چاره‌ای جز افزایش 100 تومانی قیمت شیر یارانه‌ای نداشتیم

چاره‌ای جز افزایش 100 تومانی قیمت شیر یارانه‌ای نداشتیم

علیرضا شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص دلایل افزایش قیمت شیر یارانه‌ای اظهار داشت: سرانه مصرف در کشور ما بسیار پایین است و بر اساس آمار جهاد کشاورزی در ایران سالانه حدود 8.5 میلیون تن شیر تولید می‌شود و سرانه مصرف 115 کیلوگرم است در صورتی که این شاخص برای کشورهای توسعه یافته 350 کیلو ، متوسط جهانی 100 کیلو و در برخی از کشورها هم 500 کیلو است.
وی افزود: در راستای افزایش سرانه مصرف شیر که یکی از شاخصه‌های مهم بهداشتی در جهان است و برای برنامه‌ریزی بهتر اقدام به افزایش توزیع شیر یارانه‌ای کرده‌ایم.
سخنگوی وزارت بازرگانی گفت: سقف یارانه شیر در سال گذشته 5 هزار و 890 میلیارد ریال بود که در سال جاری هم دقیقا همین رقم پیش‌بینی شده است لذا برای افزایش عرضه از دو میلیون تن به 3 میلیون تن مجبور به افزایش قیمت بودیم.
وی افزود: طرح افزایش توزیع شیر یارانه‌ای سال گذشته در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، کرمانشاه، همدان و مرکزی اجرا شد و در این طرح به میزان افزایش توزیع شیر قیمت آن نیز افزایش پیدا کرد.
شجاعی گفت : در افزایش میزان توزیع ما به دنبال کاهش صف و افزایش میزان متقاضیان هستیم چرا که در گذشته خیلی از افراد موفق به خرید شیر یارانه‌ای نمی‌شدند.
وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت شیر یارانه‌ای شاید به معنای حمایت از تولید‌کننده باشد ولی مطمئنا به معنای حمایت از مصرف‌کننده نیست، اظهار داشت: با میزان افزایش توزیع سطح دسترسی افراد افزایش پیدا می‌کند.
سخنگوی وزارت بازرگانی در واکنش به این سوال که آیا با افزایش توزیع محدودیت توزیع برداشته می‌شود یا خیر، گفت: مکانیزم توزیع مثل گذشته خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال فارس که در سال گذشته با حذف یارانه پودر شوینده و اضافه کردن آن به یارانه شیر انتظار افزایش توزیع و تولید داشتیم، اظهار داشت: در این طرح ما به دنبال افزایش تولید نیستیم و فقط توزیع را افزایش می‌دهیم.
شجاعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افزایش 100 تومانی قیمت شیر یارانه‌ای بر روی محصولات لبنی تأثیر می‌گذارد اظهار داشت: هیچ توجیهی برای افزایش شیر آزاد و قیمت لبنیات وجود ندارد چرا که در تولید شیر مشکلی نداریم و قیمت نهاده‌ها افزایش چندانی نداشته است.

 
کلمات کلیدی افزايش قیمت شیر شیر
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com