کنترل قیمت شیر با اختصاص یارانه به دامداران

کنترل قیمت شیر با اختصاص یارانه به دامداران
عضوهیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،با تأکید بر اینکه دولت باید 300 میلیارد تومان یارانه شیر را به دامداران تخصیص دهد،گفت: به طور حتم تخصیص300 میلیارد تومان یارانه شیر مصوب هیئت دولت به منظور ثبات قیمت فرآورده های لبنی به کارخانه ها در کاهش و ثبات قیمت شیر اثرگذار نخواهد بود.
هدایت الله میرمرادزهی، در خصوص این مطلب که 300 میلیارد تومان یارانه شیر مصوب هیئت دولت به کارخانه های لبنی رسیده است، آیا این اعتبار مانع افزایش نرخ فرآورده های لبنی از سوی کارخانجات لبنی می شود؟ گفت: در راستای تولید محصولات غذایی از جمله فرآورده های لبنی دولت باید از زیر بنای زنجیره تولید که دامداران هستند، حمایت عملیاتی می کرد.
نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و زابلی درمجلس شورای اسلامی،با تأکید بر اینکه تخصیص یارانه شیر به دامداران کارآیی بیشتری داشت، تصریح کرد: چنانچه دولت دامداران را در جهت افزایش راندمان تولید و تأمین نیاز کارخانجات لبنی حمایت جدی و موثری کرد، بی شک زیر بنای زنجیره تولید در جهت ثبات قیمت شیر پایدارتر می ماند.
این نماینده مردم در مجلس نهم،اظهار داشت: اگر دولت یارانه شیر را در جهت تأمین نهاده های دامی و افزایش راندمان تولید به دامداران تخصیص می داد به طورحتم علاوه بر تأمین نیاز کارخانجات لبنی ، شیر خام هم با قیمت 1110 تومان به کارخانه ها فروخته و این مهم باعث ثبات قیمت شیر و سایر فرآورده های لبنی می شد.   
عضوهیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: به طور حتم  تخصیص300 میلیارد تومان یارانه شیر مصوب هیئت دولت به منظور ثبات قیمت شیر و فرآورده های لبنی به کارخانه های لبنی ،مقطعی است و آنچنان در کاهش و ثبات قیمت شیر اثرگذار نیست.
گفتنی است؛ حدود یک ماه پیش هیئت دولت اعتبار300 میلیارد تومانی را برای تثبیت قیمت فرآورده‌های لبنی تصویب کرد و سناریو‌های مختلفی برای چگونگی صرف این اعتبار از سوی کارشناسان مطرح شده بود.
سناریوی اول این بود که این اعتبار در بخش تولید و تامین علوفه دام استفاده شود و طراحان این سناریو معتقد بودند که در این حالت بیشترین کارآیی را خواهد داشت اما سناریوی دوم اینکه اعتبار به کارخانه‌های لبنی داده شود و آنها شیر خام دامداران را به جای کیلویی 1110 تومان کیلویی 1300 تومان خریداری کنند اما قیمت شیر مصرف‌کننده افزایشی نیابد.
این دو سناریو کش و قوس‌های فراوانی داشت که بالاخره هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی رسما خبر اختصاص این اعتبار به فرآورده‌های لبنی و خرید شیر خام به قیمت کیلویی 1300 تومان را مطرح کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com