کاهش قیمت خوراک دام در صورت اختصاص سریع اعتبار ۲ میلیارد دلاری

کاهش قیمت خوراک دام در صورت اختصاص سریع اعتبار ۲ میلیارد دلاری
دبیر انجمن جوجه یک روزه گفت: اختصاص سریع و به موقع دو میلیارد دلار برای تأمین نهاده دام قیمت را پایین می‌آورد.
حسن مهربانی یگانه در پاسخ به اینکه آیا اختصاص دو میلیارد دلار برای تأمین خوراک دام و طیور در پایین آوردن قیمت این نهاده ها تأثیر‌گذار است،گفت: بستگی به این دارد که این اعتبار با چه سرعتی در اختیار بازرگانان و وارد کنندگان قرار گیرد.
دبیر انجمن جوجه یک روزه ادامه داد: اگر این مبلغ در نقل و انتقال پول و گشایش ال‌سی با مشکل مواجه نشود و سریعتر در اختیار وارد کنندگان قرار گیرد در تعدیل قیمت نهاده ها مؤثر خواهد بود.
وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه می‌تواند قیمت خوراک را کاهش دهد؟ گفت: البته قیمت ذرت و سویا تا حدودی در بازارهای جهانی نیز کاهش داشته است و تخصیص این میزان اعتبار می‌تواند قیمت ذرت را تا کیلویی 900 تومان و سویا را تا 1750 تومان کاهش دهد.
قیمت کنونی هر کیلوگرم سویا در بازار آزاد 1800 تومان و ذرت 1050 تومان است.
مهربانی در پاسخ به اینکه میزان نیاز بخش مرغداری کشور به خوراک چقدر است؟ گفت: در صورتی که ماهانه 100 میلیون قطعه جوجه‌ریزی شود و هر قطعه 5 کیلوگرم دان مصرف کند ماهانه 500 هزار تن نیاز مرغداری های گوشتی است.
وی ادامه داد: در مجموع، بخش گوشتی و تخمگذار و مرغ مولد ماهانه 700 هزار تن نیاز به خوراک وجود دارد.
از مهربانی سؤال شد با دو میلیارد دلار چه میزان ذرت و سویا قابل تأمین است؟ گفت: در صورتی که 70 درصد این مبلغ به تأمین ذرت اختصاص یابد حدود 4 میلیون تن ذرت و با 30 درصد باقیمانده اعتبار نیز حدود 1.1 میلیون تن سویا می‌توان تأمین کرد.
دبیر انجمن جوجه یک روزه در پاسخ به اینکه تأمین این میزان نهاده قیمت تمام شده تولید را پایین می‌آورد؟ گفت: طبیعی است با پایین آمدن قیمت مؤلفه‌های تولید، هزینه تمام شده نیز کاهش می‌یابد، اما قیمت فروش لزوماً تابع قیمت تمام شده نیست.
وی تصریح کرد: بازار در رقابت کامل است و قیمت در یک نبرد همگانی مؤلفه‌های تأثیرگذار تعیین می‌شود.
مهربانی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده 4500 تا 4600 تومان است که به قیمت حدود 4800 تومان از مرغدار خریداری می‌کنند.
دبیر انجمن جوجه یک روزه در پاسخ به اینکه قیمت منطقی برای مرغدار  چه قیمتی است؟ گفت: تعیین قیمت منطقی بسیار سخت است و بستگی به صرف ریسک فروشندگان و موقعیت‌های آنها دارد، ولی مسلما با توجه به اینکه پرورش مرغ اقدامی پر مخاطره و ریسکی است، سود منطقی باید به مراتب از سودی که بانکها برای پس اندازهای مردم می پردازند (سود بدون ریسک )، بیشتر باشد.
اخیرا در نشست تولید کنندگان با بانک مرکزی قرار شده است 2 میلیارد دلار برای تامین خوراک دام و طیور  تا پایان سال داده شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com