گرانی نهاده‌های دامی، دامنگیر قیمت شیر خام شد

گرانی نهاده‌های دامی، دامنگیر قیمت شیر خام شد
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تعیین قیمت ۶۵۰ تومانی برای شیر خام از سوی استانداری تهران گفت: این کار در جهت حمایت از تولید انجام شده است، البته باید در کنار حمایت از تولید، حمایت از مصرف‌کننده نیز لحاظ شود.
نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که قیمت نهاده‌های دامی به شدت افزایش یافته است اظهار داشت: هم اکنون قیمت هر کیلو یونجه خشک ۵۴۰ تومان، هر کیلو سویا ۷۳۰ تومان، هر کیلو جو ۵۶۵ تومان، هر کیلو کاه ۲۵۰ تومان و هر کیلو کلزا ۵۴۰ تومان است و با این قیمت‌ها اگر دامدار بخواهد به تولید ادامه دهد باید شیر خام را به قیمتی بفروشد که دچار ضرر و زیان نشود.
وی با بیان این که تصمیم استانداری تهران برای افزایش قیمت شیر خام به ۶۵۰ تومان براساس افزایش قیمت نهاده‌های دامی بوده است، افزود: حتی ممکن است این قیمت نیز برای دامداران خرده‌پا صرفه اقتصادی نداشته باشد و تنها دامداران صنعتی را دچار ضرر و زیان نکند.
فرهمند با اشاره به این که باید دولت در این ارتباط دو کار اساسی انجام دهد، گفت: راه اول این است که دولت قیمت نهاده‌های دامی را پایین آورده و راهکاری ارائه کند که این نهاده‌ها با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار بگیرد.
وی در ادامه افزود: راه دیگر نیز این است که دولت با تامین قسمتی از یارانه شیر و لبنیات تدبیری اتخاذ کند که این محصولات با قیمت پایین‌تری در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد تا سرانه مصرف تحت‌الشعاع موضوع افزایش قیمت قرار نگیرد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد تعیین قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی به صورت عرضه و تقاضا گفت: این سیستم در همه جای دنیا مورد قبول است اما باید برای اجرای آن حمایت لازم از بخش تولید انجام شود تا تولید به حدی افزایش یابد که قیمت تمام شده پایین بیاید که این موضوع نیز با شرایط فعلی علوفه امکان‌پذیر نیست مگر این که دولت حمایتی انجام دهد.
گفتنی است در جلسه روز گذشته(۸ بهمن) در استانداری تهران  قیمت شیر خام از دامدارن ۶۵۰تومان تعیین شد. قیمت خرید شیر از دامداران قبلا ۶۰۰تومان تعیین شده بود که فعالان این بخش عنوان می‌کردند شیر زیر این قیمت از آنان خریداری می‌شود.
در همین رابطه مجید علیداد، مدیرعامل اتحادیه لبنی تاکید کرده در صورتی که شیر خام به قیمت ۶۵۰ تومان از دامداران خریداری شود قیمت شیر مصرف‌کننده و لبنیات ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت.
به گفته وی قیمت محصولات لبنی و شیر ۷۰ درصد وابسته به شیر خام است و با افزایش و کاهش آن قیمت لبنیات تغییر می‌کند.
علیداد با بیان اینکه تا زمانی که تناسبی بین عرضه و تقاضا در بازار نباشد قیمت دستوری کارساز نخواهد بود،‌ تاکید کرده است که در حال حاضر عرضه شیر خام در بازار کاهش یافته و برای تنظیم آن دولت ناگزیر باید واردات شیر خشک را به صورت کنترلی آزاد کند.
مدیرعامل اتحادیه لبنی اطمینان داده که قیمت تعیین شده برای شیر خام و مصرف کننده هیچ کدام عملی نخواهد شد و قیمت را باید عرضه و تقاضا تعیین کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com