کاهش قیمت تخم مرغ به زیر قیمت تمام شده و چشم انداز آتی

کاهش قیمت تخم مرغ به زیر قیمت تمام شده و چشم انداز آتی

کریم خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد کاهش قیمت تخم مرغ، افزود: قیمت تخم‌مرغ از هزینه تمام شده پایین‌تر قرار گرفته و باعث می‌شود در آینده با توجه به اینکه مرغداران از جوجه‌ریزی مرغ تخم‌گذار خودداری می‌کنند در 3 تا 4 ماه آینده با کمبود تخم‌مرغ قیمت آن به شدت افزایش پیدا کند.
خطیبی در پاسخ به این سوال که چرا تخم مرغ مازاد صادر و یا در صنایع تبدیلی استفاده نمی‌شود، گفت: تخم‌مرغ کالای صادراتی نیست. در دنیا حجم کل صادرات تخم‌مرغ از 450 هزار تن فراتر نمی‌رود، زیرا جزو کالای حجیم، تره‌بار و بسیار فاسدشدنی شمرده می‌شود.
خطیبی گفت: از طرفی برخی سودجویان تخم مرغهای شکسته و بی کیفیت را به صورت غیر اصولی به عراق صادر و بازار آن را خراب کردند و یا برخی بازرگانان که قرار داد صادرات بسته بودند، با وضع عوارض دولتی 60 درصدی ناگهانی بر صادرات باعث زیان صادرکنندگان شد.
وی افزود: در حال حاضر 74 میلیون نفر جمعیت در کشور وجود دارد که سرانه مصرف 9 تا 10 کیلوگرم در سال برآورد می‌شود و در مجموع 750 هزار تن با نوسان 20 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود.
خطیبی افزود: در حالی که از ابتدای انقلاب اسلامی با جمعیت 30میلیون نفر و واردات تخم‌مرغ اکنون به جمعیت 74 میلیون نفر و تولید 750 هزار تن تخم‌مرغ رسیده است، دولت باید برای حفظ خودکفایی در تخم‌مرغ و امنیت غذایی کمک کند.
نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان تهران افزود: تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ از امسال به وزارت بازرگانی واگذار شده است که اتحادیه مرغ تخم‌گذار موافق این امر هستند. دولت در این راستا 6.5 میلیارد تومان از بانک کشاورزی برای تنظیم بازار تخم‌مرغ در نظر گرفته است، اما سرعت انجام کار در این رابطه بسیار اهمیت دارد.
خطیبی افزود: درصد فرآوری تخم‌مرغ از کل تولید بسیار اندک بوده و در ماه مبارک رمضان و یا عید نوروز که مصرف شیرینی و کیک افزایش یافته مصرف تخم‌مرغ فرآوری شده نیز افزایش می‌یابد.
وی افزود: برخی از شرکت‌های خصوصی با سرمایه‌گذاری هنگفت اقدام به راه‌اندازی صنایع فرآوری تخم‌مرغ کردند، اما متأسفانه با کمتر از 10 درصد ظرفیت کار می‌کنند.صرفه اقتصادی در این زمینه وجود ندارد و مجبور هستند، از بخش‌های دیگر صنایع تخم‌مرغ درآمد کسب و در بخش صنایع فرآوری هزینه کنند.
خطیبی با بیان اینکه تخم‌مرغ دارای کلسترول غیر اشباع و بدون افزودن چربی در بدن است که باعث چاقی نمی‌شود، گفت: تخم‌مرغ یک غذای بسته‌بندی شده خدایی است که دارای ویتامین‌ها و املاح بسیار مفید برای بدن است، اما متأسفانه قیمت آن به شدت کاهش پیدا کرده و مردم نیز از نظر فرهنگی هنوز اهمیت ارزش غذایی تخم‌مرغ را به درستی درک نکرده‌اند، به گونه‌ای که برای یک بسته پفک که مضر است، حاضرند 400 تومان بپردازند، اما برای یک عدد تخم‌مرغ که به 100 تومان رسیده، حاضر نیستند بپردازند.
نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان تهران افزود: دولت برای فرهنگ‌سازی افزایش سرانه مصرف تخم‌مرغ برای رشد جامعه و امنیت غذایی باید تلاش کنند و واحدهای موجود مرغ تخم‌گذار حاضر به تولید بیش از850 هزار تن تخم‌مرغ با وضع موجود هستند.
نایب رئیس اتحادیه مرغداران استان تهران با انتقاد از اینکه صدور پروانه بهره‌برداری از واحدهای مرغ تخم‌گذار در اختیار اتحادیه‌های مرغ تخم‌گذار قرار ندارد، گفت: متأسفانه صدور بی‌رویه واحد تخم‌گذار باعث مشکلات بازار می‌شود و مرغداران با عدم صرفه اقتصادی از رده تولید خارج می‌شوند.
خطیبی افزود: از طرفی نقدینگی که از سیاست‌های کلان کشور است دچار انقباض شده و بانک‌ها به واحدهای تخم‌گذار سرمایه در گردش کافی نمی‌پردازند.
وی افزود: اگر بازار تخم‌مرغ در کشور به خوبی تنظیم شود هیچ نیازی به نقدینگی بانک‌ها وجود ندارد، اگر وزارت بازرگانی که مسئول تنظیم بازار است و با 6.5 میلیارد تومان بودجه در اختیار به موقع و با کیفیت مناسب وارد عمل شود هیچ نیازی به سرمایه‌ در گردش بانک‌ها برای صنایع تخم‌مرغ وجود ندارد.
خطیبی با انتقاد از اینکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی هیچ کنترلی بر کیفیت تولید تخم‌مرغ در کشور ندارد، گفت: وزارت جهاد فقط مسئول افزایش تولید بدون در نظر گرفتن کیفیت و جنبه‌های اقتصادی برای تولید‌کننده است و هنوز هیچ استانداردی در مورد اندازه و کیفیت تخم‌مرغ تولیدی کشور وجود ندارد.
علیرضا بغدادی مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز با اشاره به اینکه تولید تخم مرغ به 750 هزار تن رسیده است، گفت: تولید رشد خوبی داشته اما تنظیم بازار و کنترل کیفیت آن انجام نشده است.
وی افزود: قیمت فروش هر کیلو تخم‌مرغ امروز درب مرغداری 800 تومان است، در حالی که هزینه تمام شده آن 1360 تومان طبق آنالیز قیمت وزارت جهاد کشاورزی تمام شده است.
بغدادی افزود: مرغداری که روزانه 4 تن تولید تخم‌مرغ می‌کند با 2 میلیون تومان ضرر در روز مواجه می‌‌شود و اگر بر این روال ادامه داشته باشد تعداد زیادی از مرغداران از چرخه تولید خارج می‌شوند.
وی افزود: تخم‌مرغ تولید امروز محصول برنامه‌ریزی 18 ماه قبل است در حالی که در مرغ تخم‌گذار حداکثر 42 روز زمان برای تولید گوشت مرغ لازم است.

 
کلمات کلیدی کاهش قيمت تخم مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com