گندم در التهاب بازار غلات جایگزین جو شد

گندم در التهاب بازار غلات جایگزین جو شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان گفت: امسال بازار غلات در اصفهان به دلیل نبود آب وضعیت خوبی نداشت تا جایی که گندم جایگزین جو برای دامداران شد.
مهرداد مرادمند در اصفهان با اشاره به اینکه در سال جاری غلات اصفهان دچار تزلزل شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال جاری با کمبود آب در بخش کشاورزی روبه‌رو بودیم نتوانستیم تا غلات مورد نیاز را فراهم کرده و به همین جهت بازار دچار تزلزل شده است به طوری که کشاورزان به دلیل گرانی جو که یک پدیده نادر بود از گندم برای تأمین خوراک دام خود استفاده کردند.
فراوانی گندم قیمت را سرشکن می‌کند
وی در ادامه با بیان این مطلب که گندم محصول استراتژیک (راهبردی) کشور است، گفت: در جریان تولید هم‌زمان این محصول در کشور سبب می‌شود تا قیمت آن در هنگام فروش به دلیل فراوانی پایین آید و به همین دلیل کشاورز نمی‌تواند خواسته خود را در هنگام فروش محصول برآورده کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان قیمت خرید تضمینی سال آینده را نامناسب دانست و گفت: در رابطه با خرید تضمینی گندم که قیمت آن چندی پیش 550 تومان از سوی دولت اعلام شد می‌توان باور داشت که نسبت به قیمت تمام شده آن بسیار پایین است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته نیز قیمت‌ها طی دو بار افزایش به قیمت 420 تومان رسید که باز هم می‌توان گفت نسبت به قیمت تمام شده پایین است به همین دلیل گندم امسال در بازار آزاد با قیمت 440 تا 445 تومان فروش رفت.
دلالان راه سیلوهای گندم را بستند
مرادمند متذکر شد: این مسئله منجر شد تا سیلوهای گندم به حجم پر خود نرسد و یک نوع دلالی در بازار آزاد این محصول به وجود آید.
وی عدم نظارت جهاد کشاورزی را در قیمت‌گذاری گندم یکی از مشکلات پیش رو دانست و متذکر شد: عدم هماهنگی که در قیمت گذاری گندم به وجود آمده یک نارضایتی را در بازار به وجود آورده است و اگر نقش جهاد کشاورزی در قیمت‌گذاری پر رنگ‌تر بود، امیدوار بودیم قیمت تضمینی گندم مناسب‌تر اعلام می‌شد.
بازرگانی در جهاد کشاورزی متمرکز شود
رئیس جهاد کشاورزی با اذعان بر اینکه باید کارهای بازرگانی جهاد کشاورزی متمرکز باشد، عنوان کرد: تولید کشاورزی در دست کشاورزان است، اما متأسفانه تنها یک رأی در شورای اقتصاد داریم با توجه به این مشکلات اگر بحث قیمت‌گذاری و بازرگانی محصولات در هر شهرستان و یا هر منطقه به صورت متمرکز دنبال می‌شد، قیمت‌ها عادلانه‌تر اعلام می‌شد.
وی اظهار کرد: وقتی قیمت عادلانه اعلام شود دیگر دلیل ندارد که کشاورز محصول خود را به دلال بفروشد و تنظیم بازار نیز بر هم نمی‌خورد اما با توجه به پایین آمدن قیمت گندم حضور دلالان نیز پر رنگ‌تر شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com