گوسفندهای 150 کیلویی استرالیایی و نیوزیلندی، بیان گر تدابیر علمی آن هاست

گوسفندهای 150 کیلویی استرالیایی و نیوزیلندی، بیان گر تدابیر علمی آن هاست
تمرکز بر علم ژنتیک و نگاه علمی به ظرفیت‌های کشاورزی و اقتصادی ویژگی کشورهایی نظیر استرالیا و نیوزیلند است که توانسته‌اند با حفظ مراتع خود گوسفندهایی تولید کنند که 150 کیلوگرم وزن دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید امروزش از این خبرگزاری، با اشاره به سفر اخیرش به کشورهای استرالیا و نیوزیلند گفت: مهم‌ترین اقدام این دو کشور در حوزه کشاورزی، علمی نگاه کردن آنها به حوزه تولید بود، تا آنجا که در حوزه دام، فعالیت‌های جدی 40 ساله صورت گرفته و برای پرواربندی و پرورش دام، اقدامات مؤثری انجام شده است.
عباس رجائی با اشاره به مشاهدات خود در آن دو کشور افزود: آنها جمعیت دام در مراتع خود را کاهش داده و حداقل 50 درصد تولید دام‌هایشان را به لحاظ کیفی افزایش داده‌اند، بدین معنا که گوسفندی تولید می‌کنند که 150 کیلوگرم وزن دارد. همچنین افزایش تولید پشم از 1.5 کیلوگرم را به 4.5 کیلوگرم افزایش داده و به روی دوقلوزایی تمرکز کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: تمرکز این کشورها بر علم ژنتیک باعث شده به‌صورت کمی و کیفی، تولیدات خود را ارتقاء دهند. علمی نگاه کردن به دامداری، علاوه بر حفظ مراتع باعث افزایش تولیدات و صادرات مواد پروتئینی این کشورها شده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی که چندقلوزایی نیز در برخی از کشورها رواج دارد، این دو کشور به دوقلوزایی تأکید بیشتری دارند و معتقدند دوقلوزایی می‌تواند صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.
تبدیل چربی به ماهیچه، ویژگی دام‌های نیوزیلندی
رجائی تصریح کرد: کاهش چربی دام و تبدیل وزن اضافه به ماهیچه و همچنین افزایش پشم ازجمله فعالیت‌های علمی چندمنظوره در حوزه دام کشورهای استرالیا و نیوزیلند محسوب می‌شود که تحت تأثیر تدابیر علمی آنها قرار گرفتم.
وی با بیان اینکه باید میش و بز از هم جدا و پشم گوسفند سفید و سیاه نیز جدا شود تا علمی نگاه کردن به بخش کشاورزی در ایران نیز کلید بخورد، یادآور شد: البته در سفر به استرالیا و نیوزیلند با وزیر خارجه و سه کمیسیون مجلس که شامل کمیسیون امنیت ملی، کشاورزی و صنایع زیربنایی بود، دیدار داشتند و با مدیرعامل یک شرکت گوشت و کارخانه‌های مجموعه تولیدی نیز گفتگویی انجام داده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com