تلقیح مصنوعی 150 راس گوسفند در گلپایگان

تلقیح مصنوعی 150 راس گوسفند در گلپایگان

علی اکبر آخوندی در گفتگو با خبرنگار فارس در گلپایگان اظهار داشت: در یک گله 150 راسی در منطقه پشتکوه، روستای قرغن این شهرستان به طور همزمان تلقیح مصنوعی انجام و 149 راس از گوسفندان زیر پوشش طرح زایمان کردند.
وی افزود: این طرح که به شرکت خدمات مشاوره‌ای آشنا دام دشت گلپا واگذار و با نظارت این اداره انجام شد در گلپایگان 90 هزار راس دام سبک وجود دارد که به منظور افزایش دوقلو زایی، کاهش دوره زایش، جلوگیری از مشکلات همخونی از جمله کاهش وزن و مرگ و میر بره‌ها موقع تولد برای دومین بار در این شهرستان 150 راس گوسفند وزن کشی و پلاک گوش زده شد.
مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان بیان داشت: ششم شهریور سال گذشته برای همزمان سازی فعلی تمام گوسفندان سیدر گذاری و در 19 همان ماه سیدرها خارج و هرمون PMSG برای افزایش دو قلوزایی در گله تزریق و در 21 شهریور ماه گذشته نیز با تهیه اسپرم از ایستگاه اصلاح نژاد گوسفندان در اصفهان تلقیح مصنوعی انجام شد که بره‌های متولد شده در هنگام تولد وزن کشی و پلاک گوش زده شد که در این طرح 149 راس در طول یک هفته با99.33 درصد موفقیت زایش صورت پذیرفت.
وی در ادامه از توزیع 16 هزار نهال درختان میوه یارانه‌دار در روزهای پایانی سال خبر داد و گفت: این طرح موجب افزایش و توسعه سطح زیر کشت 40 هکتار باغات میوه شده است.
آخوندی تصریح کرد: نهال توزیع شده شامل زردآلو، به، گلابی، آلبالو و گیلاس بوده که بین باغداران و متقاضیان احداث باغ توزیع شد.

 
کلمات کلیدی گوسفند تلقیح مصنوعی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com