تولید مرغ ایرانی باید حفظ شود؛ نه برزیلی

تولید مرغ ایرانی باید حفظ شود؛ نه برزیلی

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی با انتقاد از نبود حمایت مناسب، تصریح کرد: باید تولید مرغ و تولیدکننده ایرانی حفظ شود؛ نه تولید و تولیدکننده مرغ برزیلی!
محمد یوسفی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیشنهاد کرد: اگر دولت می‌خواهد مردم مرغ ارزان‌تر بخورند باید یارانه بپردازد اما هم‌اکنون که تولید رها شده و هیچ حمایتی ندارد باید بازار با به عرضه و تقاضا واگذار شود چراکه پس از گذشت نیمی از سال هنوز هیچ سرمایه در گردشی پرداخته نشده که تولیدکنندگان مجبورند نقدینگی مورد نیاز را از بازار آزاد و با سود بالا تهیه کنند.
وی اظهار کرد: در صورتی که بخش دولتی مصمم است که مصرف‌کنندگان گوشت مرغ را به قیمت پایین تهیه کنند باید یارانه برای آن بپردازد و یا از بخش تولید حمایت کند. در حالیکه هم‌اکنون تولید رها شده و فقط به بخش مصرف بها داده می‌شود که تولید‌کنندگان مجبورند تولید را کاهش دهند که این امر در درازمدت به ضرر جامعه خواهد بود.
یوسفی اظهار کرد: در صورتیکه یارانه به بخشی از تولید پرداخته شود دولت می‌تواند قیمت‌گذاری و برخورد تعزیراتی اعمال کند اما بخشی که یارانه به آن تعلق نمی‌گیرد باید به عرضه و تقاضا واگذار شود. چراکه مرغداران مدتی زیان کرده و باید در مرحله‌ای سود برده تا زیان‌هایشان جبران شود در غیر این صورت مجلس خرید تضمینی از تولیدکننده را مصوب کند که حداقل سود برای بخش تولید در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به اینکه چرا در زمان‌های افزایش تقاضا همچون ایام عید و ماه رمضان ضررهای تولید‌کنندگان عنوان شده و قیمت‌ها افزایش می‌یابد؟ گفت: بخش دولتی باید به فکر مصرف‌کننده باشد و برای تامین ارزان قیمت گوشت مرغ یارانه بپردازد؛ نه تولیدکننده. از طرف دیگر اعتراضات زیادی از سوی تولیدکنندگان عنوان می‌شود اما نه بخش دولتی و نه مردم توجه می‌کنند که مجبور است زیان‌های خود را در مراحل دیگری از تولید جبران کند درصورتیکه بخش دولتی باید با خرید تضمینی از زیان تولید جلوگیری کند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان تهران یادآور شد: در چند روز اخیر طی نامه به وزارت جهاد کشاورزی برای وضعیت تولید گوشت مرغ اعلام خطر شده است چراکه بی‌توجهی به مشکلات، قطعا باعث کاهش تولید پراهمیتی که تامین کننده نیاز و سلامت جامعه است خواهد شد که تاثیر بسزایی بر قیمت گوشت قرمز دارد.
یوسفی تصریح کرد: به دلیل اینکه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تولید اقتصادی نداشته و جوجه‌ریزی نمی‌کنند قیمت هر قطعه جوجه طی هفته اخیر 200 تومان کاهش یافته که باعث حذف مرغ مولد سه ساله خواهد شد.
وی هزینه تمام شده هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را هزار و 850 تومان عنوان کرد و افزود: هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری باید هزار و 950 تومان فروخته شود اما در حال حاضر هزار و 650 تومان و در برخی استان‌ها هزار و 500 تومان فروخته می‌شود.
رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی اظهار کرد: باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید قیمت خرید شرکت پشتیبانی امور دام برای ذخیره‌سازی قیمت مناسبی نیست و لازم است تجدیدنظری در این زمینه صورت گیرد چراکه هر کیلو گوشت مرغ منجمد دو هزار و 450 تومان و هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری هزار و 570 تومان خریداری می‌شود که حتی به قیمت تمام شده و بدون سود آن هم نیست.

 
کلمات کلیدی برزیل
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com