مازندران با کمبود 800 هزار تنی علوفه مواجه است

مازندران با کمبود 800 هزار تنی علوفه مواجه است

کارشناس مسئول علوفه سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: استان مازندران با کمبود 800 هزار تنی عوفه مواجه است.
به گزارش خبرگزاری فارس، عباس پورنصرالله در مراسم نخستین برداشت ذرت علوفه‌ای در مجتمع کشاورزی و دامپروری محسن اخوان در روستای کلمدان نقیب از مرکز ترویج خدمات جهاد کشاورزی بیشه جنوبی شهرستان بابل اظهار داشت: استان مازندران دارای 8 میلیون واحد دامی است که علوفه مورد نیاز آنها بیش از 5 میلیون تن است در حالی که در حال حاضر تولید علوفه 4 میلیون و 400 هزار تن است که حدود 800 هزار تن کمبود علوفه داریم که این کمبودها در برنامه پنجم رفع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شش نوع علوفه به عنوان سیلو مصرف می‌شود، تصریح کرد: ذرت علوفه‌ای یکی از منابع مهم تامین سیلوهای مازندران است.
پورنصرالله، شبدر برسیم را یکی دیگر از علوفه‌های مهم مازندران برشمرد و افزود: در سطح زمین‌های استان مازندران حدود 40 تا 45 هزار تن شبدر برسیم کشت می‌شود که با کاهش 10 تا 15 درصدی کشت شبدر مواجه بودیم.
وی بیان داشت: مازندران به 900 هزار تن سیلو نیاز دارد در حالی که در حال حاضر تولید سیلو در مازندران 350 هزار تن است.
پورنصرالله با اشاره به اینکه مصرف سرانه پروئتین هر فرد ایرانی 22 گرم است، تصریح کرد: امیدواریم در برنامه پنجم این سرانه را به 27 گرم افزایش دهیم.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بابل نیز اظهار داشت: محسن اخوان یکی از تولید‌کنندگان نمونه در سطح کشور، استان مازندران و شهرستان بابل است که در این مجتمع علاوه بر کشت ذرت، زنبورداری، باغداری و زراعت در بخش مختلف در حال فعالیت است.
سید احمد طاهری تصریح کرد: 50 هکتار از زمین‌های این کشاورز بابلی به کشت ذرت اختصاص یافت که بعد از برداشت، این علوفه‌ها به 3 هزار تن سیلو تبدیل می‌شوند.
وی بیان داشت: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در زمینه شیر و گوشت است که برای رسیدن به این خودکفایی باید علوفه مورد نیاز دام‌ها چه به‌صورت تازه، چه به‌صورت کنسانتره و چه به‌صورت مراتع و ضایعات انسانی و گیاهی تامین شود.
طاهری افزود: در شهرستان بابل حدود 10 هزار و 61 هکتار زیر کشت علوفه رفته است.
کشاورز نمونه بابلی نیز اظهار داشت: این مجتمع با دارا بودن 61 سال قدمت نیاز به حمایت جدی مسئولان دارد.
محسن اخوان افزود: ما کشاورزان در بسیاری از شرایط محروم ماندیم، گله‌هایمان را مطرح کردیم اما سیاست‌گذاری دولت در حمایت از تولید‌کنندگان به شکل فعلی است.
وی تصریح کرد: امیدوارم در سال‌های آینده آنچه را که امروز دارم از دست ندهم و همواره در جهت تامین نیازهای جامعه گام بردارم.

 
کلمات کلیدی علوفه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com