گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از «دامپینگ» کشورهای غربی در صادرات مرغ

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از «دامپینگ» کشورهای غربی در صادرات مرغ

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی جزئیات بازار شکنی، (دامپینگ) کشورهای غربی و آمریکا در زمینه صادرات گوشت مرغ را تشریح کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز" به نقل از دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهشها، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در پاسخ به درخواست الیاس نادران، نماینده و رییس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس، ضمن بررسی وضعیت صنعت تولید گوشت مرغ در ایران تصریح کرد که عموم کشورهای در حال توسعه در زمینه صادرات فرآورده‌های طیور با محدودیت‌های جدی مواجهند زیرا پرداخت یارانه‌های صادراتی از سوی کشورهای توسعه یافته و تعیین قوانین و مقررات شدید بهداشتی، امکان رقابت سالم را از آنها سلب کرده است به گونه‌ای که آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بابت صادرات هر کیلوگرم گوشت مرغ به ترتیب 67 و 59 سنت یارانه می‌پردازند، ضمن اینکه در آمریکا به ازای فعالیت هر مزرعه تولید مرغ نیز 26 هزار و 500 دلار یارانه پرداخت می‌شود.
از سوی دیگر، با وجودی که سازمان تجارت جهانی مداخله دولت‌ها را در امر تجارت به حداقل رسانده است، با این وصف هنوز نظام تعرفه، سهمیه‌بندی، مالیات بر واردات و اختصاص یارانه‌های صادراتی وجود دارد و دولت‌ها با توسل به این ابزارها از تولید و بازارهای خود حمایت می‌کنند، ضمن اینکه یارانه‌های پرداختی به وسیله کشورهای غنی سبب تولید بیشتر آنها شده و قیمت‌های جهانی را به صورت مصنوعی پایین نگهداشته و امکان رقابت در یک فضای سالم را از سایر کشورها سلب کرده است.
مرکز پژوهشها با اشاره به اهمیت ویژه بخش دام در اقتصاد کشور خاطرنشان ساخت که این بخش 31 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و حدود 5/4 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.
در بخش دیگری از اظهارنظر مرکز پژوهشها آمده است: در سال 1369 مصرف سرانه گوشت قرمز حدود دو برابر مصرف سرانه گوشت مرغ بوده که با تغییر – تدریجی - الگوی مصرف از سال 1379 مصرف سرانه گوشت مرغ از گوشت قرمز پیشی گرفته است.
مرکز پژوهشها همچنین با ارزیابی مثبت از اجرای طرح ساماندهی تولید فرآورده‌های طیور تصریح کرد که اجرای این طرح نقاط قوت بسیار زیادی به دنبال داشته و باعث شده است که نوسان قیمت مرغ در کشور تقریبا به حداقل ممکن برسد و از این رو، این طرح به حمایت دولتی نیازمند است تا مجریان آن بتوانند با اعتماد و اعتقاد این طرح را به طور کامل اجرا کنند.
در ادامه این اظهارنظر کارشناسی بر لزوم برنامه‌ریزی برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ تاکید و خاطرنشان شده است که ایجاد مراکز بازرگانی مشخصی برای بازاریابی مرغ و تخم‌مرغ در کشورهای همسایه ضرورت دارد.نسخه کامل این گزارش پژوهشی در نشانی www. Majlis.ir موجود است.

 
کلمات کلیدی مجلس اتحادیه اروپا
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com