چرا هنوز هم مرغ ترکی بر سر سفره ایرانی هاست؟

چرا هنوز هم مرغ ترکی بر سر سفره ایرانی هاست؟
هنوز از یادها نرفته است که خرداد ماه سال 91 ؛ زمزمه های ورود گوشت آلوده به داخل کشور بر سر زبان ها افتاد. ماجرا اما از این قرار بود که همزمان با صادرات سالانه بیش از 350 هزار راس دام به کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، واردات دام‌های پیر و مشکوک به بیماری از افغانستان، هند و پاکستان بر سر زبان‌ها افتاد.
ماجرا اما از این قرار بود که همزمان با صادرات سالانه بیش از 350 هزار راس دام به کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، واردات دام‌های پیر و مشکوک به بیماری از افغانستان، هند و پاکستان بر سر زبان‌ها افتاد هر چند که خبر واردات گوشت های آلوده تکذیب شد اما هنوز شوک خبری آلودگی گوشت‌های وارداتی فراموش نشده بود  که خبری مبنی بر واردات گوشت گاو از منطقه قطب جنوب منتشر شد .
ماجرای واردات برنج های آلوده هم جنجال های زیادی را بر انگیخت تا جایی که مجلسی ها دست به کار شدند و واردات این برنج ها را ممنوع کردند.این در حالی بود که برنج تولید داخل روی دست کشاورزان مانده بود و زمزمه های واردات مرغ از ترکیه و برزیل نیز به گوش می رسید.
اگرچه در ان روزها دولت دهم  به مرغدران تعهد داده بود برای جبران هزینه‌های تولیدشان نهاده‌های ارزان در اختیار آنها قرار دهد اما نه این وعده دوام چندانی داشت و نه ذخیره‌سازی 80 هزار تنی گوشت مرغ مازاد به کار آمد؛ چراکه نمایشگاه‌های غذا به جای عرضه گوشت مرغ مازاد بر مصرف ماههای قبل، مرغ‌های ترکیه‌ای را می‌فروشند که به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران هیچ ضرورتی برای واردات آن وجود نداشت.
در این میان مرغداران ایرانی تاکید داشتند: با توجه به بالا بودن تولید گوشت مرغ ایرانی قابلیت ذخیره‌سازی 80 هزار تن از این محصول وجود داشت و نیازی به واردات نداشتیم.
حالا اما در دولت یازدهم نیز واردات مرغ از ترکیه و برزیل ادامه دارد و اخبار واردات مرغ به کشور هنوز هم روی خط رسانه ها می رود هر چند که دولتی ها وعده  جلوگیری از وردات بی رویه کالاهایی که قابلیت تولید در کشور را دارند داده بودند.
این در حالی است که رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این خصوص گفته: مرغ ایرانی کیفیت بالاتری را در قیاس با مرغ برزیلی و ترکیه‌ای دارد و به همین دلیل تقاضا برای گوشت مرغ ایرانی در منطقه بیشتر از دیگر کشورهای صادرکننده است.
محمد یوسفی با ابراز گلایه از عدم حمایت کافی از تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ اظهار کرده: توقف صادرات گوشت مرغ و تخم‌مرغ در زمان افزایش قیمت موجب ضرر و زیان به به بدنه تولید می‌شود چراکه تولید کنندگان برای استمرار تولید و صادرات خود برنامه‌ریزی می کنند که با اخذ چنین تصمیماتی صدمه مالی زیادی به تولید کننده تحمیل می‌شود و در عین حال انگیزه خود را برای تولید از دست می‌دهند.
وی ادامه داده: انتظار است دولت برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدتی را در راستای استمرار تولید و صادرات داشته باشد چراکه اگر تولید کنندگان از تولید دست بکشند چرخه اقتصادی کشور با بحرانی شدیدی روبرو می‌شود.
یوسفی با اشاره به مجهز بودن کشتارگاه‌های ایران تاکید کرده: مرغ ایرانی کیفیت بالاتری را در قیاس با مرغ برزیلی و ترکیه‌ای دارد به همین دلیل تقاضا برای گوشت مرغ ایرانی بیشتر از سایر کشورهاست.
در هر حال نکته اینجاست که هر چند مرغ های وارد شده ترکی و برزیلی الوده نیستند اما باید از دولتمردان پرسید وعده ها در خصوص حمایت از تولید ایرانی چه شد و چرا وقتی امکان تولید مرغ ایرانی با کیفیت تر هست، واردات مرغ ادامه دارد؟

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com