کردستان در صنعت مرغداری سرآمد است

کردستان در صنعت مرغداری سرآمد است
رونق حوزه دام و طیور در میان بخش‌های اقتصادی به‌دلیل نقش تامین غذا و امنیت بر پایه منابع داخلی و همچنین حفاظت از منابع پایه تولید، یک گام موثر در توسعه اقتصاد کشاورزی به حساب می‌آید.
صنعت دام و طیور یک صنعت پایدار است و توجه به این صنعت می‌تواند موجب رشد اقتصادی کشور شود، چرا که در واقع اتکا به درآمدهای نفتی ناپایدار نمی‌تواند در دورنمای اقتصاد کشور موثر باشد و قطع به یقین توجه به صنعت دام و طیور و نقش دامپروری می‌تواند پویایی اقتصاد کشور را تضمین نماید.
داشتن نگاه فراگیر و سیستمی لازمه رویکرد فرابخشی به موضوع امنیت غذا و تغذیه است، توسعه و گسترش محصولات دامی و طیوری در حوزه کشاورزی باید به یک فرهنگ در میان مردم تبدیل شود چرا که لزوم این صنعت یکی از گزینه‌های اصلی در امنیت غذایی و تغذیه‌ای در کشور به حساب می‌آید و این امر مستلزم ارتقای نظارت، تشویق و ترغیب بیشتر کشاورزان خواهد بود.
رونق مرغداری در کردستان مطلوب است
سرمایه‌گذاری و تولید در بخش‌های کشاورزی در کردستان که در شرایط غیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری طبیعت صورت می‌گیرد یکی از پر مخاطره‌ترین فعالیت‌های تولیدی کشور است.
در کردستان بخش کشاورزی بخصوص در حوزه دام و طیور در میان بخش‌های اقتصادی به دلیل نقش تامین غذا و امنیت بر پایه منابع داخلی و همچنین حفاظت از منابع پایه تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
دلایل زیادی موجب رونق صنعت مرغداری در شهرستان کامیاران به تبع از استان کردستان شده است که از آن جمله می‌توان به شرایط آب و هوایی مناسب و امکان جوجه‌ریزی در تمام فصول سال، رغبت سرمایه‌گذاری و امکان صادرات به کشور همسایه عراق و داشتن نیروی کار با تجربه اشاره کرد که تمامی این مزایا باعث شده است که اکنون 600 واحد مرغداری گوشتی در استان کردستان فعال باشد که از این میان سهم کامیاران 83 واحد مرغداری گوشتی است.
کامیاران یکی از شهرستان‌های استان کردستان است که به عنوان کریدور ارتباطی دو استان و شمال و جنوب شناخته شده است، که همزمان با پیشرفت و توسعه استان، در صنعت مرغداری توسعه‌های چشمگیری یافته است تا جایی که در حال حاضر در تولید مرغ خودکفا بوده و اقدام به صادرات گوشت مرغی به سایر شهرستان‌ها و استان‌های مجاور می‌کند.
 83 واحد مرغداری در کامیاران فعالیت دارند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران در خصوص صنعت مرغداری در این شهرستان، اظهار داشت: 83 مرغداری فعال و دارای پروانه این شهرستان وجود دارد که از این میزان بیش از 10 تا 15 درصد آنها غیرفعال هستند.
بهرام کوشکی از تولید و عرضه بیش از یک میلیون و 80 هزار قطعه مرغ در هر دوره در این شهرستان خبر داد و افزود: با توجه به وضعیت آب و هوایی مناسب این شهرستان، واحد‌های مرغداری هر ساله چهار دوره جوجه‌ریزی دارند که بر این اساس هر ساله بیش از 4 میلیون  و 200 هزار قطعه مرغ در این شهرستان تولید و عرضه می‌شود.
وی به کسب رتبه چهارم استانی از لحاظ جوجه‌ریزی توسط این شهرستان اشاره کرد و اضافه کرد: با توجه به تولید مازاد گوشت مرغ در این شهرستان، امکان صادرات این فرآورده از کامیاران به سایر شهرستان‌ها و استان‌های همجوار فراهم است.
10 درصد تولیدات مرغ کردستان در کامیاران تولید می‌شود
به گفته مدیر جهاد کشاورزی کامیاران، به‌طور متوسط بالغ بر 10 درصد تولیدات سالانه گوشت مرغ در سطح استان در این شهرستان تولید و عرضه می‌شود.
وی در ادامه یکی از آیتم‌های پرورش مرغ از مرحله جوجه‌ریزی تا مرحله عرضه به بازار را استفاده از دُز مشخصی از آنتی‌بیوتیک به عنوان یک نوع داروی تقویتی فاقد هرگونه ضرر و زیان دانست و افزود: خوشبختانه تاکنون در واحدهای پرورش مرغ این شهرستان شاهد استفاده از داروهای تقویتی مضر و خطرناک نبوده‌ایم.
مدیریت تولید شرط اصلی پرورش سالم است
کوشکی مدیریت تولید را عمده‌ترین شرط اساسی در عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک در پرورش مرغ دانست و تصریح کرد: سالم بودن جوجه و داشتن رشد مناسب در روند پرورشی جوجه موجب عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های بی‌خطر دانست.
وی در ادامه به اشتغال‌زایی بیش از 340 نفر به صورت مستقیم و سه برابر این میزان به صورت غیرمستقیم در واحد‌های  مرغداری کامیاران اشاره کرد و اظهار داشت: مرغداری‌های صنعتی نقش بسیار موثری در ایجاد اشتغال داشته‌اند.
36 واحد مرغداری بهینه‌سازی شده است
 وی بر لزوم افزایش کیفیت در تولید به جای توسعه کمی واحد تأکید کرد و اضافه کرد: در شهرستان کامیاران تعداد 36 واحد از مرغداری شهرستان اقدام به بهینه‌سازی سالن‌های پرورش خود نموده که نقش بسزایی در افزایش کیفیت و میزان تولید در واحدهای تولیدی دارند.
کوشکی ادامه داد: بیش از 24 واحد از مرغداری‌ها در این شهرستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار بوده که همین امر در کیفیت تولید و کاهش قیمت تمام شده مرغ موثر و دارای نفع اقتصادی برای تولید‌کننده و دولت است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران از در دست اقدام بودن تعدادی دیگر از واحدهای مرغداری برای بهره‌مندی از نعمت گاز طبیعی به عنوان یک سوخت پاک خبر داد.
هدفمندی یارانه‌ها، موجب خسارات‌هایی در صنعت مرغداری شد
مرغدار شاخص استان کردستان و مدیر واحد مرغداری 30 هزار قطعه‌ای 2 طبقه در شهرستان کامیاران، اظهار داشت: من بالغ بر 20 سال است در حوزه پرورش مرغ گوشتی در این شهرستان در حال فعالیت هستم.
جلال علی‌آبادی اجرای طرح مرغداری 2 طبقه‌ای همزمان با بهینه‌سازی را در کاهش هزینه‌ها سوخت و دارو و افزایش و بهبود میزان تولید بسیار موثر دانست و افزود: این واحد مرغداری مکانیزه و فول‌اتوماتیک بوده و تاکنون به صورت مستقیم موجب اشتغالزایی برای 3 نفر شده است.
وی موفقیت خود را مرهون حمایت جهادکشاورزی و حمایت مالی و تسهیلاتی بانک کشاورزی دانست و اضافه کرد: متأسفانه بعد از هدفمندی یارانه‌ها، صنعت مرغداری با مشکلات عدیده‌ای از جمله، افزایش هزینه حامل‌های انرژی، بهای دان و خوراک مرغ و دارو مواجه شده است.
این مرغدار شاخص استان کردستان در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین مشکل مرغداری‌ها بعد از هدفمندی یارانه‌ها، عدم ثبات قیمت نهاد‌ها و همخوانی نداشتن قیمت فروش مرغ با قیمت تمام شده بود، که موجب ایجاد خسارت‌هایی به فعالان این صنعت شد.
بهینه‌سازی مرغداری‌ها اقدامی اقتصادی است
به گفته علی‌آبادی، با توجه به اینکه شرایط فعلی صنعت مرغداری نا‌مساعد است، ارائه مجوز‌ها و تسهیلات جهت احداث واحدهای مرغداری در تولید مرغ امری مناسب و درست نیست.
وی در پایان بر لزوم نگاه ویژه دولت به این صنعت و مهیا کردن شرایط سهل برای صادرات مرغ  تأکید کرد و ضمن دعوت از فعالان صنعت مرغداری برای بهینه‌سازی واحدهای مرغداری خود، افزود: بهینه‌سازی مرغداری‌ها از اقدامات خوب و بسیار اقتصادی باشد.

 
نظرات شما
  •  

    مرغدار کرد گفت : ۹۳/۱۰/۱۵

    ما که بدبخت شدیم به فکر ایندگان باشید

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com