پوشش 85 درصدی واکسیناسیون طیور بومی در خراسان رضوی

پوشش 85 درصدی واکسیناسیون طیور بومی در خراسان رضوی
اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با ارسال خبری، از تحقق 85 درصدی عملیات واکسیناسیون طیور بومی استان علیه بیماری تنفسی نیوکاسل نسبت به برنامه پیش بینی شده پیش گیری از این بیماری خبر داد.
دکتر سیدرضا دیانت مقدم، رئیس اداره مبارزه با بیماری‏های طیور اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر گفت: با توجه به بروز بیماری نیوکاسل در برخی نقاط استان و در راستای مبارزه باعوارض خشکسالی، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی واکسیناسیون رایگان طیور بومی روستایی علیه نیوکاسل در سطح کلیه شهرستان‏های استان را به انجام رسانده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری و با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی استان، 460 هزار قطعه طیور بومی روستایی به صورت رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه گردیده است که با تمهیدات انجام شده و برنامه ریزی مناسب، طی ماه‏های آینده و تا پایان سال به 541 هزار قطعه و پوشش 100 درصدی خواهد رسید.
دیانت مقدم در خصوص ضرورت اجرای این طرح گفت: با توجه به تلفات بیماری نیوکاسل و سرعت بالای انتشار عامل بیماری که ممکن است خسارات زیادی را به روستائیان و مرغداران وارد کند، با اجرای این طرح پیش بینی می‏شود علاوه بر کنترل بیماری در طیور روستایی، ابتلای طیور صنعتی استان به این بیماری نیز به حداقل برسد.
وی اظهار داشت: علیرغم انجام این عملیات، دارندگان طیور بومی و حتی پرورش دهندگان طیور صنعتی، بایددر صورت بروز تلفات غیر طبیعی در بین گله پرورشی خود، مراتب در اسرع وقت به دامپزشکی شهرستان جهت بررسی علت تلفات و انجام عملیات مناسب دامپزشکی اعلام نمایند.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‏های طیور دامپزشکی استان، علائم بیماری را شامل فلجی گردن، افتادگی بال، بی اشتهایی، اسهال و در نهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست و یادآور شد: با توجه به این که عامل بیماری یک نوع ویروس است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می شود.
دیانت مقدم با تاکید بر واکسیناسیون کلیه جوجه‏های تولید شده رنگی و بومی، قبل از ارسال به روستاها تصریح نمود: فقط کسانی می توانند در روستاها به فروش جوجه و مرغ و خروس بپردازند که قبل از فروش، گله خود را علیه بیماری یادشده واکسینه و در این راستا گواهی بهداشتی از دامپزشکی دریافت کرده باشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com