چرا جو وارداتی دولتی بیش از 400 تومان به دامدار فروخته می‌شود؟

چرا جو وارداتی دولتی بیش از 400 تومان به دامدار فروخته می‌شود؟
چرا تولیدکننده داخلی فراموش شده و سفره مردم با گوشت وارداتی رنگین می‌شود؟ چرا مسئولان به جای واردات جو با ارز دولتی گوشت قرمز وارد می‌کنند؟ چرا شرکت پشتیبانی امور دام در واردات علوفه کوتاهی می‌کند؟ چرا برخلاف مصوبه‌ دولت جو وارداتی با ارز دولتی بیش از 400 تومان به دامدار فروخته می‌شود؟ و چرایی‌های دیگر که بی‌پاسخی آن شرایط تولید را برای دامدار سخت‌تر کرده است."
رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام با بیان این مطالب گفت: بی‌توجهی مسوولان نسبت به خشکسالی و کشتار دام‌های سبک و سنگین کشور از سال 87 شرایط تولید گوشت قرمز و قیمت آن را به وضعیت فعلی رسانده است.
جواد وکیلی‌ گیلانی تصریح کرد: مسوولان امر به جای تامین علوفه، گوشت وارد می‌کنند که این امر باعث شده به تدریج جمعیت دامی کشور روند نزولی در پیش گیرد.
وی اظهار کرد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی 154 میلیون واحد دامی در کشور وجود داشته که به تدریج به 130 میلیون واحد کاهش یافته است.
به گفته‌ وی طی سال‌های اخیر جمعیت دام‌های سبک و دام‌های شیری بسیار کاهش یافته که شرکت پشتیبانی امور دام باید دراین زمینه پاسخ‌گو باشد چرا که هر ساله در واردات علوفه به ویژه جو، دامداران با مشکل مواجه بوده‌اند و این محصول با تاخیر وارد شده و در هر دوره از تولید به اندازه‌ی کافی وجود نداشته است.
رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام افزود: از سوی دیگر با توجه به این‌که به کشت گندم طی سال‌های اخیر اهمیت داده شد، کشت جو کاهش یافت و این امر نیز بر مشکل تامین علوفه مضاعف شده است.
وی تصریح کرد: در حالی که ارز دولتی به شرکت پشتیبانی امور دام داده می‌شود تا علوفه وارد کند، در واردات این نهاد‌ه کوتاهی می‌شود و به جای جو، گوشت قرمز وارد کشور کرده‌اند.
وکیلی گیلانی اظهار کرد: واردات گوشت برای تولید و توسعه‌ دامداری‌ها معضل شده و جای سوال است که چرا باید دامدار و تولید‌کننده‌ داخلی فراموش و سفره مردم با گوشت وارداتی رنگین شود؟
رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام با اشاره به نوسان قیمت جو در کشور اظهار کرد: این نهاده مهم دامی با سه قیمت متفاوت 445 تومان، 455 تومان و 472 تومان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد، در حالی که طبق مصوبه دولت جوی وارداتی با ارز دولتی نباید بیش از 400 تومان در اختیار دامدار قرار گیرد.
او با بیان اینکه قیمت جهانی هر تن جو 280 دلار است، گفت: این محصول کیلویی 320 تومان وارد کشور می‌شود که با احتساب کرایه حمل به کیلویی 380 تومان می‌رسد لذا باید جو کمتر از کیلویی 400 تومان دراختیار دامدار قرار گیرد اما در حال حاضر این‌گونه نیست و هر کیلو جو در کمترین قیمت 445 تومان فروخته می‌شود.
وکیلی‌گیلانی با گلایه از این‌که شرکت پشتیبانی امور دام واردات جو را انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: به جای اینکه شرکت پشتیبانی امور دام با ارز دولتی که در اختیار دارد، علوفه وارد کند، واردات را به صورت انحصاری به بخش خصوصی واگذار کرده که قیمت‌های متفاوت در بازار و همچنین کمبود را برای تولیدکننده به ارمغان آورده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com