گزارش ایسنا از اولین طرح پرورش مرغ گوشتی به صورت مکانیزه در غرب کشور

گزارش ایسنا از اولین طرح پرورش مرغ گوشتی به صورت مکانیزه در غرب کشور

مجری تنها طرح پرورش مرغ گوشتی به صورت مکانیزه در غرب کشور، گفت: این طرح تنها نیاز به 80 میلیون تومان اعتبار برای بهره‌وری نهایی دارد.
احمد صالحیان، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مراحل اجرای این طرح افزود: استارت اولیه این طرح مرغداری مکانیزه 20 هزار قطعه‌ای در سال 85 زده و در سال 86 مجوز احداث آن نیز اخذ شد. درحال حاضر نیز تمام کارهای آن انجام شده و پروانه بهره‌برداری را نیز کسب کرده و طرح آماده جوجه کشی است.
وی با اشاره ویژگی‌های این طرح، گفت: در این طرح در استفاده از فضا بسیار صرفه جویی شده، به گونه‌ای که به جای استفاده از 2200 مترمربع تنها از 800 مترمربع برای اجرای این طرح استقاده شده است.
وی افزود: با استفاده از سیستم‌های عایق بندی در بحث گرمایشی و سرمایشی این مرغداری مکانیزه تا حد قابل توجهی صرفه جویی صورت گرفته است.
صالحیان یادآور شد: هم‌چنین با استفاده از امکانات تعبیه شده در این طرح مرغداری، تمام کارها و فعالیت‌های روزانه طی یک سیستم اتوماتیک صورت می گیرد.
مجری تنها طرح پرورش مرغ گوشتی به صورت مکانیزه در غرب کشور، گفت: فضای کاملاً بهداشتی و استریل شده، به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی، استفاده از دوربین های مداربسته، سیستم مدیریت مرکزی، استفاده حداقلی و کاملاً بهینه از آب و خوراک طیور، کوتاه شدن 10 روز از زمان به ثمر رسیدن مرغ گوشتی و ... از دیگر ویژگی‌های این طرح مکانیزه نسبت به سایر مرغداری‌های سنتی است.
وی افزود: در این طرح پرت دام بسیار پایین است و هم‌چنین با توجه به اینکه کودهای تولید شده این مرغداری هر روز به صورت ریلی از مرغداری خارج می‌شود می‌توان با بسته بندی، این کودها را به گلخانه‌ها ارجاع داد.
این عضو پارک علم و فناوری کرمانشاه، با اشاره به طرح توسعه‌ای این مرغداری مکانیزه، گفت: در فازهای بعدی و در طرح توسعه، این مرغداری می‌تواند به تولید 100 هزار قطعه ای برسد که پیش بینی کشتارگاه و سالن انجامد برای بسته بندی‌های دراز مدت نیز در نظر گرفته شده است.
مجری تنها طرح پرورش مرغ گوشتی به صورت مکانیزه در غرب کشور، تصریح کرد: اگر شرایط برای طرح توسعه این مرغداری نیز فراهم شود، پیش بینی این را داریم که بتوانیم در زمینه صادرات مرغ منجمد نیز فعالیت کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر و به دلیل اینکه در استان سیستم بسته‌بندی منجمد مرغ را نداریم همواره در برخی فصول سال با افزایش تولید و در برخی فصول دیگر با کاهش مواجه‌ایم چراکه تمام تولیدات مرغ استان به صورت بسته بندی‌های روزانه و گرم عرضه می شوند.
صالحیان در خصوص هزینه‌های این طرح، افزود: برای اجرای این طرح تاکنون مبلغ 380 میلیون تومان هزینه شده که از این میزان، مبلغ 185 میلیون تومان از طریق بنگاه‌های زودبازده توسط بانک ملی ایران پرداخت شده و مابقی که بیش از 50 درصد از کل هزینه هاست، سهم آورده خودم بوده است.
مجری تنها طرح پرورش مرغ گوشتی به صورت مکانیزه در غرب کشور، به پاره‌ای از مشکلات حال حاضر این طرح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تمام کارهای اجرایی این مرغداری مکانیزه انجام شده و تنها برای جوجه کشی و پاره ای از هزینه‌های جانبی نیاز به حدود 80 میلیون تومان اعتبار دارد.
این عضو پارک علم و فناوری کرمانشاه، ادامه داد: متاسفانه با وجود تمام هزینه‌هایی که تا کنون برای اجرای این طرح انجام شده، در حال حاضر این مرغداری مکانیزه به صورت بلاتکلیف مانده است.
صالحیان تصریح کرد: از آنجایی که این طرح در سطح منطقه غرب کشور برای اولین بار است که به اجرا در می‌آید، شکست آن می‌تواند زمینه ساز شکست طرح‌های آتی و هم‌چنین موفقیت و بازدهی آن نیز می‌تواند موجب راه اندازی طرح‌های مشابه دیگری در سطح استان و منطقه باشد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث بنگاه‌های زودبازده دولت توجه‌ای به طرح‌هایی که بیش از 80 تا 90 درصد کار آنها انجام شده و به مرز بهره برداری رسیده‌اند، ندارد و تنها به فکر ایجاد طرح‌های جدید است.
وی، گفت: در حال حاضر این مشکل گریبان‌گیر بسیاری از طرح‌های کشور شده است.
صالحیان در ادامه با گلایه از مراکز آموزشی و دانشگاهی استان، افزود: با توجه به اینکه این طرح تنها طرح مرغداری مکانیزه در غرب کشور است تاکنون هیات‌های مختلفی از مراکز آموزشی و دانشگاهی استان‌های مختلف کشور به بازدید از این طرح آمده‌اند، اما تا به حال حتی یکبار هم از مراکز آموزشی و دانشگاهی استان برای بازدید از این طرح نیامده‌اند که این نکته جای تاسف دارد.
این عضو پارک علم و فناوری کرمانشاه، در پایان گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث نوآوری، شکوفایی و هم‌چنین اصلاح الگوی مصرف، می‌توان گفت که این طرح هم دارای نوآوری و شکوفایی است و هم در بحث اصلاح الگوی مصرف تمام نکات لازم را رعایت کرده است
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com