صنعت و معدن خراسان رضوی تامین علوفه ارزان دامداری ها را ضمانت کند

 صنعت و معدن خراسان رضوی تامین علوفه ارزان دامداری ها را ضمانت کند
مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران و مرغداران طرقبه شاندیز گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت اگر انتظار دارد شیر به قیمت 630 تومان عرضه شود، تامین علوفه ارزان قیمت برای حداقل 6 ماه از سال را ضمانت کند.
حسین موسوی نژاد صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قیمت تمام شده شیر خام برای گاوداران استان هر کیلوگرم حدود 7800 ریال است که با احتساب 10 درصد سود با توجه به شرایط سخت کاری و ریسک بالا بایستی هر کیلوگرم 8400 ریال باشد.
وی افزود: این البته در صورتی است که هدف مسئولین براندازی صنعت گاوداری و وابسته کردن کشور به شیرهای خارجی با کیفیت پایین نباشد و حرکت آنان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و نام گذاری سال91 و حمایت از تولید باشد.
موسوی نژاد انتظار کاهش قیمت قبل از ورود خوراک به گاوداری ها را امری غیرمنطقی دانست و گفت: درصدی از خوراک مورد نیاز گاوداران هم که هنوز به صورت کامل تحویل نشده تقلیل پیدا کرده است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی طرقبه شاندیز تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت به جای تعطیلی کارخانه های فرآوری کننده شیر استان فکری به حال واردات شیر خشک بی کیفیت از خارج کشور بکند.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تولیدات و نیاز دامداری ها تخصصی ندارد تا تصمیم گیری کند، اظهار داشت: بنده بارها گفته ام واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت صنعت، معدن و تجارت کاری غیراصولی است و بایستی مدیریت تامین غذای مردم از مزرعه تا سرسفره خانوارها دست یک وزارت خانه باشد.
مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران و مرغداران طرقبه شاندیز در ادامه افزود: اگر قرار باشد علوفه تضمینی به گاوداری ها در همین مقدار باقی بماند و از آنها هم انتظار داشته باشیم شیر 630 تومانی عرضه کنند، بایستی با نمک دان خوراک را برای دام ها بپاشیم.
موسوی نژاد تصریح کرد: گاوداران بزرگ شهرستان طرقبه شاندیز به دلیل عدم صرفه اقتصادی در صدد فرستادن گاوهای شیری پر تولید خود به کشتارگاه هستند و این از بین بردن یک یا چند گاو پرتولید نیست، بلکه از بین بردن 30 سال تلاش یک مجموعه متخصص برای ایجاد یک بانک ژن در کشور است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی طرقبه شاندیز افزود: اگر بروید از مسئولان دامپزشکی آمار گاوهای ذبح شده آبستن را در کشتارگاه های استان بگیرید و با سنوات قبل مقایسه کنید به این نکته خواهید رسید که یک گاودار تا چه حد باید در فشار اقتصادی باشد که اینگونه آتش به مال خود بزند.
وی تصریح کرد: هنر آن نیست که آمار دهیم قیمت شیر در استان ما فلان درصد پایین تر از میانگین کشور است بلکه هنر آن است که بگوییم چقدر توانسته ایم افزایش تولید را فراهم کنیم تا خود به خود قیمت تمام شده شیر کاهش پیدا کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com