کشاورزان سکوت را شکستند

کشاورزان سکوت را شکستند
کاسه صبر تولیدکنندگان بخش کشاورزی، یکی پس از دیگری، لبریز می‌شود و فعالان این بخش، دست به ساماندهی تجمعاتی می‌زنند که اغلب، بدون پاسخ از سوی مسئولان باقی می‌ماند. روز دوشنبه ناظران بخش کشاورزی در مقابل مجلس شورای اسلامی تحصن کردند تا به عملکرد این وزارتخانه در زمینه پایبندنبودن به مفاد مصوبه سال ٩٠، درباره استخدام ناظران کشاورزی اعتراض کنند. روز گذشته هم مرغدارانی که قیمت محصولشان در بازار، ‌هزار تومان کمتر از ارزش‌گذاری‌های انجام‌شده توسط وزارت جهاد کشاورزی است، در مقابل وزارتخانه متولی تولید دست به اعتراض زدند تا صدای خود را به گوش محمود حجتی برسانند.
تجمع‌کنندگان، با شعارهای خود، اشاراتی هم به جنجال حاصل از سبوس داشتند، اما محمود حجتی که به سوگ برادر نشسته، در محل کار خود حاضر نبود که جواب معترضان را بدهد. نخستین ساعات تجمع، با دخالت پلیس، با اندکی تنش همراه شد به‌نحوی‌که یکی از مرغداران به‌دلیل شوک عصبی ناشی از این تجمع، نقش بر زمین شد، اما تحصن تا بعدازظهر مقابل ساختمان وزارت جهاد کشاورزی در خیابان طالقانی به‌صورت آرام ادامه یافت. امیر سلطانی، یکی از تولیدکنندگان گوشت مرغ، در گفت‌وگو با «شرق» درباره تجمع دیروز مرغداران عنوان می‌کند: در دو ماه گذشته قیمت ذرت و سویا که جزء نهاده‌های اصلی صنعت طیور هستند، با رشد قیمت مواجه بوده است. ذرت با رشد ٨٠ درصدی از کیلویی ٧٠٠ به ‌هزارو ٢٠٠ تومان رسیده است. سویا هم از هزارو ٤٠٠ به ‌هزارو ٨٠٠ تومان رسیده که حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد، بهای آن افزایش یافته است. به گفته او قیمت عرضه جوجه یک‌روزه هم که براساس توافق وزارت جهاد کشاورزی باید ‌هزارو ٥٠٠ تومان باشد، افزایش داشته و بسیاری از مرغداران، جوجه یک‌روزه مزارع خود را دو‌هزارو ٧٠٠ تومان خریداری کرده‌اند، اما در نقطه مقابل، قیمت خرید تضمینی مرغ که باز هم براساس توافق با وزارت جهاد کشاورزی حدود هفت ‌هزار تا هفت‌هزار‌و ٥٠٠ تومان بود، یک‌ سال است رعایت نشده و مرغداران محصول خود را به شش‌ هزار تومان می‌فروشند. سلطانی می‌گوید: شرکت پشتیبانی امور دام با مرغداران توافق می‌کند که مرغ را با وزن دو کیلوگرم تا دو‌کیلو‌و ٢٠٠ گرم تحویل بگیرد و در عوض نهاده قیمت مناسب در اختیار مرغداران قرار دهد، اما این شرکت با وارد‌کننده عمده نهاده‌های دامی لابی می‌کند تا به‌محض آنکه سررسید وعده این شرکت فرارسید، این واردکننده عمده قیمت نهاده‌ها را افزایش دهد تا شرکت پشتیبانی امور دام هم ضرر نکند و قیمت نهاده‌های توزیعی خود را افزایش دهد!  او ادامه می‌دهد: بررسی آمار سایت‌های مختلف نشان می‌دهد نمودار قیمت ذرت، زمانی که شرکت پشتیبانی شروع به خرید مرغ و عقد قرارداد با مرغداران، برای توزیع نهاده‌ها کرده، دچار یک جهش شده است.

تشکیل زنجیره تولید، رانت ایجاد می‌کند
این تولیدکننده مرغ از دست‌های پشت‌پرده تولید گوشت سفید خبر می‌دهد که تولیدکنندگان قادر به مقابله با آنها نیستند. برای صحبت‌های خود هم فاصله‌گرفتن قیمت گوشت قرمز و سفید از یکدیگر را شاهد مثال می‌آورد. به گفته او زمانی قیمت گوشت قرمز در کشور هفت ‌هزار تومان بود و مرغ به قیمت سه‌هزارو ٥٠٠ تومان عرضه می‌شد، اما امروز قیمت گوشت قرمز به ٣٠‌ هزار تومان رسیده و قیمت مرغ در عمده‌فروشی میدان بهمن، کیلویی شش ‌هزار تومان است. سلطانی دلیل این شکاف عمده بین قیمت گوشت قرمز و سفید را ممنوعیت واردات گوشت سفید دانسته و می‌گوید: گوشت قرمز وارداتی یخ‌زده است. اگر گوشت گرم گران نباشد، کسی گوشت یخ‌زده کیلویی ٢٥‌ هزار تومان را نمی‌خرد. به نظر من گروهی تلاش می‌کنند صنعت طیور را زمین بزنند تا اقدام به واردات گوشت سفید کنند. او به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به دیده تردید نگاه می‌کند و صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی برای تشکیل زنجیره تولید را زمینه‌ساز ایجاد رانت، برای گروهی خاص می‌داند. این تولیدکننده مرغ می‌گوید: در کل اروپا یا آمریکا زنجیره تولید وجود دارد. در این کشورها پنج شرکت عمده متولی تولید گوشت مرغ وجود دارد که این پنج شرکت، با زیرمجموعه‌های خود قرارداد می‌بندند و نهاده‌های زیرمجموعه‌های خود را تأمین کرده و محصول نهایی را جمع‌آوری می‌کنند. در این فرایند، به تولیدکننده یارانه تولید می‌دهند. او ادامه می‌دهد: وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد این زنجیره را احیا کند، اما به عده‌ای خاص وام‌های‌ میلیاردی با سود پایین می‌دهد! به‌این‌ترتیب این زنجیره در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد.

ناظران کشاورزی خواستار استخدام
این فقط مرغداران نیستند که منتقد سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی هستند. چندی است ناظران کشاورزی نیز به‌صورت زنجیره‌ای در اعتراض به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی دست به تجمع می‌زنند. این ناظران دوشنبه در پنجمین گردهمایی خود، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار اجرای مصوبه سال ٩٠ مجلس شورای اسلامی برای استخدام شدند. به گفته نمایندگان ناظران بخش کشاورزی، حداقل دو‌ هزار ناظر مشمول مصوبه استخدامی سال ٩٠ در وزارت جهاد کشاورزی با حقوق اندک ١٥٠‌هزار تومان مشغول به کار هستند و این وزارتخانه با وجود نیاز به نیروی جدید و با توجه به بازنشسته‌شدن نیروهای قدیمی، زیر بار استخدام این ناظران نمی‌رود. براساس مصوبه استخدامی سال ٩٠، اگر ناظری تا قبل از ١٢ اسفند این سال، بیش از ٣٠ ماه سابقه حضور در مزرعه را داشته باشد، باید بدون رعایت شرط سنی و بدون آزمون استخدامی، به‌عنوان نیروی وزارت جهاد کشاورزی استخدام شود، اما به گفته متحصنین، این مصوبه، در وزارت جهاد کشاورزی به‌صورت گزینشی اجرا شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com