۲۷ درصد گوشت مرغ تولیدی در آذربایجان‌غربی مربوط به نژاد «آرین» است

۲۷ درصد گوشت مرغ تولیدی در آذربایجان‌غربی مربوط به نژاد «آرین» است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۸۶ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شده که از این میزان، ۲۷ درصد مربوط به نژاد بومی «آرین» بوده و بقیه از سویه‌های وارداتی است.

پرویز بستانچی افزود: ۶۷ واحد مرغ مادر گوشتی در آذربایجان غربی وجود دارد که در حال حاضر ۵۶ واحد فعال است.

وی اضافه کرد: بقیه واحدها در حال بازسازی و آماده سازی برای جوجه ریزی بوده و چهار واحد به دلیل مشکلات نقدینگی غیر فعال و راکد است.

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی دارای ۲ زنجیره مرغ اجداد از نژاد ایرانی «آرین» است که در پی تحریم‌های سال ۱۳۹۸ و با دستور رهبر معظم انقلاب برای حمایت از دستاوردهای ایرانی و اسلامی این واحدها توسط شرکت های «اروم به پرور» و «گهر دانه» راه اندازی و تقویت شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: افزایش و توسعه زنجیره های موجود در دستور کار است چرا که به علت شرایط مطلوب استان می توان به سمت توسعه صادرات حرکت کرد و هم اکنون ۲ زنجیره درخواست افزایش ظرفیت به میزان ۲.۵ میلیون قطعه را ارائه کرده اند که در یک سال آینده در شهرهای ارومیه و بوکان فعال خواهند شد.

بستانچی گفت: هم اکنون زنجیره های استانی با حضور هفت شرکت بزرگ حلقه کامل فعال هستند که شامل مرغ مادر ،کارخانه خوراک دام و کشتارگاه بوده و زنجیره های تولید گوشت مرغ در شمال استان نیز در دست اقدام است که به زودی عملیات احداث آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: طبق آخرین امار امسال ۴۸ میلیون قطعه جوجه در استان تولید شده که معادل ۵۰ درصد تولیدات استان پاسخگوی نیاز داخلی بوده و مابقی به سایر استانهای کشور ارسال می شود.

وی با اشاره به کاهش قیمت مرغ در بازار استان و حمایتهای انجام شده از مرغداران در راستای جلوگیری از ضرر آنان اظهار کرد: در این زمینه به مرغداران اجازه ذخیره سازی در سردخانه های واحدهای تولیدی داده شده تا در مواقع نیاز و کمبود، به قیمت معقول در بازار به فروش برسانند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: تولید مرغ سایز با یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ گرم وزن و بقایای دارویی کم تر و چربی پایین تر از مهمترین اولویت های وزارت جهاد کشاورزی به علت ارزش و کیفیت بالای آن است.

آذربایجان غربی دارای بیش از ۷۵۰ واحد مرغداری است که سالانه تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در این واحد ها انجام می شود.

افزایش قیمت نهاده‌ها و کاهش نقدینگی مرغداران و قیمت پایین جوجه یکروزه گوشتی از جمله مشکلات موجود صنعت مرغداری استان است که باید برنامه‌ریزی منسجمی برای حمایت و پایداری تولید این واحدها انجام گیرد.

صنعت طیور دومین صنعت بعد از نفت از نظر سرمایه‌گذاری است که از نظر اشتغال و امنیت غذایی در کشور نقش بسزایی دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com