پیشروی ایران در ریشه‌کنی تب برفکی بین 14 کشور

پیشروی ایران در ریشه‌کنی تب برفکی بین 14 کشور
ایران در بین 41 کشور منطقه تنها عضوی است که به‌صورت نامشروط در مرحله دوم نقشه راه منطقه و کنترل قدم به قدم بیماری تب برفکی قرار دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پروژه مشترک ایران و فائو در کنترل تب برفکی گفت: امروزه بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی در جهان محسوب می‌شود و خسارات سالانه این بیماری در کشورهایی که بیماری در آنها بومی است، در سال‌های مختلف از 6.5 تا 21 میلیارد دلار تخمین زده‌اند که شامل کاهش تولید و تلفات و هزینه واکسیناسیون می‌شود.
دکتر سیدمحسن دستور افزود: متوسط خساراتی که این بیماری طی سال در کشورهای عاری از بیماری وارد می‌کند، بیش از 1.5 میلیارد دلار است. هم‌اکنون حدود 60 کشور در جهان عاری از بیماری است.
وی با اعلام اینکه ژاپن کشور عاری از بیماری است، خاطرنشان کرد: با وقوع تب برفکی در سال 2010 تعداد 298 رأس دام را معدوم کردند و 440 میلیون یورو خسارات این اقدام برآورد شد.
دستور ادامه داد: در سال 1967 و 1968 انگلستان 433 هزار و 987 رأس دام را برای ریشه‌کنی و کنترل بیماری معدوم کرده بود.
وی تصریح کرد: در ایران گاهی خسارات بیماری زیاد است که نمونه آن بیماری در سال 1389 در مجتمع گاو شیری لبن است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره اهمیت بیماری یادآور شد: اهمیت آن باعث شد که با ریشه‌کنی بیماری مهلک طاعون گاوی در جهان که با اقدام سازمان جهانی بهداشت دام و فائو و همکاری سازمان‌های دامپزشکی همه کشورها انجام شد آن دو سازمانی با کسب موافقت همه کشورهای عضو آن دو سازمان به‌دنبال کنترل بیماری تب برفکی در جهان باشند و در سال 2012 برنامه کنترل استراتژیک بیماری تب برفکی در جهان را ارائه کنند.
دستور تأکید کرد: این برنامه که با استفاده از توان کارشناسان شناخته شده در سرتاسر جان تدوین شد فقط به‌دنبال کنترل بیماری تب برفکی نیست، بلکه کارشناسان معتقدند که با اجرای آن بسیاری دیگر از بیماری‌های واگیر دامی نیز کنترل و در نهایت ریشه‌کن خواهد شد.
وی درباره برنامه‌ها اظهار داشت: نخستین قسمت ایران برنامه‌ها مربوط به تشکیلات دامپزشکی کشورها است که باید دارای استانداردهای لازم از نظر سازماندهی و اداری، فنی، تکنیکی و آموزش نیروها باشند.
دستور همچنین گفت: در مرحله دوم باید کشورها در کنترل بیماری، قدم به قدم گام بردارند و در این راستا هر کشور با توجه به شرایط موجود اولویت برنامه‌ها و اقدامات را رعایت کنند و خوشبختانه به تأیید فائو کشور ما در این راستا پیشرو بوده است.
وی درباره دلایل پیشرو بودن ایران در این برنامه‌ها افزود: برنامه کنترل قدم به قدم بیماری ابتدا در ایران و در شهر شیراز در سال 1388 و در گردهمایی منطقه‌ای که نمایندگان 14 کشور اوراسیا شرکت کرده بودند، ارائه شد و علاوه بر آن، در میان 14 کشور منطقه، ایران پیشرو است و این در گردهمایی که در باکو و اردیبهشت‌ماه سال جاری و با حضور کشورهای منطقه برگزار شد مشخص شد و نیز در اسناد فائو ثبت شده است.
دستور خاطرنشان کرد: در نقشه راه منطقه و کنترل قدم به قدم بیماری در میان 14 کشور منطقه تنها ایران به‌صورت نامشروط در مرحله دوم قرار دارد و سایر کشورها یا در مرحله پایین‌تر و یا به‌صورت مشروط در مرحله دو قرار گرفته‌اند.
پیمودن نقشه راه مقابله با تب برفکی به حمایت نیاز دارد
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با وجود همه اینها عبور از مرحله دوم و رسیدن به مرحله پنجم و داشتن کشوری عاری از بیماری نیاز به تلاش‌ها و پیگیری‌ها و هماهنگی‌های زیاد دارد و کنترل بیماری تب برفکی همان‌طور که کارشناسان بین المللی نیز تأیید کرده‌اند نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد و جای امیدواری است که این برنامه‌ریزی نیز با توجه به اطلاعاتی که در کشور وجود داشت و اطلاعاتی که در دوره همکاری با فائو به‌دست آمد و با توجه به تجارب ملی و بین‌المللی تدوین شده است. این برنامه با توجه به عوامل خطر مرتبط با بیماری تدوین شد و تمام اصول برنامه‌ریزی در آن رعایت شده است.
وی تصریح کرد: برای اجرای موفق یک برنامه باید ابتدا مسئولان کشوری از آن مطلع بوده و حمایت‌های لازم را داشته باشند و علاوه بر آن، مسئولان انتظامی، نمایندگان مجلس و نیروهای انتظامی از این جمله‌اند.
دستور بر حمایت افراد ذی‌نفع تأکید کرد و یادآور شد: حیاتی است حمایت اتحادیه دامداران که با دامداران ایران در تماس هستند و می‌توانند مشکلات آنها را به سازمان دامپزشکی و مشکلات سازمان را به دامداران منتقل کنند و در ارزیابی موفقیت برنامه دخیل باشند، اهمیت فراوان دارد.
وی از دکتر کیث سامپش دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا و کارشناسان فائو دکتر مکلو، دکتر بارتلس و دکتر لبیب که در جلسه شرکت کرده‌اند و در طول پروژه همراه و یاور ما بودند، تشکر کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com