کاهش 5 کیلویی سرانه مصرف شیر

کاهش 5 کیلویی سرانه مصرف شیر
نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه کاهش 5 کیلویی مصرف شیر در کشور مواجه هستیم، گفت: متوسط مصرف در طول سال 90 کیلوگرم بوده که در حال حاضر به 85 کیلو رسیده است در حالی که تولید و مصرف شیر باید دو برابر میزان فعلی شود.
محمد فربد با بیان اینکه بر اساس توصیه سازمان‌های بین المللی میزان استانداردهای موجود باید مصرف شیر در کشور دو برابر شود، افزود: ناگفته نماند که میزان تولید نیز در کشور پایین است و باید دو برابر وضعیت فعلی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه مصرف لبنیات در ایران نصف سرانه استاندارد مصرف لبنیات در جهان است، گفت: البته نسبت به گذشته سرانه مصرف بهبود یافته است اما اخیرا افت 5 کیلویی مصرف داشتیم که باید جبران شود.
فربد با بیان اینکه قیمت شیر قبل از حذف یارانه ها هر کیلو 450 تومان بود، گفت: در حال حاضر کارخانه‌ها هر کیلو گرم را شیر را به قیمت 1250 تومان می خرند یعنی قیمت به 2.7 دهم افزایش یافته است.
وی ادامه داد: البته علوفه هم به همین میزان افزایش یافته و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از علوفه مصرفی دام وارداتی است، بنابراین تمام حوزه ها به هم پیوستگی داشته و قیمت‌ها به هم متصل است.
به گفته نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی کشور قیمت شیر در کشور تابع قیمت‌های جهانی است و در راستای قیمت‌های جهانی حرکت می‌کنیم.
فربد گفت: اقتصاد اروپا آزاد است و به دلیل ثابت بودن تورم، تغییری در قیمت ها ایجاد نمی‌شود و همواره بر اساس عرضه و تقاضا تغییر قیمتی به وجود می‌آید اما قیمت شیر در ایران به تعبیری بنا بر ارز آزاد بوده و کمی فراتر از قیمت شیر خام در دنیاست.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر شیر تابع قیمت‌های جهانی است اما به دلیل پایین بودن بهره‌وری در کشور در تمام سطوح از جمله دامداری و صنعت اگر قیمت شیر خام در ایران پایین تر از اروپا هم درآمد نباید تعجب کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com