خرید مرغ کشتار شده از مرغداران به نفع واسطه ها است

خرید مرغ کشتار شده از مرغداران به نفع واسطه ها است

مهندس محمد یوسفی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان تهران، در گفت‌‏وگو با خبرنگار خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: روزانه 900 تا هزار تن مرغ در استان تهران و حدود 650 تا 600 تن مرغ نیز در شهر تهران به مصرف می‌‏رسد. این در حالی است که کشتار مرغ در استان روزانه بالغ بر 550 تا 600 تن است.
وی، با اشاره به نوسانات کشتار مرغ در استان تهران، اظهارداشت: تولید مرغ طی 10 سال اخیر در استان تهران کاهش یافته، در حالی که طی این مدت تولید در استانی نظیر مازندران به دو برابر افزایش یافته و در حال حاضر روزانه 500 تن مرغ در استان تهران تولید می شود و مابقی نیاز، به صورت مرغ زنده و یا کشتار شده از سایر استان‌‏ها تامین می‌‏شود.
یوسفی، ظرفیت کشتارگاه‌‏های تهران را روزانه حدود بیش از هزار تن اعلام‌‏کرد و گفت: علی‌‏رغم بالا بودن ظرفیت کشتارگاهی در تهران مرغداری‌‏ها قادر به تولید در حد این ظرفیت نیستند؛ لذا مرغ از سایر استان‌‏ها به تهران وارد می‌‏شود.
وی، با اشاره به عدم تعیین قیمت خرید مرغ برای ذخیره‌‏سازی از سوی دولت، بیان‌‏کرد: قیمت خرید مرغ از مرغدار باید براساس قیمت تمام شده و سود مرغدار انجام شود که این امر هم اکنون از سوی دولت در دست تهیه است؛ ولی تاکنون قیمت مشخصی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی اعلام نشده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی تهران، قیمت خرید مرغ از مرغداران در سال گذشته را فاقد صرفه اقتصادی دانست و افزود: سال گذشته مرغ منجمد آماده طبخ کیلویی 1500 تومان از مرغدار خریداری شد که تا اوایل سال جاری در کل 45 هزار تن مرغ از سوی دولت خریداری شده است.
وی، با اشاره به ضرورت تعیین و اعلام قیمت خرید مرغدار در سال جاری، اظهارداشت: در شرایط کنونی دولت باید مرغ کشتار شده آماده طبخ را از مرغدار کیلویی 1750 تومان و مرغ زنده را 1150 تومان خریداری کند تا برای مرغداران تولید با صرفه اقتصادی همراه شود.
یوسفی، تصریح‌‏کرد: چنانچه دولت مرغ زنده را از مرغداران با قیمت منطقی بخرد و به کشتارگاه‌‏ها برای بسته‌‏بندی تحویل دهد، سبب شده تا نقش واسطه‌‏ها کاهش یابد؛ ولی اگر دولت مرغ را به صورت منجمد و بسته‌‏بندی از مرغدار خریداری کند، منجر به سود واسطه‌‏ها می‌‏شود.
وی، با اشاره به ضرورت وجود 40 تا 50 هزار تن ذخیره‌‏سازی مرغ در کشور، عنوان‌‏کرد: در صورت حمایت دولت در راستای تامین نقدینگی و پرداخت تسهیلات، مرغداران می‌‏توانند به راحتی نیاز داخل را تامین کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی تهران، خاطرنشان‌‏کرد: دولت در امر خرید و ذخیره سازی مرغ باید قیمت تمام شده مرغ برای مرغداران را لحاظ کند. ضمن آن که علاوه بر انجام به موقع خریداری خارجی (نهاده‌‏ها)، باید تعرفه 30 درصدی کنجاله سویا حذف شود؛ زیرا با اعمال این امر مرغ کیلویی 100 تومان ارزان‌‏تر برای مرغدار تمام می‌‏شود.

 
کلمات کلیدی واسطه دلال
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com