کشور از واردات گوشت قرمز بی نیاز می شود

کشور از واردات گوشت قرمز بی نیاز می شود
تب واردات گوشت نیز جدای از بقیه تب های واردات غیر متعارف کالاهای دیگر نیست. شاید همین شرایط و وجود واسطه های خاص و.... اجرای آن را به تعویق انداخته است . بنده به جرات و با اقتدار اظهار میدارم که در صورتی که دستگاههای ذیربط همکاری لازم را داشته باشند با اجرای طرح فوق طی چهار سال اتی نیازی به واردات گوشت قرمز نیست.
انتخاب وزیر جدید بخش کشاورزی برای دولت تدبیر و امید، بحث مهم محافل کارشناسی در حوزه کشاورزی است.
هر گروه یا انجمن و اتحادیه ای از نگاه خود به قضیه نگاه کرده و کاندیداهای وزارت کشاورزی را با معیارهای خود می سنجند.
در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، جامعه ای جدید کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد با نام جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران، این جامعه در جلسه معرفی خود، اهدافی را به عنوان راهبرد فعالیت هایش معرفی کرد.
جامعه بستر سازی در جهت توسعه فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی وسیاسی بخش کشاورزی در راستای اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق : 1 کوشش در جهت تعامل کشاورزان، متخصصان، تشکلها، دست اندر کاران و برنامه ریزان امور کشاورزی به منظور اعمال مدیریت کار امد و اعتلای دانش فنی تولید کنندگان و بهبود کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی در کشور 2 شیوه های حمایت از تولید کنندگان خرده پا و توسعه روستایی 3 شرکت در کلیه فعالیتهای سیاسی قانونی 4 همکاری در جهت تدوین قوانین کار آمد در بخش کشاورزی و بررسی قوانین و مقررات بخش و ارایه راه حل 5 همکاری در بخش برای ورود به بازار جهانی تامین امنیت غذایی جهانی شدن کشاورزی حمایت از تولید محصولات سالم و ارگانیک همکاری و روان سازی در رصد نمودن تولیدات سالم و... {tor_sutitle}بطور کلی در کشورهای پیشرفته و موفق یارانه ها رابرای افزایش بهره وری ، کاهش قیمت تمام شده، استفاده مطلوب از امکانات، بکارگیری دانش نوین در افزایش بازده اقتصادی و افزایش بهره وری، و...استفاده می شود{/tor_sutitle}
برای آشنائی بیشتر با تفکرات این جامعه حامی بخش کشاورزی و راه کارهای پیش روی بخش کشاورزی با مهندس احمد ناجی زواره دبیر اجرائی جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایرن هم کلام شده ایم که در ذیل حاصل این گفتگو را می خوانید:
سوال با توجه به سوابق 22 ساله علمی و مدیریتی شما در بخش های مختلف کشاورزی فکر می کنید وزیر آینده بخش کشاورزی باید چه ویژگی هائی داشته باشد؟
اگر انتخاب وزیر بر اساس لیاقتها و شایستگیها ارزیابی شود وزیر دولت یازدهم بایستی شرایط زیر را داشته باشد.
1) مورد اعتماد نظام و رهبری بوده و با شناخت کامل از کارنامه وی به او اعتماد داشته باشند.
2) به احیائ فرهنگ و مدیریت جهادی اعتقاد و اشراف داشته باشد.
3) بخش کشاورزی و توسعه روستایی رابخوبی بشناسد و راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی را اگاهی داشتهباشد.
4) از نظر سیاسی فرا جناحی بوده و بدرستی بتواند از تمامی افرادی که به نظام اعتقا دداشته باشند استفاده نماید.
5) به صداقت،امانت داری،حسن برخورد،کارآمدی،شجاعت،شایستگی در مدیریت و دفاع از منافع بخش شناخته شده و زمینه را برای گروه رانت و مافیایی نه تنها فراهم نکند بلکه با اقتدار و عزت آنها را حذف کند.
6) مبانی خصوصی سازی واقعی را خوب بداند و از دانش فنی و اجرایی قوی برخوردار باشد و در مزرعه کار عملیاتی واقعی کرده باشد نه اینکه صرفا متکی به سطح تحصیلات باشد.
7) شخصا خستگی نا پذیر و پر تلاش بوده و همت و غیرت برای بکار گیری صاحب نظران با تجربه و کاردان را داشته باشد.
با توجه به تجربه جنابعالی در بخش دام کشور، چه طرح و راه حلی برای کمبود گوشت قرمز دارید.؟
این سوال را باید وزیر جواب دهد معذالک یک طرح برای رفع مشکل گوشت قرمز در کشور، توسط اینجانب بعنوان مجری با همکاری صاحب نظران علوم دامی چهار سال قبل تهیه و در دفتر ریاست جمهوری با شماره ثبت و تاریخ مشخص به زیر مجموعه های ذیربط ارجاع شد . جلسات متعددی نیز در آن دفتر بر قرار و ماموریتهای لازم نیز به مراکز تولید گوشت قرمز در کشورمشخص شد، معذالک تب واردات گوشت نیز جدای از بقیه تب های واردات غیر متعارف کالاهای دیگر نیست. شاید همین شرایط و وجود واسطه های خاص و.... اجرای آن را به تعویق انداخته است . بنده به جرات و با اقتدار اظهار میدارم که در صورتی که دستگاههای ذیربط همکاری لازم را داشته باشند با اجرای طرح فوق طی چهار سال اتی نیازی به واردات گوشت قرمز نیست. طرح کامل آن با ساز و کار اجرایی و عملیاتی آماده است. در زمان مدیریت اینجانب و همکاران در سالهای 1381 و 82 تنها 22 هزار تن گوشت قرمز در سال وارد کشور می شد آنهم صرفا برای دانشگاهها، نیروهای مسلح، مراکز اموزشی و بهداشتی .این درحالی است که طی سالهای گذشته سالیانه حدود 252 هزار تن گوشت از طریق گمرگ و .....تن از طریق مرزهای جنوب شرقی وارد شده است .لازم به توضیح است که بدون تدوین نظام نامه جامع و یکپارچه تولید ، فرآوری، ذخیره سازی، بازاررسانی محصولات کشاورزی و دامی توسط وزارت جهاد کشاورزی امکان اجرای چنین طرحهایی وجود ندارد( در صورت نیاز نظام نامه فوق که طی دو سال قبل آماده شده ارایه و اجرا میشود).
یارانه ها در بخش کشاورزی چگونه توزیع شده و چه نقشی در افزایش کمی و کیفی تولید داشته است؟
در آبان ماه 1389 دولت اعتباراتی رابرای وزارت جهاد کشاورزی بر اساس ابلاغیه شماره 994648 /ت 457980 از محل اعتبارات ماده قانون بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 92 هدفمند سازی یارانه ها ، بسته حمایتی کشاورزی به میزان 99395 میلیارد ریال ابلاغ نمود. در این ابلاغیه اعتبارات یارانه ای و کارمزد سهم دولت و همچنین منابع بانکی معلوم شد.
مقرر شد در بخشهای ذیل یارانه تزریق شود:
1) ابیاری تحت فشار انتقال اب تا مزرعه اجرای عملیات ساختمان شبکه های فرعی ابیاری و زهکشی
2) سوخت حمل و نقل ریلی و دریایی جیگزینی ادوات کشاورزی فرسوده بهینه سازی سوخت در واحد های
3) مرغداری و گاوداری طرح تامین تلیسه تولید دامهای سبک روستایی کشاورزی حفاظتی انرژی موتور
4) پمپها انرژی ناوگان صیادی و پیشگشری خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه و.....
حال این منابع مالی به چه طریق و با چه روشی توزیع شده و میزان اثر بخشی آن در افزایش کمی و کیفی تولید چقدر بوده گزارش مشخصی ارایه نشده است .
اما اگر منابع فوق در جهت ارایه الگوی مناسب مدیریتی صرف و مدیریت میشد در واقع " توزیع یارانه در بهره وری کشاورزی" انجام شده بود .
بطور کلی در کشورهای پیشرفته و موفق یارانه ها رابرای افزایش بهره وری ، کاهش قیمت تمام شده، استفاده مطلوب از امکانات، بکارگیری دانش نوین در افزایش بازده اقتصادی و افزایش بهره وری، و...استفاده می شود و به تولید کننده و یا مصرف کننده پرداخت نمیشود.
یارانه ها در کشورهای خارج چگونه است ؟ و نقش بهره وری در این راستا چیست ؟
طی چهار سال گذشته بیش از 22 راهکار اجرایی و عملیاتی برای 43 رقم از محصولات کشاورزی به منظور افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده محصولات با همکاری صادقانه متخصصین و همکاران زحمت کش اینجانب و با همکاری خود تولید کنندگان و بهره برداران تهیه و با حول و قوت الهی در دولت یازدهم به گونه ای اجرا میشود تا بهره وری همگام با بهبود مدیریت و ارایه الگوی کارشناسی مهندسی کشاورزی تحقق یابد.
یارانه ها در دنیا به روشهای گونا گون توزیع می شود:
یارانه نوع الف ( آبی ): در این روش دولت از تولید کننده کالا را خریداری نموده و جهت تنظیم بازار و کمک به روند تولید و عرضه کالا را معدوم و یا به دریا می ریزند.
یارانه نوع ب (کهربایی ): در این حالت سیستم دولتی کالا را از تولید کننده به قیمت مثلا 50 واحدی خریداری نموده و به قیمت پایین تر آن را بفروش میرسانند. .
یارانه نوع ج (سبز): که در واقع مدیریت در جهت کاهش قیمت تمام شده و راهکارهای اجرایی برای تلفیق مطلوب حلقه های ذیربط تولید وتحقق هدفمند سازی یارانه ها از طرق ذیل میباشد.
1) تخصیص اعتبار برای ارایه خدمات زیر بنایی ،تاسیساتی و تجهیزاتی در واحد های تولیدی از طریق بکار گیری فارغ التحصیلان رشته های تخصصی .
2) افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی از طریق ارایه خدمات آموزشی و فنی و علمی جهت حداکثر استفاده از امکانات، کاهش ضایعات، کاهش تلفات و جلوگیری از مصرف بیش از حد نهاده ها .
3) بکار بردن و گسترش فناوریهای جدید و دانش فنی روز دنیا درعرصه های تولید در جهت بازده اقتصادی و ورود به بازارهای خارجی و اشتیاق بکار در واحد های تولیدی.
4) بکار گیری روشها و مدلهای مهندسی مجدد در روشها و زنجیره بهم پیوسته گردش اجرای عملیات تولید،برداشت محصول،سورت،بسته بندی،ذخیره سازی و بازار رسانی در جهت کاهش حاشیه بازار و نهایتا افزایش سود تولید کننده و کاهش قیمت تمام شده توسط تشکلات صنفی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی .
5) ارایه الگوی مدیریت بهینه در واحدهای تولیدی در جهت افزایش بهره وری
6) ساماندهی شبکه تشکلات صنفی شرکتهای خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی همزمان با ارتقای مهارتهای علمی و اجرایی و کاربردی (کارورزی تخصصی) برای دانش آموخته گان و فارغ التحصیلان
7) بکار گیری نیروهای تحقیقاتی در واحد های تولیدی و اجرایی و واگذاری موارد اجرایی و علمی کاربردی به بخش خصوصی
موارد فوق در صورتی قابل اجرا میباشد که تمامی مسایل تنظیم بازار ( تولید ، بسته بندی، ذخیره سازی،بازار رسانی ،حمل ونقل ،مدیریت ضایعات، واردات و....) توسط یک مجری که متولی تولید است برنامه ریزی و توسط یک سازمان و یا معاونت در وزارت جهاد کشاورزی انجام شود.
چه روشی برای اجرای این طرح دارید؟
از نیمه دوم سال 1388 بنده چندین طرح به روشهای مختلف و با ادله کارشناسی برای اجرای این موضوع نگارش و به مسولان مختلف در بخش و بالاتر از بخش ارایه نمودم.
از جمله "طرح اجرایی و عملیاتی جامع تنظیم بازار نهاده ها و فرآورده های کشاورزی و غذایی"
معذالک بدلایل مختلف از جمله ورود وزارت بازرگانی به این طرح و سایر موارد دیگر و.........زمینه اجرای ان فراهم نشد.
ولی بطور خلاصه یکی از راههای عملی آن اجرای طرح تسهیلات کالایی به جای تسهیلات ریالی برای تولید کنندگان بخش می باشد. بدین شکل که به جای منابع مالی ( که در اختیار کشاورز قرار می گیرد) نهاده های کشاورزی به آنها ارایه میشود.
بخشی از این طرح در سالهای گذشته توسط اینجانب و همکاران در سطح کشور در بخش کشاورزی انجام شده است. دام آماده پروار به پرواربندان واجد شرایط همزمان با تامین و تحویل نهاده های دامی صورت گرفته و در قبال آن گوشت تولیدی از پرواربندان دریافت و در سردخانه ذخیره سازی و نگهداری و توسط شبکه های ذیصلاح توزیع میشد. مشابه چنین حرکتی در صنعت طیور نیز اجرا میشود.برنامه ریزی و اجرای این حرکت باهمکاری و نظارت مهندسان جوان امکان پذیر است .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com