کاهش 40 درصدی صادرات تخم‌مرغ در شش ماه نخست سال

کاهش 40 درصدی صادرات تخم‌مرغ در شش ماه نخست سال
به‌دلیل قیمت تمام‌شده بالای تخم‌مرغ در کشور و عدم رقابت‌پذیری با کشورهای همسایه، میزان صادرات این محصول در شش‌ماهه نخست سال جاری 40 درصد کمتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده بوده است.
دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ، امروز در جلسه پرسش و پاسخ به خبرنگاران در نشست گرامیداشت روز جهانی تخم‌مرغ، با اعلام این خبر گفت: ایران با تولید 912 هزار تن تخم‌مرغ که 810 هزار تن آن به شکل صنعتی و 100 هزار تن به‌صورت سنتی (در رتبه دهم تولیدکنندگان بزرگ این محصول در جهان قرار دارد) اما جایگاه ایران از لحاظ مصرف مناسب نیست.
سیدفرزاد طلاکش با اشاره به اینکه سالانه بیش از 150 هزار تن مازاد مصرف داریم که باید فکر ویژه‌ای برای آن شود، افزود: صادرات تخم‌مرغ از کشور ما آزاد است، اما به‌دلیل عدم امکان رقابت‌پذیری با کشورهای همسایه و تولیدکنندگان بزرگ این محصول، برای صادرات این محصول نیاز به یارانه و کمک دولت داریم که به‌رغم مصوبه کارگروه تنظیم بازار در اردیبهشت‌ماه سال جاری، این امر محقق نشده و خسارت جبران‌ناپذیری به صنعت تخم‌مرغ کشور وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: مرغداران این انتظار را داشتند که در ماه‌های شهریور و مهر با افزایش مصرف صنایع غذایی، این زیان جبران شود، اما به‌دلیل تولید مازاد و ذخیره‌سازی زیاد در انبارها، از تقاضای صنایع غذایی نیز کاسته شده و صنعت تولید تخم‌مرغ را در شرایط بحرانی قرار داد.
دبیرکل کانون سراسری انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران ادامه داد: با ورود به ماه محرم، انتظار کاهش دوباره این محصول را داریم که این امر نیز به ضرر و زیان مرغداران می‌افزاید.
طلاکش درباره دلایل صادرات کم این محصول تصریح کرد: از آنجا که 75 درصد نهاده‌های طیور مصرفی، شامل 65 درصد ذرت و 85 درصد سویا از خارج کشور تأمین می‌شود، قیمت تمام‌شده تخم مرغ در ایران در مقایسه با سایر کشورها بالا است و در کشورهایی مانند ترکیه که شرایط ما را دارند، دولت برای رقابت‌پذیری این محصول یارانه پرداخت می‌کند.
وی یادآور شد: در 29 اردیبهشت‌ماه سال جاری، کارگروه تنظیم بازار برای حمایت از صنعت تخم‌مرغ به این نتیجه رسید که 50 میلیارد تومان در اختیار صندوق حمایت از صنعت طیور کشور قرار دهد، اما این امر هم تا به امروز محقق نشده است.
پیشنهاد صادرات تخم‌مرغ به روسیه با یارانه دولت
دبیر انجمن تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار تأکید کرد: در سال جاری برای صادرات این محصول به عراق در رقابت با ترکیه و افغانستان در رقابت با پاکستان موفق نبوده‌ایم و میزان صادرات این محصول در شش‌ماهه نخست سال جاری 40 درصد کمتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده بوده است.
طلاکش اظهار داشت: در شش‌ماهه نخست سال جاری، 23 هزار تن صادرات تخم‌مرغ به عراق، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عمان انجام شده است.
وی درباره دلایل عدم صادرات این محصول به روسیه گفت: از لحاظ صنفی برای مرغداران تفاوتی بین عراق و افغانستان با روسیه وجود ندارد، اما در صورتی که برای برای دولت از لحاظ سیاسی تفاوتی وجود دارد، باید به این صنعت کمک کند تا هزینه‌های بعد مسافت و جابه‌جایی صادرات این محصول جبران شود.
طلاکش در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره میزان صحت چاپ‌های انجام‌شده بر روی تخم‌مرغ‌ها گفت: سازمان دامپزشکی کشور واحدهای بسته‌بندی را به‌طور مرتب مورد بازرسی قرار می‌دهد و هر تخم‌مرغ پس از 48 ساعت از تخم‌گذاری، با درج مشخصات شناسنامه دار شده و در بسته‌بندی قرار می‌گیرد اما در تخم‌مرغ‌های معمولی که تنها تاریخ بر روی آن خورده شده است، هیچ تضمینی برای صحت این ادعا وجود ندارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم برای تشخیص تخم‌مرغ سالم می‌توانند از روش‌های معمول انداختن این محصول در آب و یا بعد از شکسته شدن قرارگیری زرده در وسط این محصول توجه کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com