کنترل بیماری های دامی مستلزم همکاری دامداران است

کنترل بیماری های دامی مستلزم همکاری دامداران است
رییس دامپزشکی شهرستان خدابنده گفت: کنترل بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام درسطح این شهرستان منوط به همکاری دامداران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهاست.
مهدی حیدری افزود: عدم همکاری دامداران جهت واکسیناسیون دام ها و عدم رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای، موجب می شود همه دام ها در خطر ابتلا به بیماری های دامی و مشترک افزایش یابد.
وی تاکید کرد: این مساله تهدید جدی برای سرمایه دامی و سلامت جامعه انسانی است که همه دامدارن زحمت کش شهرستان خدابنده باید در زمان مراجعه ماموران دامپزشکی به روستاها همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
رییس دامپزشکی شهرستان خدابنده گفت: امنیت غذایی به معنای فراوانی و قابلیت دسترسی به غذاست، در این خصوص دامپزشکی نیز در افزایش تولید نقش مهمی دارد و وظیفه تامین بهداشت و سلامت این فرآورده ها را نیز به عهده دارد.
حیدری اظهار کرد: دامپزشکی از طریق مبارزه و کنترل بیماری ها، موجب افزایش تولید و کاهش ضایعات می شود و از طرفی برای تامین بهداشت و یا سلامت فرآورده خام دامی، به عنوان رکن غذای سالم و تامین کننده سلامتی انسان، سازمان لاجرم به اعمال نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره است.
وی ادامه داد: نقش نظارتی و حاکمیتی دامپزشکی درسلامت غذا و محصولات دامی بسیار مهم است و تشخیص سریع بیماری های دامی و مشترک بین انسان و حیوان از جمله مواردی است که مسئولیت آن بر عهده این اداره می باشد.
حیدری با اشاره به اقدامات شش ماه نخست امسال در سطح شهرستان خدابنده اظهارکرد: به منظور پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام 501 هزار و 220 راس دام به صورت رایگان واکسینه شده اند.
رییس دامپزشکی شهرستان خدابنده گفت: یک هزار و 173 راس دام مورد مراقبت و پایش و 29 هزار و 143 راس نیز در خصوص بیماری های دامی و مشترک در این شهرستان مورد معاینه قرار گرفته اند.
حیدری با بیان اینکه درخصوص پیشگیری و مبارزه با بیماری های انگلی و واگیر دام 404 هزار و 224 راس دام تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند، اظهارکرد: 174 هزار مترمربع جایگاه دام به منظور مبارزه با انگل های خارجی سم پاشی شده است.
وی با اشاره به اینکه 17 مزرعه آبزی پروری در سطح شهرستان خدابنده مورد نظارت، پایش و مراقبت از بیماری ها قرار گرفته است، افزود: هفت هزار و 238 کلنی زنبور عسل و 241 واحد زنبورستان نیز در خصوص کنترل، پایش و مراقبت از بیماری ها تحت نظارت قرار گرفته است.
حیدری تاکید کرد: مدیریت و واکسیناسیون به موقع توسط دامپزشکان پرتلاش و بی ادعا یکی از عوامل موثر در مبارزه با بیماری های تب مالت، تب برفکی، شاربن آبله، هاری و همچنین کاهش موارد بیماری است.
رییس دامپزشکی شهرستان خدابنده گفت: نظارت بهداشتی بر لاشه ها، آلایش دام و طیور در کشتارگاه ها و فرآورده های خام دامی در مراکز و صنایع بسته بندی، بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی از دیگر اقدامات این اداره در سطح شهرستان است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com