طرح تولید مرغ ارگانیک در گیلان بررسی می‌شود

طرح تولید مرغ ارگانیک در گیلان بررسی می‌شود

مدیر کل دامپزشکی گیلان گفت: طرح پیشنهادی تولیدکنندگان استان برای تولید مرغ ارگانیک در دست بررسی و مطالعه قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی بشری معافی در جمع خبرنگاران در آستانه هفته دامپزشکی با اشاره به علت نامگذاری 14 مهر ماه به نام دامپزشکی اظهار داشت: در 14 مهر ایرانی‌ها از گذشته برای سلامت حیوانات خود دعا می‌کردند که به دلیل اهمیت سلامت حیوانات برای آنها بوده است و بر این اساس از سال 76 توسط فرهنگستان ایران این روز به عنوان دامپزشکی نامگذاری شد.
وی با اشاره به اینکه 84 سال از فعالیت دامپزشکی در کشور می‌گذرد، افزود: دامپزشکی یکی از قدیمی‌ترین تشکیلات دولتی است و همواره به ایمنی، بهداشت و سلامت جامعه توجه می‌کند.
بشری معافی به فعالیت‌های دامپزشکی در سلامت دام اشاره کرد و گفت: با فعالیت‌هایی که دامپزشکی انجام داد، مجامع بین‌المللی پذیرفتند که ایران سالم‌ترین محصولات دامی تولید شده در دنیا را دارد.
وی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال 84 از گیلان و تالاب انزلی گزارش شد و از آن زمان تاکنون فشار زیادی به دامپزشکی آمد که خوشبختانه از خرداد 87 تا‌کنون گزارش رسمی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است.
مدیر کل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه سازمان دامپزشکی چهار استان کشور موظف هستند پایش مجدد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را بررسی کنند، خاطرنشان کرد: گیلان نیز جزو این چهار استان است.
بشری معافی جایگاه دامپزشکی در اقتصاد ملی و بهداشت عمومی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: از سال 71 بهداشت فرآورده‌های دامی به دامپزشکی سپرده شده است.
وی تاکید کرد: دامپزشکی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا محصولات پروتئینی (گوشت، مرغ و ماهی) در بسته‌بندی و با هویت بهداشتی برای کمک به اقتصاد جامعه و کاهش ضایعات عرضه شود.
بشری معافی دامپزشکی را دارای سه شاخصه مهم کرامت انسانی، بخش خصوصی و تولید عنوان کرد و اظهار داشت: در زمینه کرامت انسانی باید همه کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، تکریم شوند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به وضعیت دامپزشکی بها داده شود باید به بخش خصوصی توجه کنیم و واگذاری در هر زمینه به بخش خصوصی بسیار مفید است.
وی با اشاره به اینکه گیلان یکی از شش استان مجهز به آزمایشگاه PCR در کشور است، خاطرنشان کرد: گیلان با 9 نیروی متخصص در زمینه PCR روی ژنوم ویروس و موارد تشخیص عوامل و بیماری‌ها کار می‌کند.
به گفته بشری معافی استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، گیلان و فارس از تجهیزات آزمایشگاه PCR برخوردارند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان از آزمایش و بررسی سه بیماری ماهیان گرمابی خبر داد و افزود: در این آزمایشگاه در حال آزمایش و بررسی بیماری بهاره کپور ماهیان، ویروس ماهی آمور و کوی هرپس هستند.
به گفته وی آزمایشگاه دامپزشکی گیلان در سال 78 ممیزی شد و مورد تائید کارشناسان اتحادیه اروپا قرار گرفت.
بشری معافی گفت: گیلان مجاز است تا پایان سال میلادی جاری فرآورده‌های آبزی را به اروپا صادر کند و برای ادامه این فعالیت ممیزی دیگری باید انجام شود که پس از تائید اتحادیه اروپا به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه در کشور هفت آزمایشگاه توسط EC مورد تائید بوده و کد صادرات فرآورده‌های آبزی به اروپا را دارد، اظهار داشت: گیلان جزو این استان‌ها است.
وی تصریح کرد: آزمایشگاه دامپزشکی گیلان در سه بخش ورودی شامل آنفلوآنزا، مواد غیرغذایی و مواد غذایی فعالیت می‌کند.
بشری معافی درباره پروژه ملی مرکز تشخیص بیمارهای ماهیان گرمابی، خاطرنشان کرد: این پروژه در سفر دوم هیئت دولت به گیلان مطرح شد و پس از تصویب در ماده 32 هیئت وزیران اجرا می‌شود که امیدواریم در مدت چهار سال این مرکز احداث شود.
مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه تولید گوشت مرغ ارگانیک به این اداره پیشنهاد شده است، تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی از این کار ارزشمند حمایت می‌کند بر این اساس طرح پیشنهادی تولیدکنندگان در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
به گفته وی کشتارگاه‌های مرغ گیلان به صورت صنعتی و با رعایت مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی فعالیت دارند.
بشری معافی با بیان اینکه تولید گوشت مرغ ارگانیک هزینه بالایی دارد، تاکید کرد: تولید گوشت مرغ ارگانیک و محصولات ارگانیک به اقتصاد کمک می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین از برپایی نمایشگاه توانمندی‌های دامپزشکی استان همراه با عرضه فرآورده‌های پروتئینی از 12 مهر ماه به مدت هفت روز در این اداره کل خبر داد.

 
کلمات کلیدی ارگانیک
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com