کنترل و مهار بیماری تب برفکی در آذربایجان شرقی

کنترل و مهار بیماری تب برفکی در آذربایجان شرقی
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تاکید بر کنترل و مهار بیماری تب برفکی در استان گفت: این بیماری جزو بیماری های مشترک بین دام و انسان نبوده و جای نگرانی در انتقال بیماری به انسان نیست.
امیر حسین بهداد  افزود: بیماری تب برفکی بومی کشور است و سالانه شاهد تلفات دام به واسطه این بیماری هستیم.
وی با اشاره به تغییر چهره ویروس این بیماری اواخر سال 94 اظهار کرد: با تایید تغییر چهره بیماری بلافاصله نمونه برداری ها انجام و واکسن جدید تاثیرگذار بر روی بیماری تولید و با تامین واکسن مورد نیاز از سوی سازمان، این واکسن بلافاصله در اختیار ادارات کل قرار گرفت.
بهداد ادامه داد: حدود 4.5 میلیون راس گوسفند و 540 هزار راس گاو در استان وجود دارد و بر روی تمامی جمعیت دامی استان عملیات واکسیناسیون انجام شده است.
وی با اشاره به فعالیت های این اداره کل در سال گذشته و کاهش 1. 8 درصدی کانون‌های بیماری‌های دامی در سال 94 نسبت به سال 93، گفت: کاهش حتی یک درصد تلفات و کانون‌های بیماری، حرکتی بسیار سنگین و بزرگ است که اقدامات موثر و شبانه روزی را می‌طلبد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته موارد و کانون های ابتلا به بیماری های طاعون نشخوار کنندگان کوچک 56درصد، تب مالت انسانی 25 درصد، سل گاوی 67 درصد و هاری 15 درصد نسبت به سال 93 کاهش یافته بود.
وی در خصوص بیماری های طیور نیز ادامه داد: در سال گذشته از کل مرغداری های استان 21 هزار و 603 مورد بازدید به عمل آمد و با وجود اینکه بیماری آنفلونزا کل جهان را تهدید می کرد این بیماری در استان کنترل و اکنون هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
بهداد اظهار کرد: در سال گذشته تعداد آزمایشات پی سی آر هفت برابر، بازدید از مزارع و مراکز پرورش ماهی 21 درصد، انجام آزمایشات در مورد آبزیان 34 درصد نسبت به سال 93 افزایش یافت و کانون بیماری وی اچ اس آبزیان در آذربایجان شرقی به صفر رسید.
وی گفت: کشتار دام‌ سبک در سال گذشته نسبت به سال 93، 17 هزار و 972 رأس و کشتار دام سنگین 13 هزار و 987 رأس افزایش یافته که این موضوع نشان دهنده جایگزین شدن کشتار صنعتی به جای سنتی است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش 3.5 برابری معدوم سازی فرآورده‌های دامی، گفت: سال گذشته 318 هزار و 781 کیلو گرم فرآورده دامی غیربهداشتی و 70 تن شیر غیر بهداشتی معدوم سازی شد.
وی اضافه کرد: سال گذشته 70 تن عسل که ماده سرطان زای اچ.‌ام.اف در آن‌ها 300 برابر حد مجاز بود، معدوم سازی شد.
بهداد با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه ایام نوروز گفت: در طرح ویژه نوروزی امسال 73 تن فرآورده دامی غیربهداشتی در استان معدوم سازی شد.
استان آذربایجان شرقی با برخورداری از 9 میلیون و 206 هزار و 233 راس رتبه سوم جمعیت دامی کشور را به خود اختصاص داده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com