تولید محصولات ارگانیک در گیلان پیگیری می‌شود

تولید محصولات ارگانیک در گیلان پیگیری می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پیگیری تولید محصولات ارگانیک در این استان خبر داد و گفت: یکی از دست‌آوردهای محصولات ارگانیک، تولید پروتئین یا گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است.
اردشیر روحی - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان - در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه به طور جدی به دنیال تولید محصولات ارگانیک در گیلان هستیم، اظهار داشت: استفاده از سموم در مزارع و باغ‌های گیلان سیر نزولی را طی می‌کند.
وی با اشاره به اینکه امروز دنیا به دنیال تولید محصولات ارگانیک است، افزود: با توجه به اینکه مردم استان دارای اطلاعات و رشد علمی بالایی هستند استمرار تولید محصولات ارگانیک را برای ارتقا و حفظ سلامت دنبال می‌کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: برای تحقق تولید محصولات ارگانیک در گیلان برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و در حال حاضر استفاده از سموم در مزارع شالیزاری و باغ‌های گیلان به ویژه در چند سال اخیر سیر نزولی را طی می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت تولید محصولات ارگانیک در گیلان خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای موفق تولید محصولات ارگانیک تولید پروتئین یا گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در کشور است که ما به صورت جدی به دنیال تولید این نوع محصول در گیلان هستیم.
روحی در ادامه گیلان را استان کشاورزی نامید و تصریح کرد: گیلان متراکم‌ترین استان به لحاظ جمعیت است و بیشترین مراجعه‌کننده را از پایتخت برای ورود به استان دارد.
وی با اشاره به اینکه این امر می‌تواند فرصت و یا تهدیدی برای گیلان باشد، خاطرنشان کرد: اگر در بحث تغییر کاربری‌ها دقت لازم صورت نگیرد فرصت می‌تواند تبدیل به تهدید شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کشاورزی در این استان باید توجیه داشته باشد، بیان داشت: تولید‌کننده باید با عشق کار کند و تمام محورهای توسعه استان باید با محور کشاورزی باشد که در غیر این صورت به کویر تبدیل می‌شویم.
وی جمعیت کشاورزی گیلان را پیر خواند و اظهار داشت: جمعیت کشاورزی گیلان بین 60 تا 80 سال سن دارند و پیر هستند و محدودیت مالکیت کشاورزی نیز 0.7 هکتار است.
روحی تحمیل هزینه‌های مشخص برای کشاورزان را از مشکلات آنها عنوان کرد و افزود: این هزینه‌ها به سبد درآمد کشاورز تبدیل شده و آنها را در شرایط سختی قرار داده است که نیاز به برنامه‌ریزی دارد.
وی طرح تجهیز کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری به عنوان بخشی از عمران منطقه‌ای، عملیاتی است که با چهار پروژه بلوک‌بندی و تسطیح، احداث جاده بین مزارع، ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ایجاد تاسیسات مورد نیاز نظیر پل‌ها، زیرگذر، دریچه‌‌ها موجب تغییر چهره زمین می‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی گیلان تجمیع قطعات پراکنده، احداث جاده‌های زراعی، فراهم شدن زمینه جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، بالا بردن قابلیت زهکشی اراضی برای توسعه کشت دوم پس از برداشت برنج و استفاده بهینه از منابع آب، خاک و نهاده‌ها را از مزایای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری عنوان کرد.
به گفته وی گیلان با دارا بودن 238 هزار هکتار اراضی شالیزار سالانه با تولید بیش از یک میلیون و 100 هزار تن برنج بین 38 تا 40 درصد برنج کشور را تامین می‌کند.
روحی برنامه‌ریزی در باره آبیاری تناوبی برای استفاده بهینه از مصرف آب زراعی، تشویق و ترغیب کشاورزان به منظور بیمه محصولات کشاورزی را از اقدام‌های جهاد کشاورزی استان عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به مناطق مستعد گیلان برای کشت زعفران تصریح کرد: در حال حاضر اشکورات رودسر، دیلمان سیاهکل، عمارلو و جیرنده رودبار و املش به زیر کشت زعفران رفته و جواب مثبت داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به آبیاری زیر فشار در مناطق کوهستانی گیلان در صدد هستیم 100 درصد کشت زعفران را در این استان افزایش دهیم.
روحی کاشت نهال در مناطق کوهستانی را از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: بین نهال‌ها حتماً باید زعفران کشت شود تا بتوانیم از تمام فضا برای توسعه این محصول گران قیمت و ارزشمند استفاده کنیم.
وی کشت ترکیبی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: هر قدر کشاورز به طرف کشت ترکیبی پیش برود، می‌تواند درآمد خود را تقویت کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com