چالش های در پیش روی صنعت کشاورزی اوکراین

چالش های در پیش روی صنعت کشاورزی اوکراین
تحلیل – کشور ناآرام اوکراین بیشتر از آنچه که در گزارشات تلویزیونی مشاهده می کنیم ، دچار آشفتگی و ناآرامی است . این کشور که به تازگی از سایۀ حکومت کمونیستی رها شده ، نه تنها دستخوش چالش های سیاسی است که تغییرات آب و هوایی ، افت توسعه و پیشرفت های جهانی و کاهش سودآوری در تولیدات نیز به آن اضافه شده است.  
در حال حاضر، اوکراین سومین کشور بزرگ صادرکنندۀ ذرت در جهان ، ششمین صادر کنندۀ بزرگ گندم در جهان ، پنجمین کشور بزرگ صادرکنندۀ جو ، و هنوز هم اولین کشور صادرکنندۀ دانۀ و روغن آفتابگردان در جهان است . دلیل عمدۀ نفوذ و تسلط اوکراین در معاملات جهانی غلات که بسیار هم در صنعت دام و طیور تأثیرگذار است، وجود خاک مرغوب و آب و هوای مناسب برای کشاورزی است . 
تاکنون تغییرات جوی به نفع اوکراین بوده به طوریکه منجر به ارتقاء برداشت شده و در فصل گذشته 21 میلیون تن گندم ، 27 میلیون تن ذرت ، و 7 میلیون تن جو برداشت شده است . به گفتۀ کارشناسان ، متوسط برداشت محصول در اوکراین همچنان در مقایسه با تولیدکنندگان پیشتازی نظیر امریکا و آرژانتین کم است . 
اگرچه کشور دستخوش نوسانات قیمت است اما چشم اندازها به بازار غلات امسال نیز مثبت است . در حالیکه انتظار می رود مجموع برداشت دانه های خوراکی به 75 / 58 میلیون تن برسد در خصوص صادرت ، پیش بینی می شود با 5 / 1 میلیون تن افزایش به 43 / 33 میلیون تن برسد . 
بازارهای اصلی واردات غله و دانه های خوراکی اوکراین عمدتاً اتحادیۀ اروپا ، مصر و خاور دور است اما در حال حاضر درگیری های سیاسی موجود با روسیه ، منجر به از دست دادن این بازار گشته است . بارزترین مشکلی که در پیش روی این کشور است مشکل حمل و نقل و هزینه های مربوطه است که در رابطه با صادرات غلات و سایر تولیدات این کشور است . هزینۀ حمل دانه های خوراکی از 100 گریونا(واحد پول اوکراین) / تن در سال 2008 – 9 میلادی به 250 گریونا/تن در سال 2013 – 14 میلادی رسیده است . عدم دسترسی از شبه جزیرۀ کریمه به روسیه منجر به وارد ساختن فشار زیادی به سیستم حمل و نقل این کشور شده و از سوی دیگر کاهش واحد پول این کشور ، هزینه ها را بالا برده است . در نتیجه افزایش هزینه های حمل و نقل و به دنبال آن هزینه تولید ، سرمایه گذاری در مزارع و فارم ها کاهش یافته است . 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com