور دام از کافی بودن گوشت و دام موردنیاز در بازار و استفاده از ابزار تنظیم بازار یعنی واردات خبر می دهند و از طرف دیگر قیمت گوشت باز هم دارد بالا می نشیند.
این معادله دو مجهولی مردم را سرگردان کرده، البته مهم آن است که قدرت خرید آنها کمتر شده و عده ای نیز دست نگاه داشته اند و دلخوش به اظهارات مسؤولان، منتظر کاهش قیمت گوشت قرمز می باشند تا خرید ماه مبارک رمضان را آن موقع انجام دهند.
از دو هفته گذشته که خبرنگار ما گزارشی در خصوص افزایش روز افزون قیمت گوشت قرمز داد قیمتها باز هم بالاتر رفته و گوشت قرمز به کیلویی 12 هزار و پانصد تومان رسیده است.
این بار گزارشگر ما به سراغ تولید کنندگان گوشت قرمز رفت و از آنان سؤال کرد.
مدیر عامل اتحادیه دامپروری کرج افزایش قیمت گوشت قرمز را تأیید می کند و می گوید: البته این افزایش قیمت به شدتی که در بازار هست در دامداریها نیست.
علی اکبر علیزاده می افزاید: گوساله زنده را اکنون 3300 از ما می خرند، در حالی که تا یکی دو ماه پیش کیلویی 3000 تومان بود.
وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده ها به آن صورت افزایشی نداشته و نمی تواند عامل افزایش قیمت گوشت شود، اضافه می کند: البته نهاده ها نوسان دارد، ولی عوامل دیگری در افزایش قیمت گوشت دخیلند.
وی این دلایل را این گونه توضیح می دهد و می گوید: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در پایان سال 86 برنامه ای برای تأمین علوفه نداشت، ابتدای سال 87 نهاده های دامی بشدت گران شد و دامداران جو را تا کیلویی 460 تومان خریدند.
او ادامه می دهد: در کنار افزایش هزینه خرید نهاده ها، قیمت شیرخام پایین آمد و باعث شد دامدارها حتی دامهای شیری خود را نیز به بازار عرضه کنند. این امر باعث کاهش قیمت گوشت قرمز در تابستان سال گذشته شد.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی بد دامداران در سال گذشته اظهار می دارد: این وضعیت تا ابتدای امسال ادامه داشت، وی با سروسامان یافتن نهاده ها دامداران دوباره انگیزه کافی برای فعالیت یافتند و دارند دام را پروار می کنند به همین دلیل عرضه دام به بازار کم شده و همین امر سبب افزایش قیمت گوشت قرمز گردیده است.
علیزاده با بیان اینکه عرضه گوشت قرمز دام سنگین و سبک و حتی طیور یک پیکره واحد هستند و بر هم تأثیر می گذارند، می گوید: اینها به صورت شبکه ای عمل می کنند، به طوری که افزایش قیمت گوشت قرمز دام سنگین بر دام سبک و حتی طیور هم تأثیر می گذارد.
قاچاق دام زنده به عراق و ترکیه
البته دامدار دیگری، نظری خلاف با این نظریه دارد. او بصراحت از قاچاق دام زنده از یکی دو ماه پیش به ترکیه و عراق سخن می گوید و دلیل این گفته اش را هم افزایش قیمت گوشت از یکی دو ماه پیش می داند.
جلال افصح حسینی، عضو هیأت مدیره شرکت مهر با بیان این نکته می گوید: گوشت در داخل کم نیست، اما قاچاق دام زنده افزایش بیشتری یافته است.
او با اشاره به افزایش جزیی قیمت دام زنده در داخل می گوید: دام زنده را از ما کیلویی 3050 می خرند، اما دلال ها می گویند در مرز ترکیه یا عراق این دام را کیلویی 4000 تومان می فروشند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا دامهای خود را به دلالها تحویل می دهید و به کشتارگاه ها نمی دهید، می گوید: ما داممان را به کشتارگاه ها می دهیم، ولی دلالان و چوبدارهای کشتارگاه، دام را به صورت قاچاق و از طریق مسیرهای کوهستانی به عراق و ترکیه می دهند.
از او می پرسم هزینه رفت و آمد و بردن این همه دام آیا توجیه اقتصادی دارد؟ که پاسخ می دهد: بدون تردید برایشان صرف دارد که دام را به طرف مرزها می برند.
او اضافه می کند: هر وقت قیمت دام پایین می آید می بینیم قصاب چه در پایین شهر و چه بالای شهر آن را کیلویی 10 تا 11 هزار تومان می فروشد؛ زیرا سود را دلالان می برند نه دامدارها.
وی ادامه می دهد: یک دلیل دیگر افزایش قیمت گوشت به سبب نامناسب بودن وضعیت علوفه در سال گذشته است که باعث شد دامها پروار نشوند و عرضه گوشت کم شود.
کمبود گوشت نداریم
با این حال مدیر مرکز همکاریهای امور دام معتقد است با ورود دامهای سبک به کشتارگاه ها و همچنین واردات گسترده در ماه های گذشته هیچ کمبودی در بازار عرضه گوشت قرمز در ماه مبارک رمضان وجود نخواهد داشت.
جواد وکیل گیلانی ادامه می دهد: هر چند دامداران هر ساله به علت غنای مراتع، دامهای سبک خود را در مهر و آبان به کشتارگاه ها می برند، اما امسال به دلیل بارش خوب و مراتع سبز و همچنین قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در شهریور ماه، دامهای سبک دامداران و عشایر به کشتارگاه ها برده می شود.وی اضافه کرد: از طرفی از ماه های گذشته واردات انجام و در انبار شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره شده و هیچ نیازی به واردات گوشت نداریم.
البته وی توضیح نداد چه زمانی مشکل عرضه گوشت منجمد برزیلی به فروشگاه های سطح شهر برطرف می شود.
این در حالی است که هیچ توضیحی از سوی مرکز پشتیبانی امور دام در خصوص رفع شرط سقف خرید 5 تنی گوشت قرمز توسط فروشگاه ها به دست ما نرسیده و عرضه این گوشتها نیز در بازار به صورت ناقص صورت پذیرفته است، از این رو نتوانسته بر تنظیم بازار تأثیری بگذارد.
محبوبه ناطق ( روزنامه قدس )

 
کلمات کلیدی قاچاق قیمت گوشت قرمز
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com