کشور از ذخایر مطمئن در کالاهای اساسی برخوردار است

کشور از ذخایر مطمئن در کالاهای اساسی برخوردار است
ذخایر مطئمنی از کالاهای اساسی در کشور وجود دارد و هیچ گاه ذخایر کشور تا به این حد نبوده است.
مسعود موحدی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: تلاش های زیادی برای ذخیره سازی کالاهای اساسی صورت گرفته است و چنانچه در نقطه ای از کشور مشکلی به وجود بیاید می توانیم آن را با توزیع کالا از محل ذخایر مرتفع کنیم.
وی با اشاره به ایجاد مشکل در تامین و توزیع مرغ و تخم مرغ در ماه های گذشته ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون شرایط تولید این کالاها به حدی رسیده که ما توانسته ایم مجوز صادرات 10 هزار تن مرغ و سه هزار و 500 تن تخم مرغ را صادر کنیم.
موحدی با تاکید بر ضرورت حمایت از بخش تولید اذعان داشت: کارگروه های تسهیل استانی در تمام کشور شکل گرفته است و در ستاد تسهیل چهار هزار و 700 مورد پرونده واحدهای تولیدی با هدف رفع مشکلات آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بروز مشکل های بخش تولید و ضرورت رفع آنها تصریح کرد: علیرغم مشکلاتی که طی یکسال اخیر به دلیل نوسانات ارزی و تشدید تحریم ها برای بخش تولید کشور به وجود آمد اما با همکاری بخش خصوصی دستگاه ها و دولت ما توانستیم ظرفیت بسیاری از تولیدات کشور را افزایش دهیم تا جایی که هم اکنون ظرفیت تولید فولاد خام با رشد 10 درصدی به 10 میلیون تن رسیده و رتبه ما از 17 به 16 دنیا رسیده است.
به گفته این مقام مسئول ظرفیت تولید محصولات فولادی پنج درصد، سیمان پنج درصد، کاشی شش درصد، شیشه جام 11 درصد، روغن نباتی چهار درصد، تجهیزات صنعتی 12 درصد، تراکتور 37 درصد، الکتروموتور 11 درصد، نئوپان 13 درصد، سیبر 47 درصد، الیافت 12 درصد افزایش یافته است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بروز مشکل تامین نقدینگی برای واحدهای تولیدی کشور اضافه کرد: تشدید تحریم ها و نوسانات نرخ ارز و همچنین تاثیر پرونده فساد مالی سه هزار میلیاردتومانی واحدهای تولیدی کشور را در تامین منابع ارزی و ریالی دچار مشکل کرد اما با تمهیداتی که اندیشیده شد هم اکنون شاهد گرایش به بهره برداری و تکمیل واحدهای تولیدی نیمه تمام و راه اندازی واحدهای تولیدی راکد هستیم.
موحدی متذکر شد: طی هشت ماهه سال جاری سه هزار پروانه بهره برداری که می تواند برای 50 هزار نفر فرصت جدید شغلی ایجاد کند، صادر شده است و در بخش جواز تاسیس نیز شاهد ایجاد 175 هزار فرصت شغلی خواهیم بود.
این مقام مسئول از اجرای 120 طرح و پروژه با سرمایه 18 هزار میلیاردتومانی از سوی سازمان گسترش و نوسازی خبر داد.
وی در خصوص میزان صادرات کشور گفت: در هشت ماهه امسال ارزش صادرات ما به 28 میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش 1.92 درصدی را نشان می دهد اما بدون احتساب میعانات گازی و پتروشیمی ما شاهد افزایش 31 درصد صادرات سایر کالاها هستیم و در بخش خدمات فنی و مهندسی نیز توانسته ایم 2.2 میلیارد دلار قرارداد منعقد کنیم.
موحدی در خصوص سهم محصولات صنعتی و معدنی در صادرات کشور ابراز داشت: ارزش صادرات محصولات صنعتی 10.35 میلیارد دلار است که سهم 39.1 درصدی از کل صادرات کشور را دارد و اگر این رقم را با صادرات 7میلیارد و 259 میلیون دلاری محصولات صنعتی در سال گذشته مقایسه کنیم به ارتقاء 51 درصدی سهم این محصولات در کل صادرات کشور خواهیم رسید.
به گفته این مقام مسئول، ارزش صادرات محصولات معدنی در هشت ماهه امسال یک میلیارد و 800 میلیون دلار است که نشان دهنده سهم 6.4 درصدی این محصولات از کل صادرات کشور است و مقایسه این عدد با صادرات یک میلیارد و 445 میلیون دلاری این محصولات در سال گذشته نشان می دهد که ارزش صادرات محصولات معدنی در کل صادرات کشور 23.9 درصد افزایش یافته است.
قائم مقام وزیر صنعت و تجارت در خصوص وضعیت واردات کالا به کشور اظهار داشت: در هشت ماهه امسال بیش از 37 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده که مقایسه آن نسبت به دوره مشابه نشان دهنده کاهش 5.8 درصدی است اما ما در تامین کالاها با مشکلات جدی مواجه نیستیم.
موحدی با تاکید بر تامین نقدینگی ارزی و ریالی واحدهای تولیدی از منابع صندوق توسعه ملی تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته شده باید 14.5 میلیارد دلار ارز منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بخش تولید و صنعت کشور قرار بگیرد که از این رقم پیش بینی شده باید 2.25 میلیارد دلار آن در سال 90 و مابقی در سال جاری به این بخش های اختصاص داده شود.
وی با اشاره به تلاشهای عمده ای که برای تامین منابع ریالی واحدهای تولیدی صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: با پیگیری های انجام شده 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی مقرر شد به شکل ریالی در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد و تاکنون 4 هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش در اختیار بانکها قرار گرفته شده است تا به واحدهای تولیدی که پرونده آنها بررسی و تکمیل می شود، اختصاص بیابد.
موحدی از تخصیص 500 میلیارد تومان از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی به صنایع کوچک و متوسط خبر داد .
وی در پایان با تاکید بر بررسی آئین نامه جدید گشایش ال سی ریالی و رفع مشکل تنزیل مجدد متذکر شد: در شورای پول و اعتبار پیشنهاد خرید بین بانکها توسط بانک مرکزی ارائه شده و همچنین مقرر شد تا 3 میلیارد و 500 میلیون دلار سپرده بانک مرکزی نزد بانک ها قرار بگیرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com