لزوم ایجاد زنجیره تولید در صنعت مرغداری

لزوم ایجاد زنجیره تولید در صنعت مرغداری

ITPNews تحلیل- اگر بگوییم در جهان رقابتی که در آن قرار داریم، تمامی شعارهای تولید کنندگان تغییر کرده است و بازار رقابتی باعث تغییرات بسیاری در برخورد با مشتری، نیاز سنجی مشتری، بالا بردن کمیت و کیفیت بطور همزمان، ایجاد نموده است، باید اقرار کنیم کماکان بحث قیمت مناسب در کنار کیفیت و خدمات دهی و پشتیبانی مناسب در بازار رقابتی حرف اول را در جذب مشتری می زند.
در کشور ما ایران که کمی از این هیاهو ها به دور مانده و کماکان سعی می نماید بازار سنتی خود را با همان سبک و سیاق قدیمی و به قول خودمانی ها، حجره داری حفظ نماید، تولید کنندگان خرد بسیاری ایجاد شده اند و خواهند شد.دلالان و انحصارگران و سوداگران اقتصادی در این اقتصاد بیمار جولان می دهند و هرگونه سود دهی را نشانی از لیاقت بی مثال خود بر می شمارند، غافل از اینکه این برتری و قدرت، کاذب و دوامی نخواهد داشت، چرا که صنعت مرغداری جهان در تئوریهای جدید خود به نتایج اقتصادی جدیدی رسیده است و نوید آن را می دهد که هیولاهای صنعت مرغداری جهان در راه هستند و در صورت جهانی نیاندیشیدن مدیران ارشد و جهانی مدیریت نکردن تولیدکنندگان داخلی، شعارهای افزایش تولید، بالا بردن کیفیت تولید، تسخیر بازارهای منطقه و تقویت اقتصادی برخاسته شده رهایی از درآمد نفت،  تنها جویباری می شوند که در دور تسلسل خود درجا خواهند زد و نتیجه ای جز تبخیر تولیدات محصولات مرغداری حاصل آن نخواهد بود.
تولید کنندگان و عرضه کنندگان عمده ایرانی که به صورت سنتی در بازارهای انحصاری فعالیت می کنند، صرفاً در مدت زمانی کوتاه جوابگوی تقاضای بازار هستند و باید آگاه باشند این بازار انحصاری در جهان رقابتی دیگر جایگاهی ندارد و آن روزی که اقتصاد کشور قصد ورود به بازارهای جهانی را داشته باشد، درب بازارهای رقابتی باز می شوند و آن هیولاها وارد کشور می شوند. کشوری که شاید تولیدکنندگان در آن زمان خود را برای مقابله با هیولاها و مبارزه تعیین استراتژی برتر و شطرنج فروش محصولات آماده نکرده باشند.
 زمانی که در خیالات مدیران شرکتهای بزرگ که تنها حجم و میزان تولیدات خود را عامل قدرت و برتری خود در بازار می دانند و به هیچ عنوان خود را آماده جنگ اقتصاد ذهنی با رقبای چهارشانه خود نکرده باشند و آن لحظه، تنها لحظه ای است که هیبت و شکوه آنها گره در نحوه حرکت مهره های زنجیره تولید یا همان Integration دارد که این تعاون و همبستگی در زنجیره تولید ایران در حال حاضر بسیار کم رنگ و یا حتی بی رنگ است و حتی آن دسته از کسانی که در این مسیر قدمهایی را برداشته اند یا هنوز تفکر مدیریت این سیستم را نداشته اند و یا به علت عدم حمایت از تفکراتشان تنها نامی از آنها به صورت خاکستری در ذهن ها مانده است.
در کشور ما، تغییر در سیستم مدیریت آن چه در بین کوچکترین واحد تولید و یا خدماتی تا در بین متولیان آن سخت به نظر می رسد و اصرار بر ادامه روند گذشته همچنان وجود دارد، ورود به بازارهای جهانی، مشکلات و اتفاقات بسیاری را برای تولید کنندگان خرد و دم غنیمت شمار، ایجاد می نماید. آنهایی که تنها سرمایه خود را اندوخته کرده اند و جهت استفاده از آن درست نمی اندیشند و سرمایه خود را تنها خرج حفظ لوگو و یا برند تجاری خود می نمایند و هیچ ایده جدید مدیریتی و یا تولیدی برای ارتقا آن ندارند مگر آنکه یک سفر خارجی به آنها ایده ای بدهد که تولید عین آن را در کشور نوآوری بدانند و نه یک تقلید با شهامت و مسلماً آنچه ما را با تقلید در ایران برتر نماید نمی تواند در همان کشور صاحب ایده نشانی از برتری ما باشد.
یکی از مشکلات ما که دامن گیر صنعت مرغداری نیز هست، تعدد تولید کنندگان خرد داخلی و حذف اندک اندک تولیدکنندگان بزرگ می باشد. ما نباید در این اندیشه باشیم که چه تعداد تولیدکننده داریم، بلکه باید در درک این مسئله باشیم که چه میزان تولید داریم. برای مثال اگر برای یک محصول خاص ( واحد و نام محصول جهت جلوگیری از هر گونه سوء برداشت ذکر نمی شود ) یک شرکت بزرگ 100 عدد تولید داشته باشد و در به علت پاره ای از مشکلات تعطیل شود، خلا آن سریع احساس می شود و در این بین اگر 10 شرکت خرد تاسیس شود که هر کدام 5 عدد از همان محصول را دارند ما فقط 50 عدد از آن خلا را پوشش داده ایم ، پس طبق اصول اقتصاد ما با وجود ایجاد 10 شرکت به زودی با تقاضای محصول و کمبود آن و درنتیجه گرانی محصول مواجه خواهیم شد. در ثانی باید هزینه های این 10 شرکت خرد را که در مقابل آن 1 شرکت بزرگ قرار دارد مقایسه کرد که بدون شک به افزایش هزینه و قیمت تمام شده تولید خواهد انجامید.
به همین دلیل است که به محض باز شدن درهای اقتصادی و مرزها و وارد شدن شرکت های بزرگ که از آنها در بالا به نام هیولاها یاد شد، شرکت ها و تولید کنندگان خرد صنعت مرغداری با سرعتی باور نکردی از این وادی رخت بر می بندند و از بین می روند. بلایی خانمان سوز که در دوره ای نه چندان دور بر سر صنعت نساجی این کشور آمده است و متولیان صنعت مرغداری می بایست تا زمان دارند به فکر جلوگیری از این حادثه باشند.
این باور که امروز را رها کنیم و فردا به حل این مشکل بپردازیم همان مثالی را به یاد می آورد که آنچه می لرزاند این کاخ عظیم، گذر زمان است و زمان.
در این نوشتار الگوهایی را از کشور های مختلف معرفی می نماییم تا شاید با تحلیل و نگاهی کلی به  روندی که سایر کشورها برای جلوگیری از محو شدن صنعت مرغداریشان بکار بسته اند، بتوانیم همفکری و هشداری به این صنعت بدهیم که در چندین سال دیگر با خطر بلعیده شدن صنعت مرغداری داخل کشور توسط تولید کنندگان و توزیع کنندگان بزرگ جهانی روبرو نشویم. چرا که روند و الزام رو به جهانی شدن کشور عزیزمان برای ارتقا صرف صنعت مرغداری و پیشرفت علمی و اقتصادی مدیران آن بیش از این انتظار نمی کشد هر چند ایمانی عظیم بر آن است که کشاورزی ایران بار سنگین این مسئولیت را بر دوش خواهد کشید و امید است با تدابیری که عشق، غیرت، تدبیر، تفکر و ... باید چاشنی های حرکت گلوله پیشرفت آن باشد لازمه اصلی آن است که بارها و بارها دیده شده است که در مواقع بحرانی و یا تحریم های دولت های متجاوز و در زمان دفاع مقدس، این چاشنی ها و فراتر از آنها عالی عمل کرده اند و مدیران ما فراتر از هر فکر و حزب گرایی دست در دست هم بر این مشکلات فائق آمده اند اما بهتر است که این بار قبل از حمله دفاع جانانه خود را آغاز و یا مستحکم کنیم.
 یکی از راههایی که کشورهای صاحب صنعت مرغداری از 70 تا 80 سال گذشته به سمت آن پیش رفته اند و اکنون از میوه آنچه کاشته اند بهره می برند بگونه ای که نه تنها خطری آنها را تهدید نمی کند بلکه خود آنها و شرکت هایشان خطری برای صنعت مرغداری سایر کشورها محسوب می شوند، یکپارچه سازی تولید کنندگان بصورت ادغام یا خریداری شدن آنها از طرف شرکت ها بزرگ تر می باشد. که در آن سهم شرکتهای خرد حفظ و یا حتی میزان سود آنها ارتقا یافته است.
این ادغامها شاید در نخستین مرحله خود بسیار دشوار و سخت به نظر برسد، اما با اشاعه فرهنگ Integration و نشان دادن نقش اساسی شرکتهای خرد در پایداری آنهاست. حال اینکه شرکت خرد چه خصوصیاتی دارد و شرکت کلان چه؟ بحثی اقتصادی و آماری است که یکی از مسدولیتهای مهم متولیان صنعت مرغداری ایران می باشد.
همچنین سخت ترین مرحله در ایجاد شرکت های بزرگ  ادغام سازی تولید کنندگان خرد و یکپارچه سازی آنها در داخل یک شرکت می باشد. تحقیقات واحد بین الملل I.T.P در بیش از 40 منابع خبری و اطلاعاتی خارجی نشان داده است در ادغام شدن شرکت های کوچک در یکدیگر و سهامدار شدن صاحبان این شرکت های کوچک و جذب سرمایه کسانی که مایل به سرمایه گذاری در صنعت مرغداری هستند بصورت سهامدار، محرک ایجاد چنین شرکت هایی گردیده است. در کشوری همانند ایالات متحده آمریکا و برزیل شرکت های بزرگی که پیش از این متشکل از چندین شرکت کوچک بوده اند، دارای بخش های گوناگونی می باشند و مدام واحدهای تحقیقات، تولید، توزیع و ... را که هر کدام دارای شرکتی جدا بوده اند را به درون خود کشیده و یکپارچه می سازند.
گاه در این یکپارچه سازی ها لازم شده است برای بالا بردن سود دهی و افزایش بازده، کارخانه ای یا مزرعه ای جابجا شود، که این کار با تصمیم هیآت مدیره منتخب همین شرکتها و بر اساس ارزیابی کارشناسان اقتصادی و تجاری و فروش صورت می گیرد. مهمترین عامل در بحث یکپارچه سازی، علمی کار کردن آن می باشد.
آگاهی از علم اقتصاد، بازار، روانشناسی مشتری، آزمایشگاهها و تحقیق و پژوهش در تولید محصولات و بسته بندی و حمل و نقل و... همه و همه مقوله هایی جداگانه هستند که در ایجاد یک شرکت بزرگ در ابعاد کشوری و جهانی موثر می باشند و تدوین کارکرد هر کدام از این بخشها و ایجاد هماهنگی میان آنها بسیار حساس و دقیق و زمان بر می باشد که اگر بخواهیم راه را آغاز کنیم بایستی برنامه ریزی درستی داشته باشیم و از درصد خطاها بکاهیم.و در شرکتهایی که Integration را سرلوحه خود قرار داده اند، شرکت کلان در واحد های خود که همان شرکتهای خرد می باشند وظابف فوق را به عهده دارند.
یکی از بزرگترین محاسن ایجاد شرکت های بزرگ کنترل راحت بازار داخل و بازارهای منطقه ای توسط دولتها می باشند. برای مثال در کشور ما در صورتیکه دولت تصمیم بگیرد قیمت مرغ را با توجه به پارامترهای گوناگون (اگر به این پارامترهای توجه شود) با قیمتی ثابت در یک بازه زمانی یک ساله نگه دارد می بایست هزاران نفر شامل مرغدار، تولید کنندگان تجهیزات مرغداری و واردکنندگان و تولیدکنندگان و تأمین کنندگان نهاده ها را جمع کرده و با این تعداد تولید کننده و تأمین کننده با آرای مختلف به توافق برسد تا بتواند در این جمع بندی به یک قیمت نهایی برسد و با آن  قیمت بازار داخلی تثبیت نماید.
هم اکنون درگوشه دیگری از دنیای رقابتی، کشور ایالات متحده آمریکا با دیدگاه یکپارچه سازی با پیشینه ای بالغ بر 80 سال وجود دارد. بزرگترین تولید کنندگان و فروشندگان محصولات مرغداری در آمریکا که برخی از آنها آوازه جهانی دارند و در شماره قبل همین ماهنامه به اسامی آنها اشاره ای شد، تعدادشان به بیش از 10 شرکت نمی رسند، حال دولتمردان آمریکا برای تنظیم بازار داخل خود کافی است که این 10 شرکت را گرد هم جمع نموده و با آنها به توافق برسند. این یعنی 10 شرکت بزرگ با وزیر خود به این تعامل می رسند که برای پیشبرد سیاستهای وزیر چگونه عمل نمایند.
به نظر شما توافق با 10 شرکت ساده تر است یا هزاران تولید کننده خرد؟ آیا صنعت مرغداری آمریکا راحت تر به توافق برای ثبات قیمت مرغ در بازارش نمی رسد؟آیا صنعت مرغداری آمریکا نمی تواند با دیدی روشن به افق هایی بر صادرات کلان و تسخیر بازارهای جهانی بیاندیشد؟ به یاد داشته باشیم علاوه بر آمریکا کشورهایی همچون برزیل و کانادا نیز به سرعت در حال تکمیل زنجیره تولیدی خود هستند و چند صباحی است که ردپای بعضی از آنها را در بازار ایران نظاره گریم. شرکت عظیمی با زنجیره کاری قدرتمند و مدیریت اصولی بر مبنای Integration بنام "سدیا برزیل".
سدیای برزیل، مزرعه تولید گندم، سویا و ذرت دارد و محصولات برداشتی خود را بین مرغداران مجموعه سدیا توزیع می کند و دارو، دامپزشک و مدیر فارم را نیز خود در اختیار دارد و حتی در بعضی از موارد دیده شده که پرسنل خود را در دوران دانشگاه نیز بورس نموده است تا از آنها در مزرعه های پرورشی خود استفاده کند در نهایت ماشین حمل مرغ زنده ، از شرکت حمل و نقل سدیا وارد سیستم می شود و مرغ را پس از بارگیری به کشتارگاه های سدیا می برد و پس از کشتار ، سیستم توزیع و مراکز پخش گوشت سدیا مرغ های آماده طبخ و یا قطعه بندی شده را وارد بازار می نماید و ما بقی را در سردخانه های سدیا منجمد می نماید و میزانی از آنها را برای صادرات در نظر می گیرد.
در این بخش واحد بازرگانی بین المللی سدیا پس از بازاریابی بین المللی توسط شرکت حمل و نقل سدیا مرغ را تا بندر حمل کرده و در بخش دیگر کشتی به نام سدیا کشتی را به محل های فروش مرغ در سطح بین الملل حمل می کند.
شرکتهای خرد این مجموعه عبارتند از مزرعه تولید دان، کارخانه های دارو سازی، کارخانه های خوارک سازی، فارمهای تولید جوجه و تولید گوشت مرغ، شرکت حمل و نقل زمینی، کشتارگاه طیور ( شاید دامی هم داشته باشند )، حمل و نقل دریایی و اداره مرکزی که کنترل سیستمهای فوق را در اختیار دارد.
نکته قابل توجه آن است که این شرکتهای خرد در سود کلان این مجموعه سهم دارند یعنی مرغدار از بابت سود حمل و نقل دریایی میزان سهم مشخص شده ای را برداشت خواهد کرد، کشتی که مرغ را حمل کرده از سود کشتارگاه سهم می برد، چگونه؟ سدیا تشکیل شده از شرکتهای خرد است. یعنی شرکتهای خرد اجزا و تشکیل دهنده شرکت سدیا هستند.
تحقیقات I.T.P معطوف به این قسمت شد که آیا سدیا وارد راه اندازی کارخانه اتانول شده است یا نه؟ اما پس از 3 ماه تلاش و جستجو در اخبار جهان، نتوانستیم مدرک یاسندی را در این موضوع پیدا کنیم از این رو پیش بینی می شود شرکت سدیا جهت جلوگیری از هرگونه اعلام حمایتی از روند حاضر در صنعت اتانول، وارد این بازار نشده است و یا اگر شده است با نام و مدیریتی جدا وارد بازار سودآور اتانول شده است.
در هنگام بحران های اقتصادی نیز موفقیت با شرکت های تولید کننده انبوه بوده و می باشد. تصمیم گیری سریع و سرمایه بالا و به موقع گام نهادن برای جلوگیری از خطر با توجه با استخدام تعداد کثیری کارشناس اقتصادی و تجاری و به کار گماردن، این شرکت ها و سرعت عمل آنها در تصمیم گیری مانع متضرر شدن این شرکت ها می شود و در بحث کلان تر مانع خسارت کشورها می شود.
نوعی دیگر از یکپارچه سازی که در اینجا به آن اشاره می نماییم، بگونه ای می باشد که هر شخص یا شرکتی که می خواهد در یکی از شاخه های صنعت مرغداری وارد شود و سرمایه گذاری نماید با مراجعه به دفتر وکلای سرمایه گذار این شرکت های عظیم و مشورت با آنها ظرفیت های مورد نیاز این شرکت ها و استانداردهای آنها را دریافت و پس از مطالعه و برآورد هزینه اقدام به راه اندازی کارخانه یا تولید محصولات مرغداری نموده و به آرامی وارد چرخه تولید این شرکت ها می شوند و محصول خود را تحت مدیریت و استاندارد و برند این شرکت ها عرضه می نماید و خریدارشان نیز زنجیره و شاخه ای دیگر از همین شرکت ها می باشند.
بدین ترتیب شرکت های بزرگ بیش از پیش در سرمایه گذاری خود، هدفمند، و با توجه به ظرفیتهای خود اقدام می نمایند و سرمایه گذار نیز متضرر نمی گردد و سرمایه نیز تلف نمی شود.
با توجه به توضیحات بالا و مقایسه اقتصاد جهان و در نظر گرفتن سیستم حاکم بر تولید در صنعت مرغداری ایران، آیا به نظر شما حرکت به سمت یکپارچه سازی و Integration امری مورد نیاز نیست؟
برای آنکه بتوانیم مقایسه ای از فاصله صنعت مرغداری سنتی ایران با شرکت های بزرگ در جهان داشته باشیم، فهرستی از امکانات و ظرفیتهای شرکت های بزرگ مطرح در دنیا را در ادامه می آوریم و مقایسه های لازم و مبتنی بر مفاهیم اقتصاد را بر عهده خوانندگان جامعه بزرگ صنعت مرغداری ایران می نهیم تا اگر تولیدکننده ای فعال در ایران خود را مقتدر و قوی می داند بر بالهای اندیشه خود پرهایی را برای پرواز به سوی بزرگ تر شدن، اضافه کند و متوجه آن شود که در میان برندهای بزرگ صنعت مرغداری جهان جایگاه اصلی خود را پیدا کند.
 
1- پیلگریم (Pilgrim)
این شرکت بزرگترین تولید کننده مرغ آماده طبخ در آمریکا می باشد. مشخصات مجموعه عظیم این شرکت به شرح زیر است:
نیروی انسانی : 56500 نفر
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 34 مجموعه که شامل:
• مراکز تولید تخم مرغ: 52 مرکز با ظرفیت تولید 4/56 میلیون تخم مرغ در هفته
• 35 کارخانه تولید دان مرغ با ظرفیت تولید 355500 تن در هفته
• 38 کشتارگاه مکانیزه با سیستم بسته بندی
• 15 مرکز آماده سازی مرغ های خام کشتار شده
• 12 مرکز تولید مرغ پخته
• 39 مرکز پخش
• 10 انبار مجهز به سیستم سرد خانه
• 28 مرکز تسویه فاضلاب
• 4180 کامیون مجهز  برای حمل محصولات مرغداری

2- مرکز غذایی تایسون(Tyson Foods, Inc)
برخی به اشتباه فکر می کنند تایسون بزرگترین تولید کننده مرغ در دنیاست در حالیکه این شرکت بزرگترین تولید کننده محصولات پروتیئن در دنیا می باشد که این به معنای یکه تازی این شرکت در تولید محصولات مرغداری ، گوشت گاو و گوسفند و خوک در جهان می باشد، اما این شرکت در صنعت مرغداری آمریکا رتبه دوم را دارد. این شرکت جزء 500 شرکت بزرگ تولید کننده در دنیا می باشد.
تعداد مجموعه های یکپارچه  و کامل تولیدی: 32 مجموعه که شامل:
• مراکز تولید تخم مرغ: 42مرکز
• 34 کارخانه تولید دان مرغ
• 30 کشتارگاه مجهز
• 53 مرکز آماده سازی مرغ کشتار شده که از این تعداد 3 مرکز آماده سازی در مکزیک و یک مرکز در چین قرار دارد
• 9 انبار مجهز به سیستم سردخانه
• 19 مرکز تحقیقات بر روی تولید و فرآوری مرغ
• دارای سیستم یکپارچه و مجهز R&D
• 6628 مزرعه زیر پوشش

3- مزارع پردو (Perdue Farms, Inc)
نیروی انسانی: 22000 نفر
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 14 مجموعه
• مراکز تولید تخم مرغ: 18 مرکز
• 12 کارخانه تولید دان مرغ با ظرفیت تولید 355500 تن در هفته
• 10 کشتارگاه مکانیزه با سیستم بسته بندی
• 1 مرکز آماده سازی مرغ خام کشتار شده
• 4 مرکز تولید مرغ پخته
• 2 مرکز پخش
• 2 انبار مجهز به سیستم سرد خانه
• 2400 مزرعه زیر پوشش

4- مزارع واین (Wayne Farms, LLC)
نیروی انسانی: 9250 نفر
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 8  مجموعه
• مراکز تولید تخم مرغ: 8 مرکز 6/7 میلیون تخم مرغ در هفته
• 7  کارخانه تولید دان مرغ با ظرفیت تولید 43700 تن در هفته
• 8 کشتارگاه مکانیزه با سیستم بسته بندی
• 5مرکز تولید مرغ پخته
• 219 کامیون مجهز  برای حمل محصولات مرغداری

5- شرکت ساندرسون (Sanderson Farms, Inc)
نیروی انسانی: 8680 نفر
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 5  مجموعه
• مراکز تولید تخم مرغ: 6 مرکز 5/8 میلیون تخم مرغ در هفته
• 6  کارخانه تولید دان مرغ با ظرفیت تولید 50000 تن در هفته
• 7 کشتارگاه مکانیزه با سیستم بسته بندی
• 1 مرکز تولید مرغ پخته
• 6 مرکز تسویه فاضلاب
• 573 کامیون مجهز  برای حمل محصولات مرغداری

6- مزارع مونتایر (Mountaire Farms)
نیروی انسانی: 6356 نفر
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 3 مجموعه
• مراکز تولید تخم مرغ: 3 مرکز 6/4 میلیون تخم مرغ در هفته
• 4  کارخانه تولید دان مرغ با ظرفیت تولید 38400 تن در هفته
• 3 کشتارگاه مکانیزه با سیستم بسته بندی
• 3 مرکز تسویه فاضلاب

7- خانه مزارع ریفورد (House of Raeford Farms, Inc. (Poultry Division))
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 5 مجموعه
• مراکز تولید تخم مرغ: 4 مرکز 4/4 میلیون تخم مرغ در هفته
• 4  کارخانه تولید دان مرغ با ظرفیت تولید 39000 تن در هفته
• 5 کشتارگاه مکانیزه با سیستم بسته بندی
• 2 مرکز آماده سازی مرغ خام کشتار شده
• 4 مرکز تسویه فاضلاب

8- شرکت مواد غذایی کی استون(Keystone Foods, LLC)
نیروی انسانی: 6950 نفر
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 4 مجموعه
• مراکز تولید تخم مرغ: 3 مرکز 13/4 میلیون تخم مرغ در هفته
• 3 کارخانه تولید دان مرغ با ظرفیت تولید 25500 تن در هفته
• 3 مرکز آماده سازی مرغ خام کشتار شده
• 2 مرکز تولید مرغ پخته

9- شرکت غذایی کوچ(Koch Foods, Inc)
نیروی انسانی: 7500 نفر
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 4 مجموعه
• مراکز تولید تخم مرغ: 4 مرکز
• 5 کارخانه تولید دان مرغ
• 4 مرکز آماده سازی مرغ خام کشتار شده

10- مزارع فاستر (Foster Farms)
نیروی انسانی: 7500 نفر
تعداد مجموعه های یکپارچه و کامل تولیدی: 3 مجموعه
• مراکز تولید تخم مرغ: 5 مرکز 6/8 میلیون تخم مرغ در هفته
• 5 کارخانه تولید دان مرغ شامل 37720 تن در هفته
• 5 کشتارگاه مکانیزه با سیستم بسته بندی
• 2 مرکز آماده سازی مرغ خام کشتار شده
• 1 مرکز تولید مرغ پخته
• 2 مرکز تسویه فاضلاب

کاوش ساعی - علی حسینی

 
کلمات کلیدی برزیل
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com