کشتار مرغ های تخمگذار در اتاق گاز

کشتار مرغ های تخمگذار در اتاق گاز
نداترابی نیا - ITPNews - در موارد شیوع بیماری های طیور ، شیوه های متعددی برای از بین بردن طیور مبتلا که خود در واقع یک تهدید برای سایر طیور محسوب می گردند ، وجود دارد . برخی از این شیوه های کشتار حتی در خصوص مرغ های تخمگذار که در پایان دورۀ تخمگذاری هستند نیز استفاده می شود.
در کشور سوئد سه شیوه برای از بین بردن طیور تخمگذار که در پایان دورۀ تخمگذاری هستند استفاده می شود : اولین شیوه که کشتار معمول و رایج در کشتارگاههاست ، شیوۀ دوم کشتار در مزرعه و درون یک کانتینر با استفاده از گاز دی اکسید کربن و یا شیوۀ سوم استفاده از دی اکسید کربن در خود مرغداری و در اتاق گاز است .
طی 10 سال اخیر تعداد طیور تخمگذاری که در پایان دوره تخمگذاری، با استفاده از دی اکسید کربن با غلظت 80 درصد کشتار می گردند افزایش یافته است. به هنگام انجام این کار، یک دامپزشک بایستی حضور داشته باشد و گزارش کار را به مقام مسئول و ذیصلاح ارائه دهد همچنین بازرس دامی منطقه نیز باید اطلاع داشته و در محل حاضر باشد . قبل از انتشار گاز لازم است ساختمان مرغداری به خوبی مسدود و درزگیری شود و مرغ ها در فضا محصور باشند . سپس از مخزن گاز لوله ای به دیوار مرغداری وصل می شود ، سیستم تهویه و روشنایی خاموش و شیر گاز باز می شود .
در این مقاله که بر اساس گزارشات رسمی ارائه شده در سال 2010 – 2008 میلادی می باشد ؛ در سال 2008 میلادی ، 590900 مرغ در 49 مورد مختلف به این شیوه کشتار شدند در سال 2009 میلادی این تعداد به 396396 در 47 مورد رسید و در سال 2010 میلادی و در 54 مورد این رقم به 563138 مرغ رسید . به طور متوسط در 28 درصد موارد مرغداران در اطلاع رسانی به بازرسین دام و طیور قصور کرده بودند . 4 درصد کشتارها از نظر حافظین حقوق حیوانات به درستی اعمال نشده بودند . 7 درصد مورد قبول واقع نشدند به اینصورت که با عدم درزگیری مناسب ساختمان ، موجب از بین بردن ناخواستۀ طیور در سایر قسمت های ساختمان شدند ، و یا گاز نامناسب استعمال کردند و یا در بعضی موارد سیستم تهویه زودتر از زمان مناسب خاموش شده بود . پر واضح است که کشتار طیور تخمگذاری که در پایان دورۀ تخمگذاری هستند با استفاده از گاز دی اکسید کربن در درون مرغداری پرخطر است. بنابراین به منظور پیشگیری از به خطر افتادن رفاه طیور بایستی این عمل در راستای ضوابط و مقررات مصوب اعمال گردد .

منبع : کتاب چکیدۀ نهمین گردهمایی اروپا در خصوص رفاه طیور ؛ 20-17 ژوئن 2013 میلادی ؛ سوئد – آپسالا .

 
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com