پیشنهاد واردات برای استان صادرکننده شیر

پیشنهاد واردات برای استان صادرکننده شیر
درحالی توزیع شیر پاستوریزه در گلستان با فراز وفرودهایی مواجه است که این استان در تولید رتبه 11 کشور دارد.
سالانه 470 هزار تن شیرخام در گلستان تولید می شود و بیش از 50 درصد شیر مازاد نیاز استان به دیگر مناطق استان حمل می شود.
این وضعیت درحالیست که توزیع شیرپاستوریزه در برخی مواقع از جمله برخی روزهای ماه رمضان در مناطق مختلف گلستان با فراز و فرودهایی همراه است و برخی متقاضیان، دست خالی از تهیه این محصول باز بر می گردند.
هر چند توزیع شیر در گلستان در روزهای اخیر پس از طی یک دوره همراه با نوسان در اوایل ماه مبارک رمضان، روند منطقی تر بخود گرفته است، اما همواره بحث کمبود و توزیع نامناسب شیر در گلستان وجود دارد.
این وضعیت درحالیست که به گفته متولیان جهاد کشاورزی گلستان، استان مشکلی از نظر تولید شیر خام ندارد و بخشی از تولید استان نیز به دیگر استانها ارسال می شود.
تولید فراتر از نیاز گلستان و کمبود عرضه آن در برخی ایام، لزوم بازنگری و تجدید نظر در روند توزیع و نظارت بیشتر بر این مقوله را الزامی می سازد.
مدیر امور دام جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گلستان در تولید شیر خام مشکل و کمبودی ندارد، می گوید: همچنین ظرفیت سازی که در صنایع استان شده دو برابر ظرفیت تولید شیر در استان است.
شیر به اندازه کافی در گلستان تولید می شود
رحمت الله سمیعی درباره کمبود مقطعی شیر در برخی روزها در استان افزود: آنچه که مهم است اینکه شیر به اندازه کافی در استان تولید می شود ولی ما نمی توانیم کارخانه را مجبور کنیم که تمام شیرهای تولیدی را به صورت پاستوریزه عرضه کند.
وی افزود: شاید برای کارخانه بصرفه تر باشد که شیر را تبدیل به ماست یا دیگر فرآورده ها و لبنیات کند و به این شکل به بازار عرضه داشته باشد.
سمیعی درعین حال تصریح کرد: متولی تنظیم بازار صنعت، معدن و تجارت استان است که در زمینه نظارت بر فرآیند عرضه نقش آفرینی می کنند.
مدیر امور دام جهاد کشاورزی گلستان، میزان قابل عرضه و تولید در استان را 850 تن در روز اعلام کرد و گفت: این میزان دو برابر نیاز استان است.
از مجموع شیر تولیدی استان روزانه 34 تن شیر در ماه مبارک رمضان در مرکز استان توزیع می شود که توزیع نامناسب آن در برخی روزها، سبب کمبود و صفهایی برای خرید می شود.
میزان مصرف شیر در گرگان قبل از ماه مبارک رمضان روزانه 26 تن بوده که در ماه مبارک 10 تن افزایش یافته است.
عضو شورای شهر گرگان نیز با اشاره به کمبود شیر پاستوریزه در برخی روزها گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان و افزایش نیاز شهروندان به شیر و مواد لبنی انتظار می رفت تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.
علی کلاتی بیان داشت: به گفته مسئولان شرکت پگاه گلستان علی رغم مشکلات عدیده موجود در تامین شیر خام و همچنین زیان ده بودن محصول شیر نایلونی پاستوریزه، به دلیل رفاه و آسایش و سلامتی جامعه نه تنها توزیع شیر در سطح گرگان را نسبت به قبل از ماه مبارک رمضان کاهش نداده بلکه از مقدار 26 تن در روز به 34 تن نیز افزایش داشته است.
پیشنهاد واردات شیر از دیگر استانها
عضو شورای شهر گرگان با توجه به اعتراضات شهروندان برای کمبود شیر پاستوریزه از مسئولان مربوطه خواست تدابیری از جمله واردات شیر خام از استان های دیگر مثل خراسان و ... اتخاذ کنند تا شهروندان در ایام ماه مبارک رمضان بتوانند نیاز خود را برای شیر پاستوریزه به راحتی تامین نمایند و از تشکیل صف های طولانی در نقاط مختلف سطح شهر گرگان که زیبنده شهروندان این شهر نیست،جلوگیری شود.
مقصودلو مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز روز شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر در پیگیری مشکل کمبود شیر در استان گفت: درحال حاضر مشکل کمبود و عرضه توزیع شیر رفع شده و جای نگرانی وجود ندارد.
مشکلات کارخانجات شیر
افزایش شدید قیمت شیر خام ( از 930 به 1080 تا 1110 تومان)، افزایش قیمت حمل و نقل شیر از خارج استان از 30 به 60 تومان به ازاء هر لیتر، افزایش هزینه های دستمزد و خدمات حدود 25 درصد، افزایش برخی از مواد اولیه بسته بندی از 50 تا 100 درصد، افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش سود تسهیلات ارایه شده توسط بانک ها از جمله مشکلات کارخانجات شیر در گلستان عنوان شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com