کواکبیان از توضیحات وزیر بازرگانی قانع شد

کواکبیان از توضیحات وزیر بازرگانی قانع شد

نماینده مردم سمنان در مجلس پس از طرح سؤالش که در خصوص علت وضعیت واردات مرغ و میوه (سیب) علی‌رغم ضرر و زیان مرغداری‌ها و کشاورزان سؤال کرد، پس از ارائه توضیحاتی از سوی وزیر بازرگانی در این خصوص قانع شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، بررسی سؤال مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی از مهدی غضنفری وزیر بازرگانی که در خصوص وضعیت واردات مرغ و میوه (سیب) علی‌رغم آنکه موجب زیان مرغداری‌ها و کشاورزان شده، بود در دستورکار جلسه علنی امروز مجلس قرار داشت.
این سؤال قبلا در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود اما به دلیل قانع نشدن کواکبیان از توضیحات وزیر بازرگانی به صحن علنی مجلس آمد تا با حضور غضنفری در صحن علنی بررسی شود.
در ابتدای بررسی این سؤال،‌ وزیر بازرگانی پشت تریبون قرار گرفت و در بیان توضیحاتش و دفاع از وزارتخانه متبوع خود اظهار داشت: وزارت بازرگانی در تمامی مراحل واردات حضور ندارد و اگر فردی بخواهد کالایی را وارد کند و به وزارت بازرگانی مراجعه کند، این وزارتخانه نمی‌تواند کار ثبت سفارش را انجام دهد بلکه باید وی پس از اخذ مجوز واردات به وزارت بازرگانی مراجعه کرده و این وزارتخانه نیز طبق قانون سفارش وی را ثبت می‌کند.
وی افزود: دستگاه‌های تخصصی و وزارت بازرگانی این امکان را ندارند که سهمیه بندی انجام دهند که بنده نیز در این باره با رئیس مجلس و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی پارلمان گفت‌وگو کردم تا از طریق لایحه برنامه پنجم یا طرح دوفوریتی مجوز سهم واردات را اصلاح کنیم.
در ادامه این گفت‌وگو مصطفی کواکبیان به بیان توضیحاتی در خصوص سؤال خود پرداخت و یادآور شد: بنده قبلا دغدغه واردات کالا را داشتم اما سه عامل باعث تشدید این انگیزه شد.
وی افزود: عامل اول بحث تحریمی است که دشمنان علیه کشور ما اعمال می‌کنند و ما باید در این زمینه دقت و مدیریت کنیم تا ارز از کشور خارج نشود. اما متأسفانه در این زمینه مدیریت نشده است.
کواکبیان در بیان عامل دوم این امر یادآور شد: بسیاری از تولیدگران ما چه در بخش صنعت و چه در بخش کشاورزی یا خدمات، واردات آنها را به روزگار سیاه نشانده است و کشاورزان نیز با واردات بی‌رویه روزگار سختی را می‌گذرانند و انگیزه سوم بنده نیز فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری است که در زمینه واردات گلایه داشتند و خواستار مدیریت واردات شدند.
کواکبیان همچنین با بیان اینکه ما در سال 88 حدود 80 میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشتیم، گفت: روز گذشته وزارت بازرگانی اعلام کرد که 70 درصد کالای بی‌کیفیت چینی در کشور وجود دارد و خود این وزارتخانه اسامی این کالاها را اعلام کرد اما نگفتند که تا چه حد ارز برای این کالاهای بی‌کیفیت چینی از کشور خارج شده است.
وی در ادامه سخنان خود خطاب به غضنفری یادآور شد: وزارت بازرگانی در دو مرحله ثبت سفارش و تعرفه‌های واردات نقش دارد. سؤال بنده این است که تا چه حد این وزارتخانه به وظیفه خود در این دو نقش عمل کرده است.
وی در ادامه سخنان خود به ارائه آماری از میزان ارز خارج شده در سال 88 برای کالاها و خدمات از کشور پرداخت و متذکر شد: برای بنزین در سال 88 حدود 4 میلیارد و 578 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده و برای گندم حدود یک میلیارد و 180 میلیون دلار و برای برنج نیز یک میلیارد و 71 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.
در ادامه این گفت‌وگو حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست بخشی از صحن علنی را به‏عهده داشت، نسبت به خارج از موضوع صحبت کردن کواکبیان تذکر داد و گفت که لطفا خارج از بحث و خارج از سؤال مورد بررسی صحبت نکنید.
کواکبیان همچنین گفت: در سال 88، 560 میلیون دلار ارز برای دانه سویا، 556 میلیون دلار برای دارو، 367 میلیون دلار فقط برای موز ارز از کشور خارج شده است.
به گزارش فارس، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی پس از توضیحات کواکبیان پشت تریبون رفت و اظهار داشت: اینکه آقای کواکبیان سؤال می‌کنند وزارت بازرگانی در زمینه ثبت سفارش و تعرفه‌ها چه کاری انجام داده، این سؤال خوبی است.
وی افزود: وقتی فردی مجوز واردات گوشت می‌گیرد و یا هر کالای دیگری و به وزارت بازرگانی برای ثبت سفارش مجوز خود مراجعه می‌کند، این وزارتخانه طبق قانون اجازه ندارد سفارش وی را ثبت نکند. ما مجبور به ثبت سفارش همه افرادی هستیم که مجوز گرفته‌اند.
وزیر بازرگانی با بیان اینکه وزارتخانه متبوعش نه در جایی که مجوز می‌دهند و نه در جایی که کالا را ترخیص می‌کنند حضور ندارد، عنوان کرد:‌ طبق قانون ما نمی‌توانیم ثبت سفارش نکنیم.
غضنفری همچنین با اشاره به تعرفه‌ها و نقشی که وزارت بازرگانی در این زمینه دارد، گفت: 9 دستگاه دور هم جمع می‌شوند و در خصوص تعرفه‌ها رأی می‌دهند که یکی از این دستگاه‌ها وزارت بازرگانی است و همه رأی برابر می‌دهند. قانونگذار این اجازه تعیین تعرفه‌ها را به وزارت بازرگانی نداده است.
به گفته وی تعیین تعرفه‌ها باید به امضای 4 وزیر برسد و هر دستگاهی باید امضای این 4 وزیر را داشته باشد.
وزیر بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه وزارت بازرگانی نمی‌تواند سهمیه بگذارد چرا که قانون اجازه این کار را به این وزارتخانه نمی‌دهد، تصریح کرد: بعد از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب ما چند جلسه با رئیس مجلس داشتیم تا این خلأ قانونی برای واردات اصلاح شود که آقای محمدرضا باهنر مسئول این موضوع شد تا مدیریت و کنترل واردات یا در لایحه برنامه پنجم منظور شود یا اینکه دولت با ارائه لایحه‌ای دوفوریتی واردات به کشور را کنترل و مدیریت کند.
وزیر بازرگانی همچنین با بیان اینکه سال گذشته 628 میلیون دلار و امسال 742 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، گفت: در شرایط تحریم انتظار ما از مجلس این است که به ما در زمینه واردات کمک کند تا بتوانیم واردات کالاها و خدمات به کشور را مدیریت و کنترل کنیم و قانون مقابل واردات را بگیرد که مطمئنا با این اقدام دستورات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز عملی می‌شود.
در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان با تأکید بر اینکه واقعا متأسفم بگویم که فرمایشات آقای غضنفری یعنی اینکه اگر ما درِ وزارت بازرگانی را تخته کنیم فرقی با وجودش نمی‌کند، گفت: اینکه آقای غضنفری می‌گوید 9 دستگاه و سازمان دیگر برای تعیین تعرفه‌ها حضور دارند و رأی می‌دهند، باید بگویم که وزارت بازرگانی باید در این خصوص مدیریت کند.
وی افزود: برخی از دوستان در وزارت بازرگانی فکر می‌کنند که تا تقاضای مرغ افزایش می‌یابد با یک مجوز واردات، سریعا می‌گویند ما بازار را تنظیم کردیم در حالی که باید همه مرغداران کشور را در طول سال موظف کنید تا مرغ‌ها را به این وزارتخانه بفروشند.
نماینده سمنان در خانه ملت در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: معتقدم نکته‌ای که آقای غضنفری در خصوص کنترل و مدیریت واردات می‌گویند، ای کاش قبل از فرمایشات رهبری این موضوع را مطرح می‌کردند که وزارت بازرگانی به دنبال لایحه‌ای برای مدیریت و کنترل واردات است.
وی ادامه داد: بنده می‌خواهم بگویم چرا تاکنون وزارت بازرگانی به این فکر نیفتاده و چرا حتما باید رهبر انقلاب تذکر دهند و بعد ما کاری انجام دهیم. این موضوع ضعف مدیریت را نشان می‌دهد.
در ادامه این بحث حجت الاسلام ابوترابی فرد از کواکبیان پرسید که: "آیا از توضیحات وزیر بازرگانی قانع شده‌اید یا خیر "، که کواکبیان گفت: اگر وزیر بازرگانی قول دهد که هر چه سریع‌تر لایحه سختگیری و مدیریت و کنترل را برای واردات به مجلس ارائه می‌دهد،‌ بنده از توضیحات وی قانع می‌شوم.
نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به کواکبیان گفت: آقای غضنفری وزیر بازرگانی صریحا در سخنان خودشان ابزار داشتند که در اسرع وقت لایحه کنترل واردات را به مجلس ارائه خواهند داد.
به گزارش فارس کواکبیان در خاتمه با بیان اینکه با توجه به قول وزارت بازرگانی در تقدیم لایحه کنترل واردات به کشور از توضیحات آقای غضنفری قانع شد.

 
کلمات کلیدی مجلس
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com