یارانه شیر از محل هدفمندی یارانه‌ها افزایش پیدا کند

یارانه شیر از محل هدفمندی یارانه‌ها افزایش پیدا کند
یارانه 300 میلیارد تومانی شیر برای پوشش هزینه‌های دامداران و تنظیم بازار کافی نیست و به‌نظر می‌رسد باید از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها افزایش پیدا کند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: بررسی وضعیت شیر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کمیسیون کشاورزی است که طی ماه‌های اخیر مبدل به یکی از تنش‌زاترین مباحث بازار شده است.
محمدتقی توکلی افزود: شیر از مهم‌ترین محصولات سبد غذایی خانوار ایرانی است و ضرورت دارد تا از سوی دولت چه در سبد مصرف‌کننده و چه تولیدکننده، مورد حمایت قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: از سویی، تورم موجود در جامعه و قیمت نهاده‌های کشاورزی به سمت و سویی حرکت می‌کند که دامداران قادر به پرداخت هزینه‌های خود نیستند و باید برای افزایش قیمت شیر خام چاره‌ای اندیشیده شود و از سوی دیگر به‌علت کمبود نقدینگی، مصرف سرانه شیر روند نزولی یافته و باید مصرف آن در خانوار تقویت شود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شیر ازجمله کالاهایی است که اگر برای تنظیم بازار و قیمت آن چاره‌ای اندیشیده نشود، هزینه آن در دور تسلسلی به شکل دارو به چند برابر قیمت به دولت تحمیل خواهد شد؛ لذا به‌نظر می‌رسد اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به سمت تعیین قیمت مناسب شیر و پرداخت یارانه به کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی از مهم‌ترین راهکارهای مؤثر برای تنظیم بازار شیر باشد.
توکلی تصریح کرد: بر اساس اخبار رسیده به کمیسیون کشاورزی، در حالی که قیمت مصوب شیر از سوی دولت یک‌هزار و 440 تومان در نظر گرفته شده، کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی شیر را از دامدار به قیمت یک‌هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند و آن هم در حالی است که مطالبات دامداران با تأخیرهای بلندمدت و به‌صورت چندمرحله‌ای پرداخت می‌شود.
وی یادآور شد: 300 میلیارد تومانی که از سوی دولت برای یارانه شیر در نظر گرفته شده است، هرچند بخشی از هزینه‌های تأمین علوفه را پوشش داد، اما کافی به‌نظر نمی‌رسد و کمیسیون تلاش دارد د ربررسی‌های خود که روز گذشته نیز تا حدودی به آن پرداخت، دولت را برای اختصاص منابع دیگری به تنظیم بازار شیر مجاب کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com