کمیسیون کشاورزی، سناریوی جدید برای بازگشت یارانه شیر تدوین می‌کند

کمیسیون کشاورزی، سناریوی جدید برای بازگشت یارانه شیر تدوین می‌کند
با افزایش قیمت شیر و کاهش مصرف سرانه، کمیسیون کشاورزی سناریوی جدیدی برای بازگشت یارانه به بخش شیر تدوین خواهد کرد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: نابسامانی وضعیت شیر به‌علت اجرای غلط هدفمندی و قانون‌شکنی‌های انجام‌شده بوده و باید برای تعیین تکلیف آن سناریوی جدیدی چید.
محمدمهدی برومندی افزود: با قطع یارانه شیر، میزان مصرف فرآورده‌های لبنی در جامعه پایین آمد و متناسب با افزایش عرضه نسبت به تقاضا، شیر خام روی دست دامداران ماند و بسیاری از واحدهای صنعتی ناگزیر به فرستادن گاوهای مولد خود به کشتارگاه‌ها شدند که نمونه‌های فراوانی از آنها در کمیسیون وجود دارد.
منفک شدن شرکت پشتیبانی امور دام ضروری است
وی با اشاره به اختصاص یارانه برای خوراک دام خاطرنشان کرد: پیش از این دولت برای تأمین خوراک دام یارانه و ارز 1226 تومان اختصاص می‌داد، اما اکنون با حذف یارانه و عدم پرداخت مابه‌التفاوت، عملاً قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافته است.
برومندی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت پشتیبانی امور دام که باید زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی مایحتاج دامداران را تأمین می‌کرد، به علت عدم اجرای قانون انتزاع، نتوانسته در خدمت دامداران باشد.
وی تصریح کرد: نابسامانی‌های موجود در حوزه دلار و تصمیمات اخیر دولت مبتنی بر قطع یارانه برای تأمین خوراک دام، سویا و ذرت‌های وارداتی باعث افزایش قیمت‌ها شده است.
بازگشت یارانه به بخش شیر الزامی است
نماینده مردم مرودشت و ارسنجان استان فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرات افزایش قیمت شیر یادآور شد: افزایش چندباره قیمت شیر طی سال‌های اخیر نتیجه‌ای جز کمرنگ شدن مصرف آن در آحاد جامعه ندارد.
برومندی تأکید کرد: بر این اساس، به تبع کاهش مصرف شیر، افزایش بیماری‌های ناشی از کمبود پروتئین نظیر پوکی استخوان و کوتاهی قد افزایش پیدا کرده و دولت ناچار است ارز قابل توجهی را صرف واردات دارو و یا تجهیز بیمارستان‌ها کند.
وی اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی برای بازگرداندن یارانه به بخش شیر به‌ویژه تأمین نهاده‌های ارزان‌قیمت برای دامداران، سناریوی جدیدی خواهد چید که به‌موقع در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com