کنجاله دولتی را آزاد فروختند / سودجویی بزرگ در بازار مرغ

کنجاله دولتی را آزاد فروختند  / سودجویی بزرگ در بازار مرغ

علی حسینی : روزنامه ایران که قبلا هم از روی بی اطلاعای خود و نداشتن آمارهای واقعی و یک طرفه به قاضی رفتن و دیدن چند کاغذ و مدرک که هیچ تحقیقی برای صحت و سقم آنها نکرده است،  مطالب اشتباهی رو در روزنامه خود به چاپ رسانده، این بار در سایه شعار مردم گرایی ایستاد و با زدن تهمت های بزرگ به صنعت مرغداری ایران، گناه کاران را تبرئه کرد و همه چیز را به گردن تولیدکنندگان گوشت مرغ انداخت. مطلبی که مشخصا با هدف پوشاندن اشتباهات مسئولین کنترل بازار و متولیان صنعت نوشته شد.

این روزنامه در روز 17 تیرماه 1391 با زدن تیتری با عنوان  کنجاله دولتی را آزاد فروختند  / سودجویی بزرگ در بازار مرغ نشان داد نگاه زرد این روزنامه همچنان در سایه قضاوتهای ساده است .

البته این روزنامه در روز 18 تیرماه 1391 نیز به این موضوع دامن زده و متنی را با عنوان گزارش از سودجویی برخی تولیدکنندگان / قیمت تمام شده مرغ چقدر است در صفحه 7 این روزنامه نوشته است

در قسمتی از نوشته این نویسنده آمده است : وقفه کوتاهی که در جریان واردات خوراک دام و طیور به وجود آمد  به سرعت  نیز مرتفع گردید

در این جا واژه به سرعت، دقیقا کلمه ای معنی دار می باشد که نویسنده با علم بر حساسیت توزیع دیر هنگان و یا به موقع نهاده، به آن اشاره کرده است، نویسنده ای که از خیلی از مسائل صنعت ناآگاه می باشد چطور می دانسته واژه سریع از چه اهمیتی در این موضوع برخوردار است؟، نویسنده ای که 70 روز تاخیر در مرغداری ها را ندیده، نویسنده ای که وام گرفتن برای خرید نهاده را ندیده، نویسنده ای که گشنگی مرغدارا را ندیده، نویسنده ای که از رفتارهای کشتارگاه ها با مرغداران چیزی نمی داند - نویسنده ای که نمی داند شرکت پشتیبانی امور دام چطور اقدام به توزیع نهاده ها بین کشتارگاه ها نمود و این کالای ارزشمند را به جای رساندن به مرغداران، به دست واسطه ها و دلالان سپرد - نویسنده ای این مطلب را نوشته که نمی داند وقتی مرغدار باری را از وارد کننده می خرد و به جای اینکه این بار از بندر امام بارگیری شود، از انبارهای کرمانشاه بار می شود یعنی چه ؟

مشروح متن فوق در مطلب تاریخ 17 تیرماه 1391 ( صفحه 7 ) ( دانلود همین صفحه در روزنامه ایران )

توجیه گرانی مرغ به بهانه «کمبود کنجاله سویا» و «نوسانات نرخ ارز» از سوی برخی تشکل‌های تولیدی در حالی است که طبق اسناد موجود در دستگاه‌های ذیربط، طی ماه‌های گذشته 50 هزار تن کنجاله سویا که با قیمت 830 تومان جهت کمک به مرغداری‌ها تحویل این تشکل‌ها شده، در بازار با قیمت‌های بالای 1600 تومان فروخته شده است و آنها به ازای دریافت این خوراک ارزان حتی یک کیلوگرم مرغ با «قیمت منطقی» در بازار عرضه نکرده‌اند. جالب این‌که آنها با وجود چنین عملکرد غیرشفافی، متقاضی دریافت دوباره کنجاله سویا با نرخ دولتی هستند.
بازار مرغ از اردیبهشت ماه امسال شاهد رشد شدید قیمت‌ها بود به‌طوری که تا دو هفته قبل میانگین قیمت مرغ در شهرهای مختلف کشور از مرز 6 هزارتومان عبور کرد و در برخی شهرها از جمله تهران به بیش از 6500 تومان رسید. {tor_sutitle}نویسنده ای این مطلب را نوشته که نمی داند وقتی مرغدار باری را از وارد کننده می خرد و به جای اینکه این بار از بندر امام بارگیری شود، از انبارهای کرمانشاه بار می شود یعنی چه ؟{/tor_sutitle}
اگرچه وقفه کوتاهی که در جریان واردات خوراک دام و طیور به وجود آمد و به سرعت  نیز مرتفع گردید، در این افزایش قیمت مؤثر بود اما نگاهی به آنالیز قیمت مرغ نشان می‌دهد برخی سودجویی‌ها که از یک سو باعث گران فروشی مرغ زنده شده و از سوی دیگر موجب شده کنجاله ارزان دولتی که سهمیه مرغداری هاست از بازار آزاد سردرآورد، نقش اصلی در رشد غیرمنطقی مرغ داشته است.
تشکل های مذکور هیچگونه نظارتی را از سوی دستگاههای ذیربط نمی پذیرند.
قیمت کنجاله سویا که در کنار جو و ذرت خوراک اصلی طیور را تشکیل می‌دهد در اواخر اردیبهشت ماه به حدود 1800 تومان رسید به همین دلیل دستگاه‌های متولی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای واردات این محصول که وابستگی 90 درصدی به واردات دارد، آغاز کردند و در سایه این تدابیر ( I.T.P : به منتی که در کلمه در سایه این تدابیر آمده است توجه کنید، نویسنده این مطلب هیچ خبری از میزان واردات نهاده در سالهای گذشته ندارد و نمی داند که این تدبیری که از سوی ایشان یک سایه لطف و محبت می باشد هر سال وجود داشته و امسال به خاطر سیاستهای دولت و تحریم های بانکی به مشکلاتی خورده است که بدون شک ارتباطات دیپلماسی را می طلبد و این دیپلماسی را که منجرب به کاهش قیمت غذای مصرفی مردم می شود را یک سایه تدبیر و لطف و عنایت می داند ) طی ماه‌های گذشته بالغ بر 600 هزارتن کنجاله سویا با استفاده از ارز مرجع (1226 تومان) توسط بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی اموردام وارد کشور شد و به نسبت مناسب بین دامداری‌ها و مرغداری‌ها توزیع شد. 50 هزارتن از این کنجاله به‌صورت مستقیم تحویل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور شد تا در اختیار مرغداری‌ها قرار بگیرد و به ازای آن مرغ با قیمت مناسب روانه بازار شود. مابقی این کنجاله‌ها نیز که با استفاده از ارز دولتی وارد کشور شده بود توسط بخش خصوصی و مباشران دولتی در استان‌ها توزیع شد و مسئولان دولتی دو ماه منتظر ماندند تا تأثیر توزیع این کنجاله‌های ارزان را در کاهش قیمت مرغ مشاهده کنند اما این اتفاق رخ نداد.در عین حال آنالیز قیمت مرغ نشان می‌دهد قیمت تمام شده مرغ با کنجاله آزاد و با در نظر گرفتن سود منطقی برای مرغداری‌ها، حداکثر 5200 تومان است.
مقاومت در برابر کاهش منطقی قیمت و منطقی شدن سود مرغداری‌ها موجب شد وزارت صنعت، معدن وتجارت از دو هفته قبل قیمت تعزیراتی برای این محصول تعیین کند. مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند عرضه مرغ به مصرف کنندگان بالاتر از 5200 تومان مصداق گرانفروشی بوده و با متخلفان برخورد تعزیراتی می‌شود.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرده آن دسته از مرغداری‌هایی که خوراک با قیمت دولتی دریافت کرده‌اند، موظف هستند تولیدات خود را با نظر این وزارتخانه در میادین میوه و تره‌بار و شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای حداکثر 4 هزار و 700 تومان عرضه کنند.
کنجاله دولتی در بازار آزاد
آمار ثبت شده نشان می‌دهد طی دو ماه گذشته 50 هزارتن کنجاله سویا با قیمت 830 تومان به یکی از تشکل‌های تولیدی تحویل شده تا در اختیار مرغداری‌ها قرار بگیرد اما تمام این کنجاله‌ها در بازار با قیمت بیش از 1600 تومان فروخته شده که با یک حساب سرانگشتی حداقل 38 میلیارد تومان سود ناسالم عاید فروشندگان کرده است.
از جمله دلایلی که نشان می‌دهد کنجاله‌ها به مرغداری‌ها تحویل نشده این است که واحدهایی که اسامی شان اخیراً از سوی تشکل مربوطه به‌عنوان دریافت کنندگان کنجاله ارزان به دستگاه ذیربط ارائه شده، طی دوماه گذشته حتی یک قطعه جوجه‌ریزی انجام نداده‌اند.
نکته جالب اینکه علی رغم کمبود نسبی که در زمینه ذرت و جو در بازار وجود دارد و این دو محصول نیز بخشی از خوراک طــیور را تشکیل می دهند، اما چون تک نرخی هستند و نرخ دولتی و آزاد آنها تفاوت چندانی ندارد، در موضـــع گیری های سودجویان از کمبود این دو محصول حــرفی به میان نمی آید.
یک مقام مسئول در این زمینه به می‌گوید: ما بارها از تشکل‌ها خواستیم اسامی واحدهایی را که کنجاله ارزان دریافت کرده‌اند به ما اعلام کنند یا خود تشکل سراغ این واحد‌ها رفته و از آنها بخواهد در قبال این کنجاله‌ها، مرغ با قیمت منطقی توزیع کنند اما هیچکدام از این پیشنهادات را قبول نکردند و در نهایت بررسی‌های ما از طریق استان‌ها نشان داد برخی واحدهایی که این تشکل مدعی است کنجاله ارزان در اختیارشان قرار داده اساساً طی ماه‌های اخیر حتی یک قطعه جوجه‌ریزی نداشته و تعطیل بوده است.وی تأکید می‌کند: اسناد متقنی وجود دارد که نشان می‌دهد این تشکل 50 هزارتن کنجاله تحویلی را در بازار آزاد به فروش رسانده است و جالب این‌که باز هم متقاضی دریافت کنجاله دولتی است و دایم در رسانه‌ها مصاحبه می‌کند و می‌گوید علت گرانی مرغ، کمبود کنجاله سویاست.وی در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت علی‌رغم چنین فسادی همچنان به توزیع کنجاله ارزان ادامه می‌دهد، می‌گوید: دولت برای رفع دغدغه مردم درمورد کالاهای اساسی از جمله مرغ مجموعه تمهیداتی را جهت منطقی کردن قیمت‌ها اندیشیده است که توزیع کنجاله ارزان از جمله آنهاست.
وی ادامه می‌دهد: طبق آمار ثبت شده در گمرک طی ماه‌های گذشته 600 هزارتن کنجاله وارد کشور شده و جریان واردات به‌صورت مستمر ادامه دارد و دولت توزیع خوراک ارزان را تا زمانی که قیمت در سطح بازار کاهش یابد، ادامه خواهد داد.این مقام مسئول در عین حال با اشاره به این‌که برخی سودجویی‌ها باعث شده کاهش قیمت‌ها، سرعت مورد انتظار را نداشته باشد، می‌گوید: این‌که برخی مرغداران از یک سو به سودهای گذشته راضی نیستند و از سوی دیگر کنجاله دولتی را در بازار آزاد بفروشند یا مرغ تولید شده با کنجاله ارزان را با قیمت بالا در بازار عرضه کنند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
واکنش دیرهنگام تشکل تولیدی: حباب قیمت است
از جمله تمهیداتی که دولت برای مهار قیمت مرغ در پیش گرفت، واردات مرغ منجمد تا زمان منطقی شدن قیمت‌ها بود. اعلام همین خبر موجب شد سودجویانی که منافع خود را در دو نرخی بودن کنجاله و گرانفروشی مرغ داخلی می‌بینند، به تکاپو بیفتند تا به بهانه حمایت از تولید داخلی، مانع واردات شوند یا با کسب نظرموافق مسئولان، واردات را به دست گرفته و منافع واردات را هم به سمت خود سرازیر کنند.
مسئولان این تشکل که طی ماه‌های گذشته علی‌رغم تمام تفاهم‌های صورت گرفته حاضر نشدند اقدامی برای مهار قیمت‌ها انجام دهند، بلافاصله پس از اعلام برنامه دولت برای واردات مرغ، اطلاعیه‌ای صادر کردند و از اعضای خود خواستند مرغ را حداکثر 5 هزار و 400 تومان بفروشند تا مبادا واردات مرغ، خطری را متوجه سودهای میلیاردی آنها کند.
آنها بلافاصله در دیدار با مسئولان دولتی اذعان کردند که قیمت‌های 6 هزار و 500 تومانی و بالاتر مرغ، حباب قیمتی بوده و بزودی فروکش خواهد کرد.
نگاهی به روند قیمت مرغ طی 10 روز گذشته نشان می‌دهد پس از اعلام خبر واردات و تعیین قیمت تعزیراتی، قیمت مرغ روند نزولی به خود گرفته اما به دلیل اصرار برخی تولید‌کنندگان و تشکل‌ها بر سودهای غیرمتعارف، سرعت مورد انتظار را نداشته است.


مشروح متن فوق در مطلب تاریخ 18 تیرماه 1391 ( صفحه 7 ) ( دانلود همین صفحه در روزنامه ایران )
گزارش از سودجویی برخی تولیدکنندگان / قیمت تمام شده مرغ چقدر است
متن نوشته به شرح زیر می باشد:
متوسط قیمت جهانی مرغ 2 دلار و قیمت تمام شده مرغ در داخل در بدبینانه‌ترین حالت حداکثر 5200 تومان است
آنالیز قیمت مرغ نشان می‌دهد قیمت تمام شده برای فروش به مصرف کننده با خوراک هزار و 600 تومانی حداکثر 5 هزار و 200 تومان است و یک واحد مرغداری 20 هزار قطعه‌ای حتی بدون کنجاله سویای دولتی، در یک دوره جوجه‌ریزی می‌تواند سود منصفانه‌ای درحدود 16 میلیون تومان بدست آورد اما علیرغم سیرنزولی قیمت مرغ، میانگین فعلی قیمت در شهرهای بزرگ نشان می‌دهد برخی تولیدکنندگان دنبال سودهای بالای 30 میلیون تومان هستند. در عین حال برخی واحدهای مرغداری به‌دنبال چاپ گزارش دیروز با عنوان«سودجویی بزرگ در بازار مرغ» در تماس با روزنامه عنوان می‌کردند که تشکل‌های شهرستانی وابسته به یکی از تشکل‌های کشوری، با برخی سوءاستفاده‌ها و علیرغم دریافت وجوه قابل توجه از مرغداران، طی ماه‌های اخیر حتی یک کیلوگرم کنجاله 830 تومانی به آنها تحویل نداده‌اند.
اما آنگونه که حسن رادمرد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به می‌گوید: از هفته آینده با آغاز عرضه 50هزارتن مرغ منجمد وارداتی در سراسر کشور، راه بر بسیاری از سوءاستفاده‌ها بسته خواهد شد و روند نزولی قیمت مرغ شتاب بیشتری می‌گیرد تا قیمت مرغ به سطح منطقی برسد.
این مقام مسئول می‌گوید: نه مردم و نه مسئولان ذیربط دنبال زیان تولید کنندگان نیستند اما متأسفانه عده‌ای با سوءاستفاده به‌دنبال سودهای کلان بوده و به سودهای منصفانه قانع نیستند، از همین رو با گرانفروشی یا ایجاد اخلال در بازار به طرق مختلف سعی می‌کنند از عادی شدن بازار جلوگیری کنند.
وی تأکید می‌کند: خوشبختانه با همکاری برخی دیگر از تشکل‌های تولیدی و واحدهای مرغداری که در قبال دریافت کنجاله ارزان، مرغ را با قیمت 4700 تومان در میادین میوه و تره‌بار و شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنند و همچنین واردات مرغ منجمد که در حال انجام است،‌ بزودی فضا برای تحرک سودجویان از بین خواهد رفت و قیمت‌ها به سطح منطقی باز می‌گردد. {tor_sutitle}مطلبی که مشخصا با هدف پوشاندن اشتباهات مسئولین کنترل بازار و متولیان صنعت نوشته شد{/tor_sutitle}
دیروز در گزارشی که در این صفحه به چاپ رسید، به استناد مدارک موجود در دستگاه‌های ذیربط عنوان شد یکی از تشکل‌های بزرگ تولیدی 50 هزارتن کنجاله ارزان دولتی که سهمیه مرغداری‌ها بوده و می‌باید تحویل تولیدکنندگان می‌شد را به قیمت‌های بالاتر از هزار و 600 تومان در بازار فروخته است.
کاهش 10 درصدی قیمت
اما گزارش تازه بانک مرکزی نشان می‌دهد با تدابیری که طی دو هفته گذشته به اجرا درآمده، قیمت مرغ 10درصد کاهش یافته است. بانک مرکزی با اعلام متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 16 تیرماه جاری از کاهش 8/9 درصدی قیمت گوشت مرغ در این هفته خبر داده است.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن وتجارت درمورد برخی از محموله‌های وارداتی مرغ منجمد به توضیح داد: طی چند روز گذشته یک محموله 3 هزارتنی توسط شرکت پشتیبانی امور دام از برزیل، 5هزارتن توسط گروه واردکنندگان مواد پروتئینی و دو هزارتن توسط تعاونی کارکنان دولت (اسکاد) از ترکیه وارد شده و 30 هزارتن نیز ثبت سفارشی که پیشتر انجام شده به تدریج در حال بارگیری و حمل به کشور است.
قیمت حدود 4300 تومانی مرغ وارداتی
رادمرد در پاسخ به این سؤال که مرغ‌های منجمد وارداتی با چه قیمتی در بازار عرضه می‌شود، می‌گوید: آنالیز قیمت هنوز انجام نشده اما از وارد کنندگان خواسته‌ایم صورت هزینه‌هایشان را در جلسه‌ای که روز یکشنبه (امروز) برگزار می‌شود، ارائه کنند تا بر اساس آن قیمت را تعیین کنیم.
وی تأکید می‌کند: قطعاً قیمت به گونه‌ای خواهد بود که هم به نفع مصرف کننده باشد، هم وارد کننده سود منطقی ببرد و به تولید داخلی هم لطمه وارد نشود.
به نظر می‌رسد قیمت مرغ وارداتی حدود 4هزارتا 4 هزار و 300 تومان خواهد بود.
وی به تفاهم اخیر با تشکل‌های تولیدی اشاره کرده و می‌گوید: در این تفاهم اخیر، تشکل‌ها تعهد داده‌اند در قبال دریافت دو کیلو کنجاله و یک کیلو سبوس با قیمت دولتی، یک کیلوگرم گوشت مرغ با قیمت درکشتارگاه 4 هزار و 400 تومان و مصرف کننده 4 هزار و 700 تومان تحویل دهند که البته در این مقطع برخلاف ماه‌های قبل، مکانیزم عمل به گونه‌ای خواهد بود که راه را برهر سوءاستفاده‌ای می‌بندد.
این مقام مسئول با تأکید بر این‌که حداکثر قیمت تمام شده مرغ برای مصرف کننده حتی بدون استفاده از کنجاله دولتی، 5 هزار و 200 تومان است، می‌گوید: ما به تشکل‌ها اعلام کرده‌ایم حاضریم مرغی را که با کنجاله آزاد تولید کرده‌اند و باید در بازار 5 هزار و 200 تومان بفروشند را بابت هر کیلو 500 تومان به‌صورت نقدی مابه‌التفاوت پرداخت کنیم تا در شبکه منتخب توزیع که خودمان تعیین می‌کنیم، این مرغ‌ها را 4 هزار و 700 تومان بفروشند.
او در پاسخ به این سؤال که برخی استان‌های تولید کننده به دلیل نگرانی از گران شدن مرغ در استان، اجازه حمل مرغ به سایر استان‌ها را نمی‌دهند، توضیح می‌دهد: وزیر کشور هفته گذشته در ابلاغی به استانداران سراسر کشور تکلیف کرد اجازه داده شود مرغ مازاد بر نیاز استان‌های تولید کننده طبق روال معمول به سایر استان‌ها حمل شود.
54 میلیون‌تومان پول گرفتند کنجاله ندادند
گزارشی که دیروز با عنوان «سودجویی بزرگ در بازار مرغ» در این صفحه به چاپ رسیده بود، بازتاب‌های گسترده‌ای داشت. رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها ضمن تکذیب چنین سوء‌استفاده‌ای، در عین حال از برگزاری جلسه‌ای با حضور اتحادیه‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه برای بررسی این موضوع خبر داد.
چند مرغدار از نقاط مختلف کشور نیز در تماس با دفتر روزنامه ضمن تأیید چنین سوءاستفاده‌ای خواستار اصلاح مکانیزم توزیع کنجاله دولتی شدند.
از جمله این مرغداران، علیرضا اشتهاردی از کرج بود. او که در هر دوره 20هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌دهد به گفت: من دو ماه قبل جوجه‌ریزی انجام دادم. می‌خواستم کنجاله دولتی بگیرم اما تعاونی وحدت ساوجبلاغ که زیرمجموعه اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور است به من گفتند به شرطی 15 تن کنجاله 830 تومانی تحویل می‌دهند که دو محموله 15 تنی ذرت هم خریداری کنم. به ناچار مبلغ 28 میلیون تومان به حساب تعاونی واریز کردم. دو محموله ذرت را مدتی بعد تحویل دادند که نه فقط 30 تومان بالاتر از قیمت روز بازار بود بلکه «مانده» بود یعنی محصول دو سال قبل بود و کیفیت لازم را نداشت. آنها اعلام کردند کنجاله‌ها را حداکثر 12 روزه تحویل می‌دهند اما خبری نشد.
این مرغدار کرجی ادامه داد: مدتی بعد دوباره تعاونی به اعضا پیامک زد که چون کنجاله به میزان کافی وارد کشور شده، هر میزان که بخواهید می‌توانید پول واریز کرده و کنجاله دولتی تحویل بگیرید که‌بنده مجدداً برای دو محموله 15 تنی کنجاله، 26 میلیون تومان به حساب تعاونی واریز کردم.
این فعال بخش خصوصی گفت: حتی مدتی قبل به ما گفتند اگر می‌خواهید کنجاله‌ها را زودتر تحویل بگیرید باید بابت هر کیلو 40 تومان اضافه بدهید که ما بازهم از سرناچاری 600 هزارتومان به حساب تعاونی واریز کردیم چون جوجه‌ریزی انجام داده بودیم و چاره‌ای نداشتیم.
اشتهاردی با بیان این‌که الان 63 روز از تحویل محموله ذرت گذشته اما هنوز از کنجاله‌ها خبری نیست، افزود: وقتی دیدم از کنجاله‌های دولتی خبری نشد به ناچار 15 تن کنجاله را به قیمت هزارو 600 تومان و به سختی از بازار و مرغداری‌های آشنا تهیه کردم و چون باز هم خبری نشد، مجبور شدم 15 تن سویای مصارف انسانی به قیمت هر کیلو 2 هزارتومان از یکی از کارخانه‌های داخلی بخرم.
او تأکید کرد: مرغی که الان آماده عرضه به کشتارگاه است برای من کیلویی 3هزار و 950 تومان تمام شده و متأسفانه کنجاله‌ای که باید به من تحویل می‌شد تا قیمت تمام شده بالا نرود، از بازار آزاد سر درآورده است.
قیمت تمام شده مرغ چقدر است؟
اما قیمت تمام شده مرغ با در نظر گرفتن تمام عوامل اثرگذار بر تولید و با احتساب سود منطقی برای تولید کننده چقدر است؟
ادامه این گزارش پاسخ این سؤال را ارائه خواهد داد. قیمت جوجه یک روزه هم‌اکنون در بازار هزار و 50 تومان است که اگر ضریب تبدیل 15/2 درصدی واحدهای مرغداری غیربهره‌ور را به آن اضافه کنیم، هزینه تلفات مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی (4 درصد تلفات) را نیز 8 درصد لحاظ نماییم، قیمت کنجاله سویا را 900 تومان و ذرت را 550 تومان در نظر بگیریم، قیمت تمام شده مرغ زنده با احتساب 15 درصد سود تولید کننده کمتر از 3 هزارتومان خواهد شد. بدیهی است اگر قیمت کنجاله سویا را بر مبنای نرخ بازار آزاد آن(1600تومان) در آنالیز فوق محاسبه کنیم، باز هم قیمت تمام شده مرغ زنده درب مرغداری زیر 3 هزار و 400 تومان می‌شود.
لذا یک مرغداری که 20هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌دهد و هر‌ قطعه جوجه تبدیل به یک مرغ 2 تا 5/2 کیلویی می‌شود،اگر روی هر کیلوگرم 400 تومان سود ببرد، در پایان یک دوره جوجه‌ریزی که 45 روز طول می‌کشد، حداقل 16 میلیون تومان سود می‌کند.
این درحالی است که رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در مصاحبه‌های خود بارها اعلام کرده که قیمت تمام شده مرغ زنده 3 هزار و 600 تا 3 هزار و 700 تومان است.
حال سؤالی که مطرح می‌شود این است چرا تشکل‌های مذکور و برخی مرغداران مرغ زنده را تا 4 هزار و 500 تومان نیز می‌فروشند. به نظر می‌رسد لازم است دستگاه متولی تولید در این زمینه نظارت دقیق‌تری را اعمال کند.
نکته قابل تأمل دیگر این است در برخی برهه‌های زمانی که قیمت مرغ در بازار از حد مشخصی پائین‌تر می‌آید، همین تشکل‌های تولیدی انتظار دارند دولت وارد موضوع شده و مرغ مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری کند تا قیمت‌ها کاهش بیشتری را تجربه نکند و تولید کننده متضرر نشود، که دولت نیز همین گونه عمل می‌کند.
اما در مقطع فعلی که به‌دلایل مختلف ازجمله عدم برنامه‌ریزی تولید و سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان، قیمت مرغ زنده به‌صورت غیرمتعارف بالا رفته است، همین تشکل‌ها هیچ حس مسئولیتی در قبال مصرف‌کنندگان ندارند.
قیمت واقعی برای مصرف کننده چند است؟
همانگونه که اشاره شد این قیمت مرغ زنده و درب مرغداری است، اما از اینجا به بعد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
وقتی مرغ به کشتارگاه می‌رسد، حداکثر 5/26 تا 27 درصد افت کشتار و تلفات وجود دارد. این موضوع در کنار هزینه حمل، حق‌العمل کشتارگاه که طبق مصوبه اتحادیه مربوطه 160 تومان بابت هر قطعه مرغ است، با احتساب 3 درصد سود عمده فروشی و 8 درصد سود خرده فروشی و دیگرهزینه‌های اثر گذار، حدود 40 درصد به قیمت مرغ زنده (درب مرغداری) اضافه می‌شود و مرغ آماده مصرف شده و به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. یعنی اگر قیمت مرغ زنده را با فرض خوراک ارزان، 3 هزارتومان محاسبه کنیم، قیمت برای مصرف کننده 4 هزار و 700 تومان خواهد شد و اگر بر اساس خوراک با قیمت آزاد محاسبه کنیم، قیمت برای مصرف کننده بیش از 5 هزار و 200 تومان نخواهد شد. بنابراین واضح است که هرگونه نابسامانی در قیمت (بیش از قیمت‌های فوق) ناشی از گرانفروشی و عدم انطباق منحنی عرضه و تقاضا قبل از چرخه کشتارگاه و مشخصاً در واحدهای مرغداری است.
لازم به ذکر است سازمان حمایت مصرف‌کنندگان با وجود همه این مسائل، باز هم قیمت تعزیراتی مرغ زنده را 3 هزار و 400 تومان و قیمت مصرف کننده مرغ آماده طبخ را 5 هزار و 200 تومان تعیین کرده است، اما متأسفانه گزارش‌های واصله از سطح برخی مرغداری‌ها و شهرهای بزرگ بویژه تهران نشان می‌دهد برخی مرغداران به سودهای منصفانه قانع نیستند و مرغ را همچنان بالای قیمت تعزیراتی می‌فروشند.
به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان و دست‌اندرکاران حوزه تولید باید با نگاهی فرابخشی سعی کنند ضمن افزایش تولید و کاهش هزینه‌های تمام شده، زمینه رشد و بهره‌ور شدن تولید را فراهم کنند تا این موضوع منجر به تولید مرغ در داخل کشور، 150 درصد گران‌تر از متوسط قیمت جهانی نشود. متوسط قیمت جهانی هر کیلوگرم مرغ 2 دلار است.

 
نظرات شما
  •  

    حامدمرادپور گفت : ۹۱/۰۴/۱۸

    باسلام خدمت نویسنده محترم روزنامه ایران خیلی محترمانه درهمین روزنامه محبوبخودشان شهامت عذرخواهی از تهمت بی اساس وپایه ای که به مرغداران زده داشته باشد چون ایشان واقعا بدون هیچ آگاهی از وضعیت صنعت مرغداری چنینین حساب ناکارشناسی شده مطرح فرموده اند شرم آور است برای نویسنده ای که بدون مدرک ویا نوشته ای آمارغلط تحویل مردم ویا مسولین می دهد چرا از مسولین محترم سوال نمی کند که چقدر سویا تحویل مرغداران گردیده است چرا از مسولین سوال نمی کند که چرا سویای یارانه ای را به دلالان وصاحبان کارخانه خوراک دام داده است وآنها دان را ارزان نمی کنند آیا این سویا حق مرغداراست یا واسطه ها ویا از اتحادیه های استان ها آمار دریافت سویا نگرفته است مسولین محترم با پول مرغدار بدبخت دارن سود کلان به جیب کارخانه داران واریز می کنن ویا شاید خودشان هم شریک آنها هستن نویسنده محترم بیا به خودت جرات بده با مرغداران مصاحبه کن بعد بیا اخبارو اتشارکن واقعا باید سردبیر محترمت بهت افتخار کند چون خیلی با هوشی................

    پاسخ...
  •  

    اشکان گفت : ۹۱/۰۴/۱۸

    با سلام تا حدودی با این صحبت موافقم.همین امروز یه شرکت خصوصی از انبار تهرانپارس سویا اعلام نموده با قیمت 1630تومان این شرکت با تبانی از انبار دولتی سویا این قیمتی تهیه کرده یا قیمت واقعی سویا اینه برادران مرغدار.اسم شرکت بنام الماس طلایی پارسیان میدان توحید.حالا به نظر شما روزنامه نگار دروغ میگه

    پاسخ...
  •  

    مرغدار بدبخت گفت : ۹۱/۰۴/۱۸

    اقا جان بذار هرکی میخواد بزنه مهم اینکه این همه حرف جلسه و غیره تا الان نتوانسته مرغ را ارزان کنه فقط روزی چن تن مرغ تعاونی پخش میکنن که اونم با تمام شدن سویا پشتیبانی تو همین روزا قطع میشه

    پاسخ...
  •  

    سعید قیامی گفت : ۹۱/۰۴/۱۹

    متاسفانه همه ما مرغداران و مسئولین میدونیم که سیستم توزیع کنجاله سویا غلط بوده ولی هیچکس خودشو مسئول نمیدونه که با این اشخاص سودجو برخورد کنه! از قدیم گفتند:آزموده را آزمودن خطاست وتجربه راتجربه کردن خطاست! این اولین باری نبوده که واسطه ها ودلالان بابرنامه ریزی غلط مسئولان سودهای میلیاردی به جیب زدند و آخرین بار هم نخواهدبود .خروجی این سیستم توزیع بیمار این است: متهم ساختن مرغدار به سودجوئی (اشاره به روزنامه ایران ) ودر نهایت قیمت گران مرغ در سبد غذائی مردم!!!!!!!!!!!!

    پاسخ...
  •  

    اشکان گفت : ۹۱/۰۴/۱۹

    باسلام:این دومین باره که دارم اکنت میذارم این شرکت الماس طلایی پارسیان با همکاری شخصی دارن سویا دولتی به قیمت آزاد میفروشن اگه واقعا به فکر مرغداران و مردم هستید واحساس میکنید با کار این گروه سودجو ابروی مرغدار ایرانی از بین میرود لطفا به مراجع ذیل صلاح اطلاع دهید ایمییل من جهت ادرس شرکت وافراد ذیصلاح محفوظ میباشد

    پاسخ...
  •  

    تولید کننده ایرانی گفت : ۹۱/۰۴/۱۹

    به نظر من حق با روزنامه ایران است. چون مقدار سویای تخصیص یافته به مرغداران توسط 2 تشکل می بایستی پخش میشد. یکی انجمن جوجه یکروزه و دیگری اتحادیه سراسری مرغداران . انجمن جوجه یکروزه مقدار تخصیص یافته را بطور کامل و با قیمت 830 تومانی پخش کردند که لیست دریافت کنندگان سویا در سایت آن انجمن موجود است . درحالیکه اتحادیه سراسری این کار ار انجام ندادند و با زد و بندهای داخل خودشان سویای 830 تومانی مرغدران و کارخانه های خوراک دام را 1600 تومان فروختند. اگر خلاف این است اتحادیه جوابگو باشد و لیست توزیع سویا را اعلام کند در غیر این صورت حق با روزنامه ایران است و با متخلفان بایستی به عنوان مفسد اقتصادی برخورد شود.

    پاسخ...
  •  

    I.T.P گفت : ۹۱/۰۴/۱۹

    تولید کننده ایرانی ! سلام
    در خصوص مطالبی که اظهار کردید نظری ندارم و اتحادیه خودش باید جواب بده و من هم موافق هستم که هر چه سریعتر این کار رو انجام بده اما در خصوص 2 شرکتی که گفتید باید عرض کنم تعداد شرکت و افرادی که این توزیع رو باید انجام می دادند بیشتر از 12 شرکت و حتی شخص حقیقی هست که اطلاعات فوق به صورت محرمانه در این موسسه موجود می باشد و در صورت نیاز حتما ارائه می شه اما جالب هست بدونید که در این اسامی، نام 2 دلال بزرگ هم هست که پروانه مرغداری دارن مقدار سویایی که در اختیار انها قرار گرفته بسیار بیشتر از ظرفیت تولیدی اونهاست اما چرا پشتیبانی اونها رو هم به عنوان دریافت کننده و توزیع کننده سویا تایید کرده جای سئوال هست. اما اگر تا چند روز آینده مشخص نشد که وضعیت این نوشته و اتحادیه به کجا می رسه حتما اسامی رو روی سایت میاریم. اما شک نکن عاملین توزیع بیشتر از 2 و یا 12 عامل هست.

    پاسخ...
  •  

    معمار گفت : ۹۱/۰۴/۲۱

    سلام انبارهای گمرک بندرامام خمینی پراز سویا وذرت است .اگر کاری بکنید که صاحبان کالا اجناس خودرادر انبار گمرک احتکار نکنند تا قیمت بالا برود خیلی از مشکلات حل میشود!

    پاسخ...
  •  

    دکتر ساسانی گفت : ۹۱/۰۴/۲۳

    دوستان.. حدود 15 روز پیش من یک ماشین سویا از پشتیبانی خریدم کیلویی 1660 تومان. والله فاکتورش رو هم دارم. تا مباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
    اگر آقایون خواستند ارائه میکنم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com