کردستان در صنعت تولید و پرورش طیور در غرب کشور پیشرو است

کردستان در صنعت تولید و پرورش طیور در غرب کشور پیشرو است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: این استان با داشتن 718 واحد مرغ گوشتی و با ظرفیت سالانه 14 میلیون و 252 هزار قطعه در غرب کشور در این صنعت پیشرو است.
خالد جعفری افزود: در کردستان حدود 57 میلیون قطعه در سال با توان تولیدی 95 هزار تن گوشت مرغ وجود دارد که پیش بینی می شود تولید در سال 95، به 75 هزار تن برسد.
وی اضافه کرد: 12 واحد مرغ مادرگوشتی با ظرفیت 300هزار قطعه و 13 واحد مرغ تخمگذار به ظرفیت 555 هزار قطعه در استان دارای پروانه بهره برداری هستند.
جعفری با اشاره به فعالیت کارخانه جوجه کشی به ظرفیت 2میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار با توان تولید20 میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال اظهار کرد: باتوجه به نوساز بودن این صنعت در استان کردستان از نظر تجهیزات از جمله استانهای برتر بوده است به طوریکه 88 درصد دانه خوری و 90درصد آبخوری واحدهای مرغداری استان اتوماتیک است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: طی شش سال گذشته ظرفیت مرغداری های گوشتی استان سه برابر افزایش یافته و از نظر ظرفیت تولید گوشت مرغ جزو قطب های مهم کشور است آنچنان که در پایان سال 94 با 3/8 درصد تولید کشور در منطقه غرب و شمال غرب رتبه اول و رتبه دهم کشوررا دارا است.
جعفری گفت: از صنایع مرتبط با این فعالیت در حال حاضر هفت کشتارگاه صنعتی مرغ به ظرفیت 18 هزارقطعه درساعت، 9 کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالانه 240 هزار تن، یک واحد تولید مکمل خوراک طیور به ظرفیت 15هزار تن درسال، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت 62هزارتن و نیز سه واحد فراوری کود مرغی به ظرفیت 50 هزار تن در سال وجود دارد.
وی میزان اشتغال مستقیم در بخش طیور استان کردستان را سه هزارو 425 نفر عنوان کرد و گفت: اگر برای هر شغل مستقیم سه نفر غیرمستقیم در نظر گرفته شود10هزار و 400 نفربه طور غیرمستقیم در این بخش فعالیت و در مجموع 13 هزار و 825 نفر در استان کردستان به این بخش وابسته اند.
وی افزود: میزان سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه هشت هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی مصرف سرانه گوشت مرغ در استان را 26 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: با وجود جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری استان کردستان با مصرف سرانه کل 39 هزار تن، سالانه بیش از 32 تن مازاد تولید گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان تولید می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com