کاهش قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازارهای جهانی

کاهش قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازارهای جهانی

I.T.P: با نگاهی به آمار قیمت های جهانی در چند یک ماه گذشته کاهش قیمت ها را در دو نهاده اصلی صنعت مرغداری یعنی ذرت و سویا می توان مشاهده کرد.

با توجه به کاهش قیمت نفت بصورت تدریجی در بازارهای جهانی ، قیمت ذرت بعنوان ماده اولیه سوخت جایگزین کاهش را نشان می دهد. از دلایل دیگر کاهش قیمت ذرت، می توان به مازاد تولید نیز اشاره داشت. کشاورزان در سرتاسر جهان به دلیل عطش قیمت در ذرت اقدام به کشت نموده اند که این امر در برخی کشورها (همانند پرو و زیمباوه) بسیار شگفت انگیز بوده است و این موضوع باعث افزایش سطح تولید این کالا در جهان شده و به آرامی بر روی قیمت ها تأثیر گذار شده است.

علاوه بر این قیمت ذرت در بازار پر مصرف هند به دلیل ممنوعیت موقت دولت این کشور در صادرات ذرت، کنترل و در برخی ایالات هند کاهش را نشان می دهد و این موضوع بر میانگین قیمت های جهانی نیز تأثیر گذار بوده است.

اما در مورد سویا دو دلیل عمده کاهش قیمت این نهاده در عرضه جهانی، وارد شدن زود هنگام سویای آرژانتین به بازار جهانی و دیگری تولید مازاد جهانی سویا می باشد که به دلیل افزایش قیمت دانه های روغنی کشاورزان را به طمع سود بیشتر به کاشت این محصول سوق داده است.

شایان ذکر است، افزایش سطح زیر کشت محصولاتی همچون ذرت و سویا باعث کاهش کشت گندم و برنج در سطح جهان گردیده است که بسیاری از مراکز اقتصادی و مواد غذایی از جمله فائو در مورد بحران غذایی به این امراشاره داشته اند و پیش بینی می نمایند در آینده نه چندان دور جهان به دلیل کمبود برنج و گندم با یک نوسان بسیار شدید قیمتی در مورد این دو محصول کشاورزی روبرو شود.

تهیه کننده: کاوش ساعی

 
کلمات کلیدی نهاده قیمت جهانی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com