۳۵ درصد اشتغال سبزوار در حوزه دامپروری و پرورش طیور است

۳۵ درصد اشتغال سبزوار در حوزه دامپروری و پرورش طیور است
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار، گفت: ۳۵ درصد اشتغال سبزوار در حوزه دامپروری و پرورش طیور است.

برات الله زیدآبادی، از تولید ۱۷ هزار و ۳۵۳ تن گوشت مرغ طی ۹ ماه اول امسال در این شهرستان خبر داد و افزود: سبزوار قطب تولید این ماده پروتئینی در خراسان رضوی است.

وی عنوان کرد: برای تولید این مقدار گوشت مرغ، ۹ میلیون و ۹۳۷ هزار قطعه جوجه ریزی در ۲۵۰ واحد مرغداری سبزوار انجام شده است که از عوامل افزایش تولید گوشت مرغ و عرضه آن در بازار می‌توان به توسعه صنعت مرغ و رغبت مرغداران سبزواری به افزایش جوجه ریزی اشاره کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار خاطرنشان کرد: سبزوار سالانه با تولید بیش از ۲۵ هزار تن گوشت مرغ، تأمین کننده یک چهارم نیاز خراسان رضوی به این ماده پروتئینی و از قطب‌های مهم دام، طیور و آبزیان در استان است.

وی بیان کرد: بالغ‌بر ۹۰ درصد گوشت مرغ تولیدی سبزوار در خراسان رضوی مصرف شده و باقی آن به دیگر استان‌های کشور حمل شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار با بیان اینکه ۳۵ درصد اشتغال سبزوار، در حوزه دامپروری و پرورش طیور است، افزود: ۲۵۰ واحد مرغداری گوشتی و تخم‌گذار،۱۱ کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان در این حوزه فعالیت دارند.

وی در ادامه از آغاز فاز دوم واکسیناسیون رایگان تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین روستایی و عشایری شهرستان سبزوار خبر داد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: بیماری تب برفکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار در دام به خصوص جمعیت گاو و گوساله در واحدهای پرتراکم و پرتولید است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی به واحدهای پرورش دام وارد می‌کند.

وی عنوان کرد: به جهت کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی، اجرای همزمان واکسیناسیون سراسری تب برفکی در کشور در دستور کار سازمان دامپزشکی قرار دارد که فاز دوم واکسیناسیون رایگان تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین روستایی و عشایری از ابتدای دی‌ماه شروع و تا پایان بهمن ادامه دارد.

زیدآبادی گفت: اگرچه واکسیناسیون نقش ویژه‌ای در مقابله با این بیماری دارد اما باید توجه داشت که رعایت اصول بهداشتی -قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و اجرای برنامه سم‌پاشی و ضدعفونی توسط دامداران همراه با واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری نقش تعیین کننده دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در این مرحله از طرح واکسیناسیون، پیش‌بینی می‌شود ۹۵ درصد جمعیت دام سنگین و ۹۰ درصد دام سبک روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند که تحقق این امر، همکاری و مشارکت دامداران و عشایر محترم را می‌طلبد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com