53 واحد خدمات دامپزشکی در یزد تجهیز و راه‌اندازی شد

53 واحد خدمات دامپزشکی در یزد تجهیز و راه‌اندازی شد

علی‌اکبر حدادزاده در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به پیشرفت‌های دامپزشکی در کل کشور و به تبع آن در استان در طول سه دهه گذشته اظهار داشت: در راستای اقدامات دامپزشکی در پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اقدامات ارزنده‌ای انجام شده که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به پشگیری از بیماری‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بیماری مهلک تب کریمه کنگو، بیماری هاری، تب مالت و سل اشاره کرد.
وی یکی از دستاوردهای دامپزشکی در حوزه حلیت و سلامت غذا را تصویب قانون نظارت بر صید و ذبح برشمرد و افزود: در تمام کشتارگاه‌های دام و طیور استان، یک روحانی به عنوان ناظر ذبح شرعی و یک مسئول فنی بهداشتی حضور دارد که بر کشتار سالانه 6 میلیون قطعه طیور و 300 هزار راس دام نظارت شرعی و بهداشتی می‌کنند.
مدیرکل دامپزشکی یزد از دیگر دستاوردهای دامپزشکی در این حوزه به راه‌اندازی 26 واحد قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت قرمز و مرغ و ماهی که با نظارت بهداشتی دامپزشکی نسبت به استحصال و بسته‌بندی انواع گوشت بهداشتی و سالم در رستای ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه فعالیت می‌کنند، اشاره کرد.
حدادزاده بیان داشت: همواره سلامت به عنوان یک مولفه تاثیرگذار در پیشرفت جوامع بوده و یکی از شاخص‌های توسعه پایدار در هر کشور محسوب می‌شود و با توجه به ارتباط تنگاتنگ دامپزشکی با سلامت جامعه، دامپزشکی یک حلقه مفقوده در بهداشت عمومی در دوران گذشته به شمار می‌رفت.
مدیرکل دامپزشکی یزد یکی از دستاوردهای مهم دامپزشکی پس از انقلاب را ظرفیت‌سازی در راستای ارتقای سطح فنی و تخصصی برای ارائه خدمات اصولی و زیربنایی برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی تعداد انگشت‌شماری دکتر دامپزشک در استان فعالیت می‌کرد اما در حال حاضر بالغ بر 100 نفر دکتر دامپزشک و 200 نفر سایر رده‌های دامپزشکی در استان مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.
حدادزاده ادامه داد: دامپزشکی با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و متعهد در حوزه حفظ و صیانت از منابع دامی کشور نیز دستاوردهای عظیمی داشته که از آن جمله می‌توان به ریشه‌کنی بیماری مهلک طاعون گاوی که شیوع این بیماری قبل از انقلاب بعضی اوقات سبب نابودی 50 درصد ذخیره ژنتیکی دام‌های سطح کشور می‌شد، اشاره کرد.
مدیرکل دامپزشکی یزد یادآور شد: علاوه بر پیشتازی دامپزشکی در اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی دامپزشکی استان با توسعه خدمات خود قابلیت‌های صادراتی استان را در زمینه صادرات فرآورده‌های خام دامی به میزان 700 تن در سال افزایش داده است.
 

 
کلمات کلیدی خدمات دامپزشکی یزد
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com