کاهش نرخ ارز صادرات را دچار مشکل می‌کند

کاهش نرخ ارز صادرات را دچار مشکل می‌کند
درست است که با کاهش نرخ ارز می‌توانیم نهاده‌های بیشتری را وارد کنیم، اما صادرات محصولات تولید داخل با مشکل روبه‌رو می‌شود.
مدیر گروه پژوهشی سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی مؤسسه پژوهش‌ها و مطالعات برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: نرخ ارز همچون شمشیر دولبه‌ای عمل می‌کند که افزایش و کاهش آن بر بخش‌های مختلف تأثیرگذار خواهد بود.
دکتر افشین امجدی افزود: زمانی که نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند، درست است که می‌توانیم نهاده‌های کشاورزی را ارزان‌تر وارد کنیم، اما صادرات محصولات کشاورزی دچار مشکل شده و بدین ترتیب واردات تشویق و صادرات محدود می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته به استثناء دو سال قبل ثبات نرخ ارز را شاهد بودیم که این امر به صلاح بخش کشاورزی نبود، چون سالانه میزان تورم حدود 20 درصد برآورد می‌شد، در صورتی که نرخ ارز سالانه سه درصد افزایش می‌یافت و بدین ترتیب توان تولید داخل در مقابل تولیدات خارجی 17 درصد کاهش پیدا می‌کرد.
امجدی ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی روزبه‌روز با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو بود و واردات با قیمت‌های بسیار نازل صورت می‌گرفت.
نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ ارز تا کجا پایین خواهد آمد
مدیر گروه پژوهشی سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی تصریح کرد: بررسی چشم‌انداز موجود نشان می‌دهد که نرخ ارز در حال پایین آمدن است، اما اینکه چقدر پایین بیاید هنوز مشخص نیست.
وی یادآور شد: نرخ ارز هر مقداری که پایین بیاید، در مقابل دولت باید مدیریت بیشتری را اعمال کند تا تولیدکننده و صادرکننده دچار ضرر نشوند.
امجدی تأکید کرد: رسیدن نرخ ارز به یک‌هزار تومان به صلاح نیست و پیش‌بینی نمی‌شود که به این مقدار نزول کند.
وی اظهار داشت: نرخ ارز در بخش کشاورزی دارای اثراتی بوده که واردات به بخش یکی از آنها است که عمدتاً واردات از نوع نهاده‌های دامی و کشاورزی است که به این ترتیب عاملی برای تشویق صادرات برخی محصولات کشاورزی می‌شود.
امجدی همچنین گفت: در مقابل نرخ ارز بالا، باعث می‌شود که نهاده‌های وارداتی گران‌تر تمام شده و به تولیدکننده و مصرف‌کننده ضربه وارد شود. اینجاست که دولت باید با اعمال یارانه به‌گونه‌ای عمل کند که تولید ارزان محقق شود.
میزان واردات به اندازه کمبود صورت گیرد، وگرنه تولید داخل لطمه می‌بیند
مدیر گروه پژوهشی سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی درباره واردات محصولات کشاورزی در زمان کمبود افزود: مجبور هستیم که برای حفظ امنیت غذایی واردات انجام دهیم، اما باید به نکاتی توجه کنیم؛ به‌گونه‌ای که میزان واردات باید به اندازه کمبود صورت گیرد، وگرنه تولید داخل ضعیف می‌شود. نکته دوم این است که زمانی که می‌خواهیم وارد کنیم، سیاست‌های جایگزین آن را باید مشخص کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه زمان واردات محصولات کشاورزی باید مشخص و حساب‌شده باشد.
امجدی ادامه داد: برای واردات علاوه بر اینکه باید مدیریتی علمی داشته باشیم، لازم است دولت نظارت‌های خود را در تمامی مراحل اعمال کند.
وی تصریح کرد: در بخش صادرات نیز مسلماً باید برنامه‌ریزی کرد و اجازه دهیم کالاهایی از کشور خارج شود که منجر به افزایش تولید بیشتر و رشد بخش کشاورزی شود.
امجدی در پایان یادآور شد: برای واردات و صادرات، اصول علمی و اقتصادی باید حاکم باشد.
گفتنی است، سازمان توسعه تجارت در جدیدترین بخشنامه خود ممنوعیت پنج قلم کالای صادراتی را برداشته است که بدین ترتیب تعداد کالاهای صادراتی ممنوع از 22 قلم به 17 قلم کاهش یافته است.
لازم به ذکر است، در بخش کشاورزی گندم، آرد گندم، شکر خام، گوشت قرمز، جو، ذرت دامی، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، کره، پوست خام، هیزم و ذغال چوب، روغن خام خوراکی، دام زنده سبک و سنگین ازجمله کالاهای صادرات ممنوع حساب شده‌اند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com