‌گاوی با شیر‌ دارای 7 درصد چربی و تولید 1200 کیلوگرم گوشت در روز

‌گاوی با شیر‌ دارای 7 درصد چربی و تولید 1200 کیلوگرم گوشت در روز
گاو سیستانی از نژادهای بومی منحصر به فرد کشور است که روزانه یک ‌کیلو و 200 گرم تولید گوشت می‌کند و شیر آن در مقایسه با سایر نژادهای گاوی کشور دارای درصد چربی بیشتری است.
نژاد گاو سیستانی برترین نژاد گاو گوشتی ایران است که در مقایسه با سایر نژادهای دامی کشور قابلیت‌های فراوان و بی‌نظیر دارد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل اظهار داشت: گاو سیستانی تنها نژاد گاو گوشتی کشور است که استعداد افزایش گوشت را روزانه بین یک کیلو و 200 تا یک‌کیلو و 300 گرم دارد.
محمود قزاق افزود: این نژاد به اکثر بیماری‌های منطقه از جمله تب برفکی که در بقیه دام‌ها سبب تلفات می‌شود، مقاوم است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل بیان کرد: فلورمیکروبی شکنبه گاو سیستانی به شیوه‌ای است که بسیاری از علف‌های هرز منطقه از جمله نی که داری فیبر بالایی است، هضم کرده و تبدیل به شیر گوشت می‌کند که بقیه دام‌های بومی ایران این توانایی را ندارند.
قزاق ادامه داد: تحقیقات دانشگاه زابل بر روی شیر گاو سیستانی در حال انجام است زیرا این گاو شیری هفت درصد چربی تولید می‌کند و هر کیلو شیر گاو سیستانی از نظر درصد چربی سه برابر گاو هولشتین است.
شاخصه نژاد گاو سیستانی فقط رنگ سیاه نیست
وی گفت: خیلی از محققان معتقد بودند که گاو سیستانی فقط سیاه رنگ است، اما محققان بومی دانشگاه زابل برای تولید شیر روی گاوهای رنگی سیستانی نیز بررسی کرده‌اند که نتایج بسیار خوبی در پی داشته است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل اضافه کرد: پیشینه نژاد گاو سیستانی در منطقه نشان می‌دهد که دارای رنگ‌های مختلف بوده و در تحقیقات نشان داده شده که گاوهای رنگی بیشتر در مناطق روستایی و گاو‌های با رنگ سیاه در اطراف دریاچه هامون پراکنده بوده‌اند.
وی گفت: شروع تحقیقات از طریق محققان غیر بومی فقط از نژاد گاو رنگ سیاه در اطراف دریاچه هامون شروع شده بدون اینکه اطلاعاتی از قابلیت‌های گاوهای رنگی در روستاها داشته باشند.
قزاق بیان کرد: تحقیقات ما نشان داده است که درصد شیر گاوهای رنگی نسبت به گاوهای سیاه بیشتر بوده اما گاوهای سیاه قابلیت تولید گوشت بیشتری دارند.
وی گفت: برای تحقیقات علمی و کارشناسی چند عضو هیئت علمی برای دام‌های خاص نیز جذب کرده‌ایم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل گفت: نژاد گاو سیستانی بیشترین نیاز گوشت قرمز کشور را فراهم می‌کند.
وی در ادامه از رئیس دانشگاه زابل به دلیل فراهم کردن زمینه‌های معرفی استعدادهای گوشتی و شیری این نژاد به مردم منطقه قدردانی کرد.
قزاق افزود: نژاد گاو سیستانی تنها گاو گوشتی کشور است که از این نظر رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
منتظر اجرایی شدن قول نمایندگان مجلس هستیم
وی از قول مساعد نمایندگان مجلس شورای اسلامی زابل در زمینه حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های نژاد گاوسیستانی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تاکنون هیچ یک از وعده‌های نمایندگان اجرایی و ما همچنان منتظریم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده دام‌های خاص دانشگاه زابل ادامه داد: گاو سیستانی عادت و رفتارهای خاص خود را دارد که اگر بخواهیم تحقیق انجام دهیم اول باید رفتارهای گاو سیستانی را بشناسیم که متاسفانه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به دلیل نشناختن رفتارهای گاو سیستانی نتوانستند بعد چند سال تحقیقاتی قابلیت‌های آن را معرفی کنند.
قزاق گفت: امروز با توجه وجود دانشگاه زابل و محققان بومی زمینه شناخت رفتارها، ثبت رکوردها و استعدادهای بسیار گاو سیستانی فراهم شده است.
وی اضافه کرد: 60 درصد لاشه گاو سیستانی گوشت خالص بوده و این در حالی است که در بقیه دام‌ها نسبت درصد گوشت به لاشه 50 درصد است.

 
نظرات شما
  •  

    احسان گفت : ۹۱/۰۸/۱۰

    شکمبه درسته، نه شکنبه!!!!
    تیتر مقاله هم خیلی جالبه.1200کیلوگرم گوشت در روز!!!!
    اعداد و ارقامی که ارایه شده کمی اغراق آمیزه.این موردها استثنا هستن و برای اصلاح نژاد دامهای بومی سالیان زیادی وقت لازمه و با تکیه بر این موارد نمیشه کاری از پیش برد. شاید تعدادی گاو سیستانی به دلیل زندگی در محیط ازاد ب به بیماری های انگلی پوستی و تعدادی بیماری ویروسی مقاوم شدن. و با تولید پایین شیر هم میزان چربی شیرشون افزایش پیدا کرده. ولی در محیط فارمی آیا توان رقابت با هلشتاین و جرسی و نژادهای اصلاح شده ی معروف رو دارند؟

    پاسخ...
  •  

    مهدی درزی رامندی گفت : ۹۲/۰۲/۰۳

    اصلاح نژاد انجام بدهید

    پاسخ...
  •  

    دامدار گفت : ۹۶/۰۹/۲۸

    متاسفانه در همه چیز غرب زده شدیم !
    نژادهای بومی بخاطر سازگاری بلند مدت با زیست بوم به مراتب هزینه های نگهداری کمتری که بخش مهمیش به بیماری ها مربوط میشه را دارند !

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com