کاهش 30 درصدی شیوع بیماری‌های دامی در سال 94

کاهش 30 درصدی شیوع بیماری‌های دامی در سال 94
میزان شیوع بیماری‌ها در جمعیت دامی در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته و پیش از آن، با کاهش 30 درصدی روبه‌رو شده است.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر گفت: کشور ما در منطقه‌ای قرار گرفته که از لحاظ بیماری‌ها امکان هرگونه انتشار بیماری در آن وجود دارد.
داریوش جهان‌پیما افزود: مقایسه‌ای که از لحاظ شیوع و بروز بیماری‌های مختلف در بخش دامی در سال‌های 92، 93 و 94 انجام شده نشان می‌دهد که در سه‌ماهه نخست سال‌های تحت بررسی، میزان شیوع و بروز بیماری‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد و نسبت به سال 1392 حدود 60 درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: بروز بیماری تب برفکی در سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل تا حدود 70 درصد کاهش نشان می‌دهد.
جهان‌پیما ادامه داد: در سال جاری برنامه‌های مبارزه با بیماری‌ها دارای تغییراتی بوده، به‌گونه‌ای که تلاش کردیم به‌موقع در مناطق پرخطر بررسی‌ها و نظارت‌های لازم را انجام دهیم و بدین‌ترتیب شاهد کاهش کانون‌های بیماری‌زا هستیم.
وی تصریح کرد: بیماری‌های خاصی همچون سل، بروسلوز و مشمشه که مشترک بین انسان و دام هستند، توسط دامپزشکی تحت نظارت است و توصیه‌های بهداشتی نیز به مردم و به‌ویژه دامداران داده می‌شود.
جهان‌پیما یادآور شد: کشور ما در دنیایی از ویروس‌ها و عوامل پاتوژن قرار دارد که دامداران در نخستین مرحله شیوع می‌توانند کمک‌حال دامپزشکی باشند.
وی تأکید کرد: در هیچ‌جای دنیا سلامت بر عهده دولت نیست. بلکه تولیدکنندگان و مردم باید از آموزش‌هایی که می‌بینند بتوانند سلامت خود را مدیریت کنند.
تب کریمه کنگو علائمی در دام‌ها ندارد، دامداران از کشتارگاه استفاده کنند
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه تب کریمه کنگو هیچ علائمی در دام‌ها ندارد، اظهار داشت: بارها به دامداران توصیه شده است که برای جلوگیری از بیماری‌های احتمالی از کشتار دام‌ها به شخصه خودداری کنند و این کار را به کشتارگاه‌ها بسپارند، اما شاهد آن بودیم که برخی از گزارش‌هایی که ناشی از فوت افراد مختلف بود، به‌دلیل کشتار ناآگاهانه انجام شد.
جهان‌پیما همچنین گفت: سازمان دامپزشکی کشور با کمبود پرسنل و بودجه روبه‌رو است و امکان پوشش 100 درصدی تمامی مناطق وجود ندارد، بدین‌ترتیب تنها مناطق محروم تحت پوشش قرار می‌گیرند و برای سایر مناطق نیز اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی در ادامه افزود: در کشوری چون ترکیه 500 نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا تلف شدند، اما در رسانه‌ها و جوامع مختلف هیچ نوع خبری دال بر آنکه دامپزشکی آن کشور مقصر است منتشر نشد و دلیل آن این است که دامپزشکی و بخش بهداشت آن کشور، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم را داشته‌اند.
جهان‌پیما خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که دام‌های قاچاق از استانی به استان دیگر حمل می‌شود و در گاهی موارد کشتار دام‌هایی که سلامت آنها مشخص نیست، باعث بیماری و فوت افراد می‌شود که این امر تقصیر دامپزشکی نیست.
وی درباره شیوع تب مالت در برخی مناطق کشور ادامه داد: همان‌گونه که مردم واقف هستند که گذر از بزرگراه می‌تواند مخاطرات بسیاری را داشته باشد، باید بدانند که مصرف شیر غیرپاستوریزه و به اصطلاح سنتی می‌تواند احتمال ابتلای آنها به تب مالت را فراهم آورد و از آنجا که این بیماری هیچ‌گونه واکسیناسیونی ندارد، مردم خود باید محتاط‌تر باشند.
جهان‌پیما تصریح کرد: دامپزشکی هر کشور بزرگ‌ترین نیروی دفاعی در مقابل بیماری‌ها است که در این راستا باید ابزارها و زیرساخت‌های مناسبی همچون پرسنل و بودجه در اختیار آنها قرار گیرد.
وی در پایان یادآور شد: امیدواریم به پیشگیری بیشتر از درمان اهمیت داده شود تا بدین‌ترتیب سازمان دامپزشکی بتواند با قدرت وارد عمل شود.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com