پشتیبانی، خریدار تخم مرغ مازاد نیست

پشتیبانی، خریدار تخم مرغ مازاد نیست

رئیس اتحادیه مرغداران تخم‌گذار مشهد گفت: باوجود دستور سازمان بازرگانی، پشتیبانی امور دام خراسان رضوی تخم مرغ مازاد را نمی‌خرد.محمد منتظمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از ضرورت‌های اصلی جامعه است، اظهار داشت: مرغداران تخم‌گذار برای تامین منابع و رسیدن به مرز خودکفایی سرمایه‌های عظیمی را به کار برده‌اند اما بیش از هفت ماه کاهش بی‌رویه قیمت تخم‌مرغ آنها را به مرز ورشکستگی کشانده است.
وی باشاره به اینکه حتی مرکز پژوهش‌های اسلامی مجلس و نمایندگان معتقدند نرخ امروز نه تنها در راستای سیاست‌های خودکفایی نیست بلکه مرغدار و صنعت مرغداری را نابود می‌کند، افزود: تا‌کنون راهکاری برای جبران خسارت واحدهای مرغ تخم‌گذار، به دلیل کاهش نرخ تخم‌مرغ از طرف سازمان بازرگانی اجرا نشده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سازمان بازرگانی به پشتیبانی امور دام اعلام کرده که نسبت به خرید و ذخیره سازی تخم‌مرغ‌های مازاد مرغداری‌ها اقدام کنند؛ تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
هدف از ذخیره سازی تامین امنیت غذایی است
رئیس اتحادیه مرغداران تخم‌گذار در مشهد هدف ذخیره‌سازی را تامین امنیت غذایی و امنیت تولید عنوان کرد و افزود: آثار ذخیره‌سازی در امنیت تولید بروز نکرده و در نهایت دامنه خسارت واحدهای مرغدار به مصرف کننده منتقل می‌شود زیرا که مرغدار مانند دوره‌های قبل مجبور به کشتار مرغ پایان دوره قبل از موعد مقرر می‌شود و این فرآیند افزایش قیمت‌ها و کمبود تولید را در پی دارد.
منتظمی مدت زمان بازگشت به عرصه تولید پس از کاهش عرضه و افزایش قیمت را 18 ماه خواند و ادامه داد: وقتی یک صنعت به تولید انبوه برسد باید شرایط خروج آن فراهم شود اما امروز باوجود بسته بودن مرزهای صادراتی، در مبادی استفاده از منابع جانبی، سردخانه‌ای و امکانات فرآوری نیز با محدودیت مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر که کارخانجات و مردم توان خرید تولیدات مرغداران را ندارند برای جلوگیری از فساد آن ها و ارز آوری باید صادرات را نهادینه کنیم.
وی با بیان این‌که هم اکنون هر کیلو تخم‌مرغ به قیمت 850 در بازار فروخته می‌شود با وجود این‌که کارگروه جهاد کشاورزی نرخ یک‌هزار و 316 تومان را مصوب کرده است، اظهار داشت: مسئولانی که تصور می‌کنند صادرات علت افزایش قیمت تخم‌مرغ است سخت در اشتباهند و باید بدانند که انبوه تخم‌مرغ و عدم حمایت از مرغدار کاهش تولید و افزایشی بیش از انتظار را به دنبال دارد.
طرح های نجات کاهش قیمت تخم مرغ تا به حال نتیجه‌ای نداشته است
رئیس اتحادیه مرغداران تخم‌گذار مشهد با بیان اینکه در این هفت ماه کاهش قیمت تخم‌مرغ طرح‌های نجات را ارائه کردیم اما تا به حال نتیجه‌ای حمایتی حاصل نشده است، افزود: بیشتر اعتبارات تا به حال به بخش‌های خدماتی رسیده و در حوزه کشاورزی به ویژه مرغ تخم‌گذار زیر ساخت‌ها کاملا قدیمی است بنابراین به منظور تامین مواد اولیه و پایداری تولید به 50 میلیارد ریال بودجه نیاز داریم.
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های نو پدید و باز پدید توان مرغداران را گرفته‌اند، تاکید کرد: اخیرا بیماری نیوکاسل تعداد زیادی تلفات در مرغداری‌های استان به بار آورد که این اتفاق نیز بر اقتدار مالی مرغداران خسارت دیگری وارد کرد.
منتظمی بار دیگر بر ضرورت باز شدن راه‌های صادرات تخم‌مرغ برای خروج از بحران تاکید و خاطرنشان کرد: درحالی که 20 درصد تولید ما باید صادر شود کشورهایی چون چین و هندوستان با عبور از قلمرو حاکمیت ما به دلیل اعطای جوائز صادراتی کشورهاشان به واسطه بازار آسیای میانه و افغانستان را به خود اختصاص داده‌اند.

 
کلمات کلیدی خرید تخم مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com